اتحادیه عرب با سوریه قهر کرد؟

۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۸۹۷۴۰۰ سرخط اخبار
در پی تعلیق ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه توسط این اتحادیه، دمشق با تاسف از این اقدام اتحادیه عرب آن را گامی به سوی کشاندن پرونده سوریه به شورای امنیت خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک مقام مسئول دولت سوریه در پی تعلیق ماموریت ناظران اتحادیه عرب توسط این اتحادیه در سوریه اعلام کرد که دمشق از این اقدام اتحادیه عرب متاسف و متعجب شده است چرا که سوریه به درخواست اتحادیه عرب یک ماه دیگر ماموریت این ناظران را تمدید کرده بود و این اقدام سوریه نیز براساس گزارش محمد مصطفی الدابی، رئیس ناظران اتحادیه عرب در سوریه بوده است.

این منبع در ادامه افزود: آشکار است که گزارش ناظران اتحادیه عرب به مذاق برخی کشورهای عربی خوش نیامده است چرا که این گزارش تاکید می‌کند برخی گروه‌های مسلح، غیرنظامیان و نظامیان سوریه را هدف قرار می‌دهند و اقدامات خرابکارانه در سوریه انجام می‌دهند.

این منبع دولت سوریه همچنین عنوان داشت تصمیم نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب پیش زمینه‌ای برای نشست روز سه شنبه شورای امنیت است و این کار به درخواست قطر و دبیرخانه اتحادیه عرب انجام شده است تا بر روند جاری در اوضاع سوریه تاثیر منفی بگذارد.

دولت سوریه همچنین تاکید کرد که این اقدامات در راستای زمینه‌سازی برای دخالت خارجی در امور داخلی سوریه و نیز تشویق گروه‌های مسلح برای افزایش خشونت‌ها و اقدامات برای شهروندان سوری است.

وی افزود: تصمیم دبیرکل اتحادیه عرب در واقع در هماهنگی با تصمیم شورای همکاری خلیج (فارس) است و واکنشی به گزارش ناظران اتحادیه عرب است.

دولت سوریه در پایان با تاکید بر حفظ امنیت ناظران اتحادیه عرب از سوی نظام سوریه اعلام کرد که دمشق همچنان به موفقیت ماموریت ناظران اتحادیه عرب متعهد است و حمایت از ناظران اتحادیه عرب را براساس توافق‌های موجود بین اتحادیه عرب و سوریه تضمین می‌کند.

عصر شنبه دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای که از طریق دبیرخانه اتحادیه منتشر شد اعلام کرد که به رئیس ناظران اتحادیه عرب دستور داده تا به خاطر حفظ سلامتی و امنیت ناظران اتحادیه عرب ماموریت این ناظران را به حالت تعلیق درآورد.

نبیل العربی در این بیانیه مدعی شده که این تصمیم اتحادیه عرب به دلیل وخیم شدن اوضاع در سوریه است.

در بیانیه نبیل العربی آمده است: شرایط در سوریه به شکلی درآمده که با ماهیت ماموریت ناظران اتحادیه عرب کاملا تفاوت دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تاکید کرد که این اقدام با مشورت با برخی از وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب صورت گرفته و ماموریت ناظران اتحادیه عرب تا ارجاع این مساله به پارلمان اتحادیه عرب برای تصمیم گیری به حالت تعلیق در می‌آید.

 

نظر شما :