در رم انجام شد

موافقت گروه 11 با تحریم بیشتر ایران

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۸۹۶۳۳۵ اخبار اصلی
در هفته‌های اخیر مقامات گروه 11 بارها پای میز مذاکره نشستند و سرانجام در شامگاه روز سه‌شنبه برای افزایش فشار‌ها بر ایران به توافق دست یافتند.
موافقت گروه 11 با تحریم بیشتر ایران
دیپلماسی ایرانی : گروه 1+5 ، واژه آشنایی است که از زمان تلاش غرب برای مهار برنامه‌های هسته‌ای ایران، با عضویت 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان ایجاد شد. اما اخیرا نام گروه دیگری بر سر زبان‌ها افتاده و آن گروه 11 است که علاوه بر آمریکا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و کشور‌های اروپایی،‌ نام برخی کشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی نیز در آن به چشم می‌خورد.
هدف از ساماندهی این گروه، افزایش فشار‌ تحریم‌ها بر ایران با کمک کشور‌های عربی است. کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که تولید‌کننده نفت هستند و غرب قصد دارد با راضی کردن آنها به افزایش تولید، ‌جای خالی نفت ایران در زمان تحریم را پر کند تا بهای نفت به اوج نرسد.

در هفته‌های اخیر مقامات گروه 11 بارها پای میز مذاکره نشستند و سرانجام در شامگاه روز سه‌شنبه برای افزایش فشار‌ها بر ایران به توافق دست یافتند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در ایتالیا اعلام کرده است که دیپلمات‌های گروه 11 تصمیم‌ گرفته‌اند فشار‌ها را بر ایران افزایش دهند تا مانع ادامه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شوند.
گروه 11 که به گروه کشور‌های همفکر نیز شهرت یافته‌اند در مذاکرات شامگاه سه‌شنبه موضوع تحریم نفت ایران را نیز بررسی کرده‌اند. به گفته این منبع آگاه، شرکت‌کنندگان در این نشست بار دیگر از ایران خواسته‌اند به قطعنامه‌های بین‌المللی و درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند و هر چه سریعتر نسبت به شفاف‌سازی در مورد برنامه‌های هسته‌ای اقدام کند.
همچنین اعضای گروه 11 تاکید کرده‌اند که باید در مورد ایران به همکاری با یکدیگر ادامه دهند تا جمهوری اسلامی پای میز مذاکره بازگردد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این نشست پشت درهای بسته، با نظارت وزارت امور خارجه ایتالیا در رم برگزار شده است.

گفتنی است دیپلمات‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تحریم‌هایی را علیه نفت ایران اعمال کند و احتمالا در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که در ماه ژانویه برگزار می‌شود،‌ این موضوع بررسی خواهد شد.
برخی تحلیلگران بر این باورند که اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری در این مورد را تا ژانویه به تاخیر انداخته تا در این مدت از تامین منابع نفت جایگزین ایران اطمینان حاصل کند.
مذاکرات پی در پی با عربستان، امارات، ‌کویت و حتی عراق و آنگولا و لیبی در هفته‌های اخیر به همین منظور انجام گرفته است و از سوی دیگر گروه 11 با مشارکت عربستان سعودی نیز نقطه عطفی برای غرب است که برای تحریم نفت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند.

این در حالی است که در حال حاضر واردات نفت ایران به ایالات متحده ممنوع است و کنگره آمریکا نیز اخیرا روند تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تسهیل کرده است. گفته می‌شود بخش قابل توجهی از مبادلات مالی نفتی ایران از طریق این بانک انجام می‌شود و تحریم آن بدون تردید پیامد‌های وخیمی برای اقتصاد وابسته به درآمد نفتی ایران به همراه خواهد داشت.
اما خبرهای مربوط به افزایش فشار‌ها بر ایران در حالی منتشر می‌شود که برخی منابع خبری از دعوت دوباره ایران از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران خبر داده‌اند. گفته می‌شود که نامه‌های پیشین ایران برای دعوت از بازرسان نتوانسته نظر آژانس را جلب کند و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس، ‌آنها را رد کرده است. اکنون نیز گفته می‌شود در صورتی آژانس با پیشنهاد ایران برای سفر بازرسان موافقت می‌کند که آنها بتوانند به تاسیسات مورد نظر آژانس و دانشمندان هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشند.این در حالی است که گزارش اخیر آمانو در خصوص احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود که بستر مناسب برای افزایش فشار‌ها بر جمهوری اسلامی را فراهم کرد.

 

نظر شما :