صالحی:امیدواریم سفر بازرسان به ایران مثبت باشد

۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۸۹۷۳۹۹ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه آدیس آبابا در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا گفت: بازرسان آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌یی وارد ایران شدند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به اتیوپی، علی‌اکبر صالحی نسبت به سفر هیات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز خوشبینی کرد و از پاسخ جلیلی به نامه اشتون در آینده نزدیک خبر داد.
صالحی پس از ورود به فرودگاه آدیس آبابا پایتخت اتیوپی به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وی در خصوص سفر هیات بازرسان آژانس به ایران گفت: هیات بلندپایه‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمدند و مقدمات لازم فراهم شده است.
وی نسبت به نتایج سفر هیات بازرسان آژانس به ایران ابراز امیدواری کرد و افزود: ما نسبت به ماموریت این هیات و نتایج کار آن بسیار خوشبین هستیم. هماهنگی‌های لازم به وجود آمده است. در مجموع اصلا نسبت به موضوع هسته‌یی ایران خوشبین هستیم.
صالحی همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شفاف و خوب ارزیابی کرد و گفت: موضوع هسته‌یی در بستر و مسیر خوبی قرار گرفته و همکاری ما با آژانس خوب و همکاری نزدیک و وسیعی بوده است. ما همواره سعی کردیم شفاف سازی را به عنوان یکی از اصول همکاری‌های خودمان با آژانس قرار دهیم و در این سفر هم هیات آژانس سؤالاتی دارند که به این سؤالات پاسخ لازم داده خواهد شد.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 و تعیین زمان و مکان آن گفت: همانطور که قبلا گفتم ایران آمادگی خود را برای شرکت در مذاکره با گروه 1+5 اعلام کرده مکان و زمان آن را جناب آقای جلیلی قرار است طی نامه‌ای به خانم اشتون اعلام کند.

وی از پاسخ جلیلی به نامه اشتون در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در نامه‌ای که به زودی در روزهای آینده جناب آقای جلیلی ارسال خواهد کرد، در ارتباط با مکان و زمان مورد نظر ایران هم نظر داده خواهد شد.

وی افزود: ممکن است نظرات دیگری هم جناب آقای جلیلی صلاح بدانند در نامه‌ خود منعکس کنند.
صالحی مذاکرات آینده ایران با گروه 1+5 را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: من فکر می‌کنم نشست 1+5 این بار نشست موفقی باشد چون به هر حال احساس می‌شود که طرف مقابل هم علاقمند است که یک برون‌رفتی پیدا شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کمافی السابق همواره اعلام می‌کند آمادگی دارد موضوع هسته‌یی ایران انشاءالله به نحو مقتضی پایان پیدا کند.

وی ماهیت موضوع هسته‌یی ایران را شفاف خواند و با رد هرگونه فعالیت سری ایران تاکید کرد که ما چیزی برای اختفا نداریم همه چیز ما مکشوف است. فعالیت سری نداریم و اگر داشتیم هیچ وقت با قدرت و قوت صحبت نمی‌کردیم. اینکه از خودمان مطمئن هستیم دلیل است که فعالیت هسته‌یی ما فعالیتی شفاف و روشن است.

صالحی با اشاره به طرح گام به گام روسیه و موضوع هسته‌یی ایران آن را نشانه‌ای برای درستی مسیر مذاکرات ارزیابی کرد و گفت: ورود روسیه به قضیه با جدیت بیشتر و پیشنهاد طرح گام به گام مسکو همه اینها علائمی است که ما در مسیر درستی قدم برمی‌داریم.

وی در واکنش به اقدام اخیر اتحادیه عرب مبنی بر تحت فشار قرار دادن دولت سوریه برای انتقال قدرت در این کشور گفت: ایجاد خلا قدرت در یکی از کشورهای منطقه می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر کل منطقه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز مساله سوریه در قالب یک طرح داخلی و بدون دخالت بیگانگان گفت: ما خواهان این هستیم که مسائل سوریه بدون دخالت طرف‌های خارجی حل و فصل شود.
صالحی ، سوریه را کشوری با تاریخ، تمدن و فرهنگی عمیق و ریشه‌دار توصیف کرد و گفت: سوریه این توانایی را دارد که خودش مشکلات را حل کند و ضرورتی به فشارها و دخالت‌های خارجی نیست.
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه حساسیت بیش از حد نسبت به رخدادهای سوریه ایجاد شده، گفت: دولت سوریه و شخص بشار اسد، رییس‌جمهور این کشور اعلام کرده است که بازنگری در قانون اساسی این کشور شروع شده است و چه بسا در آینده نزدیک یک رفراندوم در ارتباط با قانون اساسی در این کشور برگزار خواهد شد.
صالحی اظهار کرد: دولت سوریه همچنین به احزاب مختلف اجازه فعالیت داده و اعلام کرده است که به زودی انتخابات مجلس در این کشور برگزار خواهد شد. همه این موارد جزو مطالبات مردم سوریه است و دولت این کشور هم به مطالبات و خواسته‌های مردمش لبیک گفته است . بنابر این دلیل و توجیه قانع کننده‌ای بر فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی غربی‌ها و برخی اعراب به سوریه وجود ندارد.
به گزارش ایسنا قرار است صالحی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا در اجلاس سران این اتحادیه در آدیس آبابا حضور یابد.

 

نظر شما :