آغاز دوئل مالکی با العراقیه

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۸۹۶۳۲۶ اخبار اصلی
عراق مجددا وارد بحران سیاسی شده است. البته ورود به بحران در عراق دیگر امری عادی محسوب می‌شود. اما تنش‌ها زمانی خطرناک می‌شوند که رنگ و بوی طایفه‌ای و انتقام به خود می‌گیرند و بحث ترور رقبا به میان می‌آید. یعنی دقیقا همان اتفاقی که اکنون در عراق رخ داده است.
آغاز دوئل مالکی با العراقیه
دیپلماسی ایرانی: عراق مجددا وارد بحران سیاسی شده است. البته ورود به بحران در عراق دیگر امری عادی محسوب می‌شود. اما تنش‌ها زمانی خطرناک می‌شوند که رنگ و بوی طایفه‌ای و انتقام به خود می‌گیرند و بحث ترور رقبا به میان می‌آید. یعنی دقیقا همان اتفاقی که اکنون در عراق رخ داده است.

بحران جدید عراق دقیقا از زمانی آغاز شد که نزدیک به سه هفته پیش در درون پالمان این کشور واقع در منطقه سبز که قاعدتا شدیدترین تدابیر امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است، خودروی بمب‌گذاری شده‌ای منفجر شد که باعث زخمی شدن چند تن از نمایندگان مجلس شد. این انفجار نه تنها یک انفجار فیزیکی بلکه جرقه یک انفجار بزرگ سیاسی نیز بود.

در ابتدا اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که هدف از این حادثه ترور او بوده است و شخص نوری مالکی نخست‌وزیر را متهم این حادثه کرد. در مقابل نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق این اتهام‌ها را رد کرده و گفت که هدف از این حادثه ترور او بوده است. شاید نجیفی گمان نمی‌کرد، اتهامی که احتمالا نسنجیده به مالکی زده چنان تحریک‌آمیز خواهد شد که مالکی را بر آن می‌دارد تا کشف تمامی ابعاد قضیه پیش رود. مالکی در مقابل خبرنگاران تعهد داد که عوامل این حادثه را کشف و تحویل قانون دهد.

از شدت کش‌مکش‌ها در بحبوحه عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق و سفر نوری مالکی به واشنگتن به ظاهر کاسته شد. اما ظاهرا دو طرف درگیر این ماجرا درصدد پیش بردن اهداف خود علیه یکدیگر بودند و می‌خواستند به نوعی دوئلی اعلام نشده را رو در روی هم انجام دهند. طرفداران دولت به رسانه‌ها می‌گفتند که از زدن هر گونه اتهام سیاسی به دیگران بر سر این حادثه جدا خودداری کنند، العراقیه نیز دیگر موضوع را پیش نکشید و ترجیح داد که نسبت به این موضوع سکوت اختیار کند.

 

وقتی العراقیه شمشیر از رو بست

 

در حالی که مالکی سوار هواپیمای امارات (هواپیمایی که به گفته او برای کاهش هزینه‌های دولت از شرکت امارات اجاره کرده بود) شد و بغداد را به مقصد واشنگتن ترک کرد، دشمنان او در العراقیه درصدد طراحی توطئه‌ای علیه او بر آمدند. از یک سو حملات رسانه‌ای خود را به او افزایش دادند و در مصاحبه‌های مختلف او را عامل ایران برای تصاحب کامل عراق دانسته با این هدف که امریکا را که در حال تکمیل برنامه خروج نیروهایش از عراق بود، تحریک کنند. هم‌زمان ایالت‌های سنی در شمال عراق به بهانه این که مورد تبعیض دولت شیعی قرار می‌گیرند و می‌خواهند همانند کردها خود را بازسازی کرده و وضعیت مناطق سنی‌نشین را بهبود بخشند، یکی پس از دیگری اعلام فدرالیسم کردند. استان‌های دیالی و صلاح‌الدین اعلام کردند که می‌خواهند خود را ایالتی مستقل از دولت مرکزی معرفی کنند، استان‌ الانبار بزرگ‌ترین استان عراق از لحاظ ابعاد نیز اعلام کرد که به اعلام ایالتی مستقل فکر می‌کند. اینها همه در حالی بود که مالکی در واشنگتن مشغول رایزنی با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید بود. البته او در حالی با اوباما گفت‌وگو می‌کرد که همه فکر و ذهنش در عراق و خنثی‌سازی توطئه‌های جاری در آن بود.

