در راستای تحریم نفتی ایران

آمریکا به اروپا باج می دهد؟

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۸۹۶۹۵۰ اخبار اصلی
اتحادیه اروپا در مقابل حمایت آمریکا از کمک صندوق بین‌المللی پول به بدهی‌های ایتالیا و اسپانیا، با تحریم نفت جمهوری اسلامی موافقت می‌کند.
آمریکا به اروپا باج می دهد؟
دیپلماسی ایرانی : در صورتی که پیش‌بینی یکی از کارشناسان اقتصادی صحت داشته باشد، اتحادیه اروپا در مقابل حمایت آمریکا از کمک صندوق بین‌المللی پول به بدهی‌های ایتالیا و اسپانیا، با تحریم نفت جمهوری اسلامی موافقت می‌کند.
جیکوب کیرکگارد، یک تحلیلگر در موسسه اقتصادی پترسون، اینگونه تحلیل کرده است که زمان پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از ایران بسیار قابل توجه است، چرا که یونان؛ اسپانیا و ایتالیا به شدت به واردات نفت ایران وابسته‌اند و تا چندی پیش با این تحریم مخالف بودند اما اکنون دیگر این مخالفت وجود ندارد. ایتالیا اعلام کرده که دیگر در برابر طرح تحریم‌ها نمی‌ایستد و دیگر کشور‌ها نیز تاکید کرده‌اند که مانعی در این راه ایجاد نخواهند کرد.
این در حالی است که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نیز در هفته گذشته از توافق مقدماتی بر سر طرح تحریم واردات نفت از ایران خبر دادند.

اما باید گفت که هر یک از کشورهای نام برده شده سهمی بزرگ در بحران بدهی اتحادیه اروپا دارند. در حالی حاضر آتن در میانه مذاکرات بر سر توافق با سهام داران است که از طریق آن می‌تواند راه را برای دریافت وام اضطراری دو برابری هموار کند که بخشی از آن از صندوق بین‌المللی پول دریافت می‌شود. ایتالیا باید در سال جاری حدود 340 میلیارد دلاری بدهی خود را پرداخت کند اما بهره وام به اندازه‌ای افزایش یافته که تحلیلگران آن را غیرقابل پذیرش می‌دانند. هرچند رم در اواخر سال گذشته میلادی از درخواست برای گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول صرفنظر کرد اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایتالیا به اعتبار صندوق بین‌المللی پول برای خروج از بحران نیاز دارد.

از سوی دیگر بانک‌های اسپانیا نیز با بحران در بخش مسکن مواجه شده‌اند که نشان می‌دهد مادرید به زودی به کمک صندوق بین‌المللی پول نیاز پیدا می‌کند. با این حال هر زمانی که موضوع پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول به ایتالیا و اسپانیا مطرح می‌شود، واشینگتن در جمع گروه 20 عقب‌نشینی می‌کند. مقامات خزانه داری آمریکا بر این باورند که اتحادیه اروپا از منابع مالی خود برای کمک به ایتالیا و اسپانیا استفاده کرده است و هر گونه کمک صندوق بین‌المللی پول برای این کشور‌ها اضافه بر نیاز آنها خواهد بود.

اما اتحادیه اروپا می‌گوید که تصمیم دارد 150 تا 200 میلیارد یورو به صندوق بین‌المللی پول کمک کند و در صورتی که چین ، ژاپن و عربستان سعودی که قرار است منابع جایگزین نفت ایران را برای اروپا تامین کند با این روند همراه شوند، بودجه‌ای در حدود 500 میلیارد دلاری برای صندوق بین‌المللی پول ایجاد خواهد شد. با این حال واشینگتن با افزایش بودجه صندوق بین‌المللی پول در قبال کمک به اتحادیه اروپا مخالف است.
با این حال کیرکگارد بر این عقیده است که در شرایط کنونی این احتمال وجود دارد که آمریکا در مورد کمک صندوق بین‌المللی پول به اتحادیه اروپا موضع ملایم‌تری اتخاذ کند تا این اتحادیه نیز تحریم واردات نفت از جمهوری اسلامی را به تصویب برساند. گفتنی است که آمریکا تنها کشوری است که در شورای اجرایی صندوق بین‌المللی پول حق وتو در اختیار دارد.

این در شرایطی است که بانک مرکزی اروپا نیز اقداماتی را برای راضی کردن آمریکا انجام داده است. بانک ای‌سی‌بی، تدارک نقدینگی به بانک‌ها و خریداران سهام در اتحادیه اروپا را به سطحی افزایش داده که در صورتی که برای یک سال حفظ شود، به یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید. این روند حمایت آمریکا از وام‌هایی که صندوق بین‌المللی پول به اعضایش اعطا می‌کند را افزایش می‌دهد.
این در حالی است که سخنگوی خزانه‌داری آمریکا این تئوری را 100 درصد اشتباه توصیف کرده و می‌گوید که تحریم نفت ایران و احتمال ارائه وام‌های صندوق بین‌المللی پول به اتحادیه اروپا دو موضوع کاملا جداگانه است.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی




 

نظر شما :