تونس و لیبی اهداف جدید ترکیه

۰۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۸۹۷۲۹۱ سرخط اخبار
'ظفر چاغلایان' وزیر اقتصاد ترکیه برای توسعه و تحکیم بازار صادراتی و خدمات مهندسی و پیمانکاری این کشور در آفریقا، با یک هیات 200 نفره متشکل از کارآفرینان، صادرکنندگان و نمایندگان شرکتهای خدمات مهندسی و پیمانکاری این کشور عازم تونس و لیبی شد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، چاغلایان در این سفر سه روزه با وزیر صنایع و بازرگانی تونس، موافقتنامه همکاری دو کشور در زمینه توسعه منطقه آزاد تجاری مشترک ترکیه و تونس را امضا خواهد کرد.
چاغلایان با نخست وزیر و وزیر مسوول در امور اقتصادی تونس و وزرای طرح و برنامه و گردشگری این کشور نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد و در مجمع کار مشترک ترکیه و تونس که با شرکت نمایندگان بخشهای خصوصی دو کشور برگزار می شود، شرکت می کند.
وزیر اقتصاد ترکیه و هیات همراه وی سپس عازم لیبی خواهد شد و در شهرهای طرابلس و بنغازی با مسوولان دولت جدید لیبی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
صادرات ترکیه به تونس در سال 2010 میلادی با 3/10 درصد افزایش به 6/713 میلیون دلار رسید. تونس در ردیف سی و یکمین بازار صادراتی ترکیه قرار دارد.
سهم تونس در صادرات ترکیه برابر 63/0 درصد است.
براساس آمار مجمع صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به تونس در سال گذشته نیز به 6/843 میلیون دلار رسید. الیاف نساجی، منسوجات و آهن و فولاد در ردیف اقلام مهم صادراتی ترکیه به تونس قرار دارد.
واردات ترکیه از تونس نیز در سال 2010 میلادی با 19 درصد افزایش به 280 میلیون دلار رسید. در 11 ماه سال گذشته نیز واردات ترکیه از تونس برابر 244 میلیون دلار بود.
حجم تجارت بین مناطق آزاد ترکیه و تونس نیز در سال گذشته بالغ 6/19 میلیون دلار شد که در نظر است با امضای موافقتنامه جدیدی راه این تجارت بیش از پیش هموار شود.
لیبی در صدر بازارهای مهم شرکتهای خدمات مهندسی و ساختمانی ترکیه قرار دارد و ترکیه با ایفای نقش فعال در سرنگونی 'معمر قذافی' رابطه نزدیکی با شورای انتقالی آن کشور برقرار کرد تا بازار وسیع خود در لیبی را حفظ و توسعه دهد.
در سال گذشته صادرات ترکیه به لیبی به علت بروز شورش علیه قذافی با بیش از 65 درصد کاهش روبه رو شد و به 621 میلیون دلار رسید. با این افت در صادرات، لیبی در ردیف چهل و دومین بازار صادراتی ترکیه قرار گرفت.
شرکتهای پیمانکاری و ساختمانی ترکیه از سال 1982 تاکنون عهده دار اجرای طرحهایی به ارزش 4/26 میلیارد دلار در لیبی شده اند. حجم کل پیمانهای برون مرزی شرکتهای ترکیه ای تاکنون بالغ بر 206 میلیارد دلار است و این اهمیت بازار لیبی برای خدمات مهندسی و پیمانکاری ترکیه را نشان می دهد.

 

نظر شما :