ایران با احضار سفیر دانمارک به تحریم های اتحادیه اروپا اعتراض کرد

۰۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۸۹۷۳۲۸ سرخط اخبار
تحریم های جدید اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت خرید و فروش نفت خام و فراورده های نفتی با ایران می شود

روز سه شنبه، ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) علی اصغر خاجی، معاون اروپا و آمریکای وزرات خارجه ایران با احضار سفیر دانمارک، نسبت به اقدام اتحادیه اروپا در تحریم نفتی ایران اعتراض کرده است.

دانمارک ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و آقای خاجی در ملاقات با سفیر این کشور، "اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به این تصمیم غیرمنطقی " ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای خاجی " وضع چنین تحریم هایی را اقدامی نامعقول و فاقد توجیه منطقی دانست."

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته، در نشستی در بروکسل بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند که از جمله شامل ممنوعیت خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران می‌شود.

در چارچوب مصوبه اتحادیه اروپا، آن دسته از اعضای این اتحادیه که هنوز قراردادهایی برای خرید نفت خام از ایران دارند، تا اول ماه ژوئیه ( ۱۱ تیرماه) برای پایان دادن به این قراردادها فرصت خواهند داشت.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران در ملاقات با سفیر دانمارک گفت:" نیروهایی در داخل اتحادیه اروپا به تبعیت از سیاست های آمریکا و با اتخاذ رویکردی خصمانه درصدد تنش آفرینی در روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند."

آقای خاجی با تاکید بر این که ایران "حاضر به دست کشیدن از حقوق مشروع و قانونی خود نیست" هشدار داد که "مسئولیت عواقب این تصمیمات نسنجیده و بحران آفرینی ها برعهده اتحادیه اروپا خواهد بود."

براساس این گزارش، آندرس کریستین هوگارت، سفیر دانمارک در تهران، وعده داد که " مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تصمیم را به مقامات اروپایی منتقل کند."


نظر شما :