هم‌زمان العراقیه از سیاست‌های مالکی در ارتباط با سوریه نیز به شدت انتقاد می‌کرد و در راستای فرایند ایران‌ستیزی، اعضای آن مالکی را مامور اعمال دیکته‌های ایران در قبال سوریه توصیف می‌کردند.

العراقیه زمانی شمشیر را از رو بست که صالح المطلک، معاون نخست‌وزیر عراق از این فهرست پس از نزدیک به یک سال سکوت مطلق در حالی که مالکی در امریکا بود حملات تندی را متوجه او کرد و وی را دیکتاتور از صدام حسین، دیکتاتور مخلوع عراق توصیف کرد و رسما گفت او مزدور ایران است.

 

مالکی وارد گود شد

 

مالکی به محض این که به بغداد برگشت از پارلمان عراق خواست که رای به عدم اعتماد صالح المطلک دهد. ظاهرا این تقاضا با استقبال نمایندگان پارلمان مواجه شد. صالح المطلک مشمول قانون بعثی‌زدایی است و به همین دلیل از شرکت در انتخابات منع شده بود. انتصاب او فقط برای راضی کردن العراقیه برای شرکت در دولت وحدت ملی بود. اما در این پست هیچ خدمت در خور توجهی نکرد و فقط به حجم انتقادها نسبت به عملکردش افزود.

وی روز گذشته پس از ابلاغ حکم عدم کفایتش از سوی نمایندگان مجلس بغداد را به مقصد اردن ترک کرد.

در این میان قوه قضائیه عراق نیز نتیجه تحقیقات خود را اعلام کرد. هیئت پنج نفره قضائی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طارق الهاشمی و تیم محافظتی او در ترور چند چهره سیاسی دست داشته و بسیاری از حوادث تروریستی را تنظیم کرده است. بدین ترتیب حکم دستگیری الهاشمی صادر شد. یک‌شنبه شب خانه الهاشمی توسط گارد محافظتی بغداد به ریاست قاسم عطا، رئیس دایره تامین امنیت بغداد، محاصره شد اما الهاشمی در خانه نبود. او به فرودگاه بغداد رفته بود تا به سلیمانیه برود و درباره این موضوع با رهبران کرد به رایزنی بپردازد. پلیس بغداد به فرودگاه رسید و سه ساعت او را در فرودگاه نگه داشت و سه تن از محافظان او را نیز دستگیر کرد و اجازه نداد او بغداد را ترک کند. سرانجام با وساطت جلال طالبانی وی توانست به سلیمانیه برود و در منزل او پناه بگیرد. دوشنبه شب افراد بازداشت شده به جنایت‌های تروریستی که به دستور الهاشمی مرتکب شده بودند در شبکه رسمی عراق اعتراف کردند.

تا بدین لحظه مالکی اعلام کرده که به بازداشت الهاشمی مصمم است و او دو روز فرصت دارد که از خود رفع اتهام کرده و از خود دفاع کند.

العراقیه که روز شنبه به طور رسمی حضور خود در پارلمان را تعلیق کرد، دوشنبه شب اعلام کرد که از کل حکومت عراق کناره‌گیری می‌کند. ایاد علاوی نیز رسما اعلام کرد که خواستار برکناری مالکی از قدرت است و از پیمان ملی خواست فردی دیگر مثل ابراهیم جعفری را به جای او معرفی کند. وی همانند همیشه نقش ایران را در اتفاقات اخیر مشکوک دانست و مدعی شد ایران آغاز پروژه پر کردن خلاء‌ امریکایی‌ها در عراق را پی می‌گیرد.

بدین ترتیب جدال سیاسی در عراق وارد فاز جدیدی شده است. جدالی که بحث‌های بسیاری را به دنبال خود ایجاد کرده و سناریوهای مختلفی را مطرح کرده است. سناریوهایی که هر کدام سرنوشتی متفاوت از یکدیگر برای عراق رقم می‌زنند.

 

نظر شما :