اعتراف مهم آمانو در مورد ایران

۰۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۲ کد : ۱۸۹۷۳۰۱ سرخط اخبار
یک نماینده پارلمان آلمان فاش کرد که 'یوکیو آمانو' مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته در دیدار از پارلمان آلمان و در جمع نمایندگان این کشور اقرار کرده که هیچ سند ثابت شده ای مبنی بر نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده فراکسیون چپ های آلمان و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور، در یک بیانیه مطبوعاتی که روز دوشنبه در پایگاه خبری این فراکسیون منتشر شده، همچنین تحریم نفتی ایران را یک اشتباه خواند و خاطرنشان کرد که این اقدام نه تنها چاره ساز نخواهد بود، بلکه اوضاع را متشنج تر می کند.



'یان فان آکن' در این بیانیه خاطر نشان کرده است: استناد اتحادیه اروپا به گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر داشتن ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای ایران به عنوان سندی برای تحریم نفتی و بانکی، یک دروغ است.

این نماینده پارلمان آلمان تصریح کرد:'هیچ نوع سند اثبات شده ای دال بر وجود یک برنامه هسته ای برای دستیابی به سلاح اتمی در ایران وجود ندارد و این موضوع مهمی است که آمانو هفته گذشته در دیدار از پارلمان آلمان در جمع نمایندگان به آن اعتراف کرد.'

فان آکن پیشتر نیز نسبت به اتهامات بی اساس آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران هشدار داده بود.

وی در مطلبی که روزنامه 'نویس دویچلند' برلین به چاپ رساند، نوشته بود که ' اتهام آژانس به ایران مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته ای این کشور، یک دروغ و بازی با آتش است.'

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان که قبلا بازرس سازمان ملل در زمینه سلاح های بیولوژیک بوده است، در مطلب خود بر این نکته تاکید داشت که آژانس باید صرفا به واقعیت های برنامه هسته ای ایران نگاه کند و متکی به حدس و گمان سرویس های اطلاعاتی غربی نباشد.

فان آکن، همچنین نسبت به اینکه برخی از کشورهای غربی برای تکرار سناریویی همچون عراق در منطقه تلاش می کنند، هشدار داده بود.

این نماینده پارلمان آلمان همچنین از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته که وجهه خود را به عنوان یک سازمان بی طرف بازسازی کند.

منتقدین آمانو وی را متهم می کنند که با عملکرد یکطرفه و جانبدارانه اش در این سازمان بین المللی، به دنبال حفظ منافع آمریکا در آژانس است.

رسانه های آلمان نیز در ماه نوامبر با اشاره به اسنادی که در سایت ویکی لیکس منتشر شد، نوشتند ، در این اسناد به صحبت هایی بین آمانو و نماینده آمریکا در آژانس در تاریخ 16 اکتبر 2009 اشاره شده که در آن، آمانو به آمریکایی ها تضمیمن داده بود که می توانند درمورد برنامه هسته ای ایران روی او حساب کنند .

آمانو همچنین در مصاحبه ای با اشپیگل که در ژانویه سال 2011 انجام شد، گفته بود از اینکه در خدمت منافع آمریکا است، معذرت خواهی نمی کند و این یک ایراد نیست که اگر آمریکا فکر کند انتخابش به عنوان مدیر کل آژانس با منافع آن کشور همخوانی دارد.
 

نظر شما :