تماس تلفنی بایدن با ایاد علاوی

۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۸۹۷۴۰۱ سرخط اخبار
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با رئیس فهرست العراقیه، بر لزوم تحقق مشارکت ملی در روند سیاسی عراق تاکید کرد.
به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی دارالخلیج، جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه و نخست‌وزیر سابق عراق بر لزوم تحقق مشارکت ملی در روند سیاسی این کشور تاکید کرد.
در این گفت‌وگو، دو طرف به بررسی بحران سیاسی موجود در عراق و نیز راه‌های دستیابی به راهکاری مناسب برای حل این بحران پرداختند.
بایدن همچنین با اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق نیز تماسی برقرار کرده و طی آن بر اهمیت حل سیاسی مشکلات موجود تاکید کرد.
همچنین علاوی در دیدار با سفیر انگلیس در بغداد به بررسی آخرین تحولات سیاسی و روابط دو کشور پرداخت.
از سوی دیگر، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در نشستی با مسئولان و فرماندهان نظامی و امنیتی عراق تاکید کرد: افسران و مسئولان نظامی و امنیتی کشور نباید وارد درگیری‌های سیاسی شوند، بلکه باید همواره به عنوان یک نظامی باقی بمانند و در قبال درگیری‌های سیاسی و طایفه‌ای بی‌طرف عمل کنند.
وی افزود: دشمنان عراق هیچ گزینه‌ای جز تلاش برای برانگیختن اختلافات طایفه‌ای ندارند اما هرگز نمی‌توانند این اهداف پلید خود را محقق سازند چرا که ملت عراق چه شیعه و چه سنی و از هر دین و طایفه‌ای همه با هم برادرند، لذا این طرح‌های جنایتکارانه دشمن است که در نهایت به شکست می‌انجامد، همان‌طور که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم.
نخست‌وزیر عراق در پایان افزود: بدون شک ما در میان خود اختلافاتی داریم اما باید در برابر بیگانگان متحد باشیم، نه اینکه طوری سخن بگوییم که گویا از یک کشور نیستیم.
همچنین فرهاد أتروشی، یکی از اعضای پارلمان عراق و سخنگوی رسمی فراکسیون ائتلاف کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الخلیج تاکید کرد: شرایط کنونی برای محاکمه طارق الهاشمی (معاون رئیس جمهوری عراق) مهیا نیست.
وی همچنین افزود: مساله طارق الهاشمی یک مساله حقوقی است که به دستگاه قضایی عراق مربوط می‌شود لذا دستگاه قضایی باید از استقلال کافی برای رسیدگی به این مساله برخوردار باشد.
أتروشی ادامه داد: به عقیده من بهترین راهکار برای حل این مساله عدم دخالت در عملکرد مراجع قضایی است. همچنین هر یک از گروه‌های درگیر در بحران سیاسی باید با انعطاف‌پذیری به طرف دیگر این اطمینان را بدهند که اوضاع سیاسی رو به ثبات است.
فواد معصوم، یکی از اعضای ائتلاف کردستان عراق نیز در مصاحبه با تلویزیون العراقیه، اظهار داشت: طارق الهاشمی در حال حاضر در منطقه کردستان عراق است و مسئولان منطقه کردستان به وی اجازه خروج از کشور را نمی‌دهند.
وی افزود: طارق الهاشمی قصد خروج از عراق را ندارد.


نظر شما :