اسلام گرایان در کانون توجه حاضران

بهار عربی اجلاس داووس را نیز در نوردید

۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۸۹۷۳۹۴ اخبار اصلی
نخست وزیر مغرب: «می خواهم از صاحبان شرکت های بزرگ که در این سالن حاضرند بپرسم آیا آغوشتان را به روی اسلام گرایانی که به قدرت رسیده اند باز کرده اید؟ شماهایی که دائما از دیکتاتورها حمایت می کردید؟
بهار عربی اجلاس داووس را نیز در نوردید
دیپلماسی ایرانی: اجلاس داووس امسال متفاوت با هر سالی است. حتی از لحاظ محتوا و چهره های حاضر در آن تفاوت محسوسی احساس می شود. بهار عربی و به ثمر نشستن آن در بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه باعث شده است تا اجلاس داووس رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. به ویژه این که برای نخستین بار رهبران اسلام گرای بهار عربی در این اجلاس شرکت کرده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، تقریبا همه رهبران و نخبگان سیاسی اسلام گرای حاضر در این نشست تلاش کردند که به حاضران اطمینان دهند که صعود اسلام گرایان سیاسی در کشورهایشان و رسیدن به عالی ترین پست های سیاسی تهدیدی برای دموکراسی نیست و از همگان می خواستند که به آنها کمک کنند که برای تامین فرصت های شغلی و پاسخ گفتن به نیازهای مردمشان برای رسیدن به زندگی بهتر یاریشان کنند.

برخی از آنها به انتخابات جاری در کشورهایشان اشاره کردند و گفتند که این انتخابات کاملا آزاد برگزار شد و حالا باید جامعه جهانی صبر کند و ببیند که عملکرد آنها چگونه خواهد بود. آنها همچنین از میزبانان خود می خواستند که با آنها به تفاهم برسند و حاضر شوند که در کشورهایشان سرمایه گذاری کنند.   

عالی ترین مقام از جریان های اسلام گرای حاضر در این نشست مهم بین المللی اقتصادی، نخست وزیران کشورهای مغرب و تونس بودند که برای نخستین بار پس از انتخابشان به سمت های جدیدشان قدم به خارج از کشورشان می گذاشتند. عمده تلاش آنها در این نشست بر این متمرکز بود که صعود اسلام گرایان به قدرت در شمال آفریقا نباید به هیچ وجه به مثابه تهدید تلقی شود و از این بابت نگران بود.

حمادی الجبالی، نخست وزیر تونس در این باره گفت: «اعتقاد ندارم که برای نظام جدیدی که در کشورم ایجاد شده باید نام نظام اسلام سیاسی برگزید. ما باید در انتخاب اصطلاحات دقت بسیاری کنیم. ما شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد و سالم بودیم که در پی آن یک نظام دموکراتیک جدید رشد کرد.»

سال گذشته دقیقا در چنین وقتی، افراد حاضر در نشست داووس شاهد تظاهرات مردم مصر در میدان التحریر قاهره و به تبع آن وقوع بزرگ ترین زلزله سیاسی در یک دهه اخیر جهان عرب بودند.

در عین حال مسئولان و فعالان سیاسی عرب از شرکت ها و تحلیلگران غربی حاضر در این نشست خواستند که از این که اسلام گرایانی که تا همین چند ماه پیش در زندان بودند و اکنون طی یک انتخابات دموکراتیک توانسته اند وارد پارلمان شوند و یک تغییر اساسی حیرت آور در کشورهایشان ایجاد کنند، سوء استفاده نکنند و به شیطنت نپردازند تا افکار عمومی تحریک شوند و نسبت به تحولات بیش از اندازه حساسیت به خرج دهند.

عبد الاله بن کیران، نخست وزیر مغرب نیز در پاسخ به یکی از بازرگانان حاضر در این نشست گفت: «می خواهم از صاحبان شرکت های بزرگ که در این سالن حاضرند بپرسم آیا آغوشتان را به روی اسلام گرایانی که به قدرت رسیده اند باز کرده اید؟ شماهایی که دائما از دیکتاتورها حمایت می کردید؟»

وی سپس گفت: «ما واقعا با روی باز برخورد می کنیم. ممکن است حتی از مصالح و سرمایه های شما حتی بهتر از گذشته حمایت کنیم. مصالح شما مکمل مصالح ما است. ما به سرمایه گذاری های شما نیاز داریم و تلاش می کنیم که آنها را در کشورمان حفظ کنیم.»

این در حالی است که احمد هیکل، رئیس امور اجرایی شرکت القلعه، یکی از شرکت های بازرگانی مهم در مصر که او نیز در اجلاس داووس شرکت کرده است، گفت: «شرایط اقتصادی سخت است و روز به روز نیز سخت تر می شود. ما با توجه به تحولات سیاسی چندان به آینده اقتصادی کشورمان خوش بین نیستیم.»

دنیس نالی، رئیس شورای اداری شرکت برایس واتر هاوس کوپرز که او نیز در این اجلالس شرکت کرده است هم گفت: «شرکت های خارجی به صورت ناگهانی از بازارهای کشورهای عربی منطقه خارج نخواهند شد. ما همچنان در بازار رقابت منطقه ای می مانیم و این خود نشان می دهد که تا چه اندازه فعالیت در بازارهای امروز منطقه برای ما مهم است.»

وی تاکید کرد، اگر بهار عربی پنج یا هشت سال پیش رخ داده بود بسیاری از شرکت های فعال در کشورهای خاورمیانه فعالیت های خود را متوقف کرده و از آن خارج می شدند.

مصطفی کمال النابلی، مدیر عامل بانک مرکزی تونس نیز گفت: «هزینه های دگرگونی سیاسی که پس از انقلاب متوجه حکومت ها شد بیش از آن چه انتظار می رفت، بود. آن وعده های سخاوتمندانه مالی که از سوی 8 کشور صنعتی به ما وعده داده شده بود تا کنون تحقق نیافته اند و اگر بخواهد اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند اوضاع سخت تر و پیچیده تر خواهد شد و این مساله بی شک بر منطقه یورو که تعاملات گسترده ای با کشورهای عربی شمال آفریقا دارند، تاثیرات شگرفی خواهد گذاشت.»

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

( ۱ )

نظر شما :