هاآراتص:

اگر ایرانی ها انتقام ترور دانشمندشان را بگیرند...

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۸ کد : ۱۸۹۷۱۹۶ پرونده هسته ای
یک روز قبل از آن رئیس ستاد ارتش با نیم لبخندی گفته بود: «حوادث به زودی از شکل طبیعی خود خارج خواهند شد و برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق خواهند انداخت.» نمی‌توان این اظهار نظر این مقام اسرائیلی را تصادفی دانست و حتی می‌توان گفت اشاره‌ای روشن به حوادث پیش آمده است.
اگر ایرانی ها انتقام ترور دانشمندشان را بگیرند...
دیپلماسی ایرانی: اسرائیل رسما در برابر حادثه تروریستی ترور دانشمند هسته‌ای ایران، مصطفی احمدی روشن سکوت کرده است. این ترور حتی در مواضع غیر رسمی اسرائیلی‌ها نیز بازتابی نداشته است. اما یک روز قبل از آن رئیس ستاد ارتش با نیم لبخندی گفته بود: «حوادث به زودی از شکل طبیعی خود خارج خواهند شد و برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق خواهند انداخت.» نمی‌توان این اظهار نظر این مقام اسرائیلی را تصادفی دانست و حتی می‌توان گفت اشاره‌ای روشن به حوادث پیش آمده است.

زندگی عمومی در اسرائیل به طور عمومی با چالش مواجه نخواهد شد چرا که عموما ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی تبدیل به یک عادت برای دولتمردان اسرائیل شده است. این درست است که ترور با موفقیت انجام شده و جامعه جهانی نیز از کنار آن گذشته و امور چندان هم سخت نشده ولی آن روی سکه این است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا اصرار دارد که همه امور به روی میز بیاید و مورد مذاکره قرار بگیرد. وی در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای ایران گفت: «امریکا هیچ نقشی در این ترور ندارد و حتی ایالات متحده امریکا با هر گونه تعرض و ترور دانشمندان به شدت مخالف است.»

اسرائیلی‌ها از مواضع هیلاری کلینتون شوکه شده و حتی آن را توهین به شعور خود قلمداد کرده‌اند. چه حکمتی در اعلام علنی این مواضع وجود دارد در حالی که به قول یکی از تحلیلگران اسرائیلی، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در راس منافقان است چرا که او بیش از اسلافش از ترور افراد حتی اگر تروریست باشند از طریق هوایی استفاده کرده است.  

برای این که دلایل انتقاد امریکا را از ترور دانشمندان ایرانی بیشتر درک کنیم، لازم است برای پرسش‌هایی که این روزها برای بسیاری از اسرائیلی‌ها مطرح است پاسخی بیابیم و درباره آنها بحث کنیم. آیا این ترورها واقعا ضربه‌ای بزرگ به برنامه‌های هسته‌ای ایران وارد می‌آورد؟ نتایج سیاسی این ترورها چه خواهد بود؟ آیا حوادثی که رخ داده در حقیقت آغاز دور تازه‌ای از ترورها است و آیا می توانیم بگوییم که جنگ ترورها آغاز شده است؟

درباره این که این ترورها چه سودی دارند، باید این نکته را یادآور شویم که مرکز هسته‌ای نطنز یکی از بزرگ‌ترین مراکز هسته‌ای است که در آن صدها دانشمند و هزاران متخصص فعالیت می‌کنند. خیلی سخت است که بگویم ترور یکی از صدها نفری که در نطنز کار می‌کنند می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق بیندازد. پروژه هسته‌ای ایران پروژه‌ای نیست که وابسته به یک نفر باشد بلکه پروژه‌ای ملی است که که در هر حالتی به کار خود ادامه خواهد داد. اسرائیلی‌ها فقط می‌توانند امیدوار باشند که با این کار برای مدت کوتاهی پروسه هسته‌ای شدن ایران به تعویق بیفتد ولی بی‌شک پس از این حادثه ایرانی‌ها تعدیلی در برنامه هسته‌ای خود می‌دهند، استراتژی خود را ساماندهی می‌کنند و اهداف خود را پیش می‌برند. دیگر با اطمینان می‌توان گفت که ترور دانشمندان ایرانی نه تنها خللی در تصمیم ایرانی‌ها ایجاد نخواهد کرد بلکه آنها را در استمرار و پیگیری تصمیم‌شان مصمم‌تر خواهد کرد. حتی فراتر از آن ایرانی ها با اعتماد به نفس بیشتر اکنون می توانند در عین حالی که تلاش می کنند به اهدافشان برسند به فکر انتقام نیز باشند.

وقتی از یک طرف شاهد انجام ترور هستیم آن طرف باید انتظار داشته باشد که طرف مقابل نیز اقداماتی از این دست انجام دهد. اگر دانشمندان ایرانی مصونیت نداشته باشند طبیعی است که دانشمندان دیگران نیز مصونیت نداشته باشند. همان طور که دیدیم ایرانی ها ساعاتی پس از ترور داشمند هسته ای شان گفتند که امریکا و اسرائیل را مسئول این ترورها می دانند و وعده انتقام از آنها دادند.  

حقیقت این است وقتی که دولت اسرائیل خبر ترور دانشمند ایرانی را شنید خوشحال شد ولی بعید است که دانشمندان هسته ای اسرائیل نیز از شنیدن این خبر خوشحال شده باشند. لازم است بدانیم که نظر دانشمندان بزرگ اسرائیل به خصوص دانشمندان هسته ای آن چیست به خصوص آن دسته از کسانی که مناصب بالایی در دانشکده های آکادمیک معروف جهانی دارند. بی شک از حالا به بعد باید منتظر انجام ترورهای بزرگ در سطح بین المللی باشیم. شاید اگر دانشمندان هسته ای جهان از نیات دولتمردان خبر داشتند هرگز اجازه نمی دادند که چنین رقابت سنگینی در بعد بین المللی برای ترور آنها صورت بگیرد.

هر چه باشد آن کسی که ترور دانشمندان هسته ای را در تهران مباح می داند لاجرم باید مخاطرات امنیت دانشمندان طرف خود را نیز بپذیرد. هیچ شکی نیست که مضرات ترور بی شک بسیار بیشتر از منافع آن است.

منبع: القدس العربی به نقل از هاآرتص

 

( ۳ )

نظر شما :