اصرار اعراب بر وداع بشار اسد

۰۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۸۹۷۲۸۸ سرخط اخبار
فارس: وزرای اتحادیه عرب بدون توجه به گزارش یک‌ماهه ناظران خود که بر وجود گروه‌های مسلح در سوریه و حمله آنان به مراکز دولتی و غیردولتی تاکید می‌کند، خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، کپی طرح شورای همکاری خلیج فارس برای یمن که بر اساس آن عبدالله صالح با گرفتن مصونیت به آمریکا فرار کرد، شب گذشته وزرای خارجه اتحادیه عرب برای سوریه تجویز شد. اتحادیه عرب دولت سوریه را به گفت‌وگویی با معارضان که مدت زمان آغاز آن از دو هفته تجاوز نکند فراخواندند تا مقدمات برای آنچه آنان دولت وحدت ملی نامیدند، فراهم شود.
وزرای خارجه اتحادیه عرب همچنین بدون توجه به حمایت مردمی وسیع از بشار اسد از وی خواستند تا اختیاراتش را به معاون اول خود واگذار کند تا با همکاری با مخالفان راه برای تشکیل دولت وحدت ملی باز شود.
شب گذشته نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره برگزار و مهلت ماموریت ناظران عرب در سوریه برای یک ماه دیگر تمدید شد. وزرای خارجه عرب بر «ادامه حمایت و افزایش تعداد ناظران و به عمل آوردن حمایت فنی و مالی و اداری و همکاری با دبیر کل سازمان ملل برای حمایت از هیئت ناظران تاکید کردند».
این در حالی است که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که ناظران سعودی را از هیئت ناظران سوریه خارج می‌کند و به کشورش بازمی‌گرداند.

اعراب خواستار کناره‌گیری بشار اسد شدند
این تصمیم دیشب در حالی گرفته شد که در اقدامی غافلگیر کننده «ابتکار سیاسی اعراب» بررسی و تصویب شد و در آن خواستار کناره‌گیری مسالمت‌آمیز دولت سوریه از قدرت شد. امری که سوریه بشدت آن را رد کرد.
حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیرخارجه قطر که به گفته برخی کارشناسان و منابع دیپلمات عرب، طلایه‌دار فشارها بر سوریه و مجری خواسته‌های آمریکاست، درباره ابتکار عربی گفت: در این ابتکار از [کنار] رفتن نظام سوریه به صورت مسالمت‌آمیز صحبت شده است. ابتکار کامل است و شبیه ابتکار یمن است. امیدواریم دولت سوریه آن را قبول کند تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

تلاش اعراب برای دخالت دادن شورای امنیت در سوریه
وزیر خارجه قطر در ادامه سوریه را تهدید به دخالت شورای امنیت کرد و افزود: در صورتی که دولت سوریه قبول نکند، ما به شورای امنیت می‌رویم و تصمیم‌هایی می‌گیریم که دخالت نظامی در آن نیست.

ارائه درخواست اعراب به شورای امنیت
در ادامه نشست وزاری خارجه عرب اعلام کرند که یک درخواست به شورای امنیت برای «حمایت از طرح» اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه می‌کنند که بر اساس آن گفت‌وگوی سیاسی میان دولت و مخالفان در مدت دو هفته آغاز شود تا راه برای تشکیل دولت وحدت ملی ظرف مدت دو ماه هموار گردد و بر اساس این طرح رئیس جمهوری سوریه اختیارات تام به معاون اول خود خواهد داد.
حمد بن جاسم اعلام کرد که شورای امنیت در جریان این ابتکار عربی قرار خواهد گرفت و از آن حمایت از این اقدام خواسته خواهد شد.

شش بند ابتکار عربی برای سوریه به شرح ذیل است:

1) تشکیل دولت وحدت ملی طی دو ماه با مشارکت دولت و مخالفان به ریاست فردی توافقی. ماموریت وی اجرای بندهای طرح اتحادیه عرب و آماده‌سازی مقدمات برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری با مشارکت احزاب مختلف تحت نظارت ناظرات عرب و بین‌المللی.

2) تفویض اختیارات کامل رئیس جمهور به معاو اول خود برای همکاری کامل با دولت وحدت ملی تا بتواند وظایف خود را در مرحله انتقالی انجام بدهد.

3) اعلام تشکیل دولت وحدت ملی به محض تشکیل آن که هدفش تاسیس نظام سیاسی دموکرات چند حزبی است که همه شهروندان بدون توجه به وابستگی یا دین و مذهبشان مساوی باشند و چرخش قدرت به صورت مسالمت‌آمیز در جریان باشد.

4) اقدام دولت وحدت ملی به بازسازی امنیت و ثبات در کشور و بازسازی نهادهای پلیس.

5) تاسیس هیئتی مستقل و تام‌الاختیار برای تحقیق در نقض حقوقی که در حق شهروندان صورت گرفته است.

6) اقدام دولت وحدت ملی برای آماده کردن مقدمات انتخابات برای تاسیس جمعیت موسسان ظرف سه ماه تشکیل خود، به این شرط که شفاف و پاک و تحت نظارت عربی و بین‌المللی باشد. جمعیت موسسان مسئولیت تهیه قانون اساسی جدید را دارد که به همه‌پرسی مردم گذاشته می‌شود. قانون انتخابات نیز بر اساس این قانون اساسی تهیه خواهد شد.


بر اساس این ابتکار عربی، نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب نماینده‌ای را به دمشق اعزام می‌کند تا روند سیاسی در این کشور را تحت نظر بگیرد. اما اتحادیه اعلام نکرد که چگونه هر یک از این بندها را می‌تواند اجرا کند.

تلاش وزیر خارجه لبنان برای اصلاح هر بند
در نشست شب گذشته عدنان منصور وزیر خارجه لبنان خواستار لغو تعلیق عضویت سوریه و لغو تحریم‌های اتحادیه عرب علیه آن شد. وی تلاش کرد که در هر بندی اصلاحیه‌ای قرار بدهد. منصور اعلام کرد که اگر نیاز باشد برای اینکار رای‌گیری کنند. وی تاکید کرد که در گزارش الدابی رئیس ناظران چندین بار به تبادل آتش میان ارتش [سوریه] و مخالفان اشاره شده است و این همان چیزی است که طرف‌های عربی نادیده می‌گرفتند و معارضان آن را رد می‌کردند و مدعی بودند که مخالفتشان صلح‌آمیز است.
وزیر خارجه لبنان افزود که «ادبیات گزارش ناظران تاکید می‌کند که نزاعی میان دو طرف وجود دارد». «آنچه بحران را پیچیده می‌کند مبالغه‌کاری‌های رسانه‌ای از طبیعت اتفاقات و تعداد کشته‌ها در سوریه است که در گزارش ناظران بدان کاملا اشاره شده است.

 

نظر شما :