بازرسان آژانس در راه ایران

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۸۹۷۳۷۳ سرخط اخبار
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام سفر یک هیات عالی رتبه به ایران، خواهان "همکاری سازنده" مقام های این کشور با بازرسان تسلیحاتی این سازمان شد.
آقای آمانو که در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس با خبرگزاری فرانسه صحبت می کرد، گفت تلاش های پیشین آژانس برای اطمینان از غیرنظامی بودن برنامه اتمی ایران به خاطر عدم همکاری این کشور دچار مشکل شده است.

هرمن نکئرتس، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سرپرستی هیات اعزامی را برعهده دارد.این هیات قرار است شنبه وارد ایران شود و از یکشنبه تا سه شنبه با مقام های این کشور مذاکره کند.به گفته آقای آمانو، هنوز برای قطعی دانستن ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران زود است.او افزود: "اطلاعاتی داریم که نشان می دهد ایران فعالیت هایی انجام داده که متناسب با تولید یک وسیله انفجاری هسته ای است."
ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند ولی گزارش ماه نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی از وجود "ابعاد نظامی" در فعالیت های هسته ای این کشور خبر داد.
آقای آمانو ادامه داد: "درخواست می کنیم ایران این موضوع را روشن کند. ما پیشنهاد اعزام یک هیات دادیم و آنها پذیرش این هیات را پذیرفتند."ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل هم که به داوس سفر کرده است، هشدار داد ایران به وضعی نزدیک می شود که دیگر هیچ حمله خارجی نتواند برنامه اتمی آن را متوقف کند.آقای باراک گفت اگر تحریم ها ایران را به توقف برنامه هسته ای این کشور ترغیب نکند، باید از نیروی نظامی علیه این کشور استفاده کرد.
او ادامه داد: "آنها که می گویند بهتر است ایران بمب (اتمی) داشته باشد ولی این کشور بمباران نشود" اشتباه می کنند.
 

نظر شما :