دستگیری عامل سیا، پاسخ و پیام ایران به امریکایی‌ها

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۰۰:۱۲ کد : ۱۸۹۶۳۱۵ اخبار اصلی
دو ماه پس از دستگیری و فضاسازی امریکا بر سر ماجرای منصور ارباب سیار حالا این ایران است که یک برگ برنده رو می کند. امریکا بطور حتم متوجه شده است که رویارویی اطلاعاتی با ایران دست کمی از تقابل نظامی ندارد و حتی اگر بخواهد تصمیم به تحریم بانک مرکزی و تحریم های گسترده نفتی علیه ایران بزند، می تواند منتظر پاسخ و پیامدهای آن نیز باشد.
دستگیری عامل سیا، پاسخ و پیام ایران به امریکایی‌ها
دیپلماسی ایرانی: واکنش امریکا به بازداشت امیر میرزا حکمتی که گفته می شود جاسوس سیا در ایران بوده، این بار فوری تر و تندتر از واکنش های پیشین این کشور درباره جاسوس ها یا هواپیمای جاسوسی اش در ایران بود.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به خبر دستگیری و سپس نمایش اعترافات جاسوس جوان سیا در ایران، از لفظ "آزادی فوری و بدون معطلی این فرد" استفاده کرده است. پیشتر درباه واکنش عجیب و سوال برانگیز امریکایی ها در قبال کشف هواپیمای بدون سرنشین شان در ایران نوشتیم و سئوال کردیم که چرا و با چه پیش فرضی امریکا چنین سخن می گوید و چگونه از جمهوری اسلامی انتظار دارد که هواپیمایی را که – به عمد یا سهو - وارد آسمان کشورش شده و حکم متجاوز را دارد، به آنها بازگرداند!

این را هم پرسیدیم که امریکا پیشتر درباره آزادی سه متهم به جاسوسی (سارا شورد، شین باوئر و جاش فتال) که از زمان پس از انتخابات سال 88 در خاک ایران دستگیر شده بودند، چنین موضع گیری عجیبی از خود نشان نداده بود و بیش از هر چیز و هر کس به میانجی های منطقه ای و شرکای عرب خود امید بسته بود.

شاید در این میان لازم باشد گریزی به ماجرای دستگیری و جنجال های مربوط به منصور ارباب سیار در امریکا بزنیم. او حدود دو ماه پیش پس از ردیابی و تعقیب از سوی ماموران اطلاعاتی و قضایی امریکا دستگیر شد و چنین وانمود شد که با اعضایی از سپاه قدس در ایران تماس داشته و قصدش ترور سفیر عربستان در امریکا و انفجار سفارتخانه اسرائیل بوده است. این ماجرا کار را به سازمان ملل کشاند و عربستان و شرکایش دست به پیگیری حقوقی زدند و فضای تبلیغاتی برساخته امریکایی ها را گسترش دادند و بار دیگر ایران و سپاه قدس و همچنین سردار قاسم سلیمانی را متهم به حمایت از تروریسم کردند.

سناریویی که ردپای امریکا و اسرائیل و عربستان در آن به چشم می خورد، جو ضد ایرانی در منطقه را تشدید و دستگاه دیپلماسی کشورمان را به دنبال خنثی سازی توطئه ها و پاکسازی فضای مسموم اطراف ایران روانه کرد. حالا به نظر می رسد این امریکاست که باید جواب بدهد؛ با این تفاوت که جامعه بین الملل که همواره تحت تاثیر ایالات متحده و رسانه های غرب عمل می کند، با شکوه ها و گلایه های ایران همراهی نمی کند و می کوشد در همه آنها تردید و تشکیک بیاورد.

شکار هواپیمای فوق پیشرفته امریکایی در ایران با درخواست امریکا برای عودت آن همراه بود و نه عذرخواهی ایشان. در مورد دستگیری جاسوس جدید سازمان سیا در ایران نیز بیش از آنکه سکوت پیشه کنند یا واسطه هایی برای فروخواباندن رسوایی و بازگرداندن وی برگزینند، شتابان وارد قضیه شده و اعلام کرده اند که جاسوس یا شهروند امریکایی باید بدون معطلی بازگردانده شود و در این باره سفارت سوئیس در تهران هم وظایفی را برعهده گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا بدون آنکه درباره اعترافات این متهم به جاسوسی اظهارنظر کند، مدعی شد:‌ "حکومت ایران سابقه ای طولانی در متهم کردن شهروندان خود به جاسوسی، گرفتن اعترافات زیر فشار و دستگیری شهروندان و توریست های خارجی برای رسیدن به مقاصد سیاسی اش دارد."

تلویزیون ایران روز یکشنبه گوشه هایی از اعترافات این جوان متهم به جاسوسی را پخش کرد. به گفته وزارت اطلاعات، او در سال 2001 وارد ارتش امریکا شده و در مدتی که در ایران فعالیت می کرده، قصد داشته به وزارت اطلاعات ایران نفوذ کند و این دستگاه را با ارائه اطلاعات غلط فریب دهد. وزارت اطلاعات می گوید امیر میرزاحکمتی از تحلیل‌گران سازمان سیا بوده و سابقه فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش امریکا در عراق و افغانستان را داشته است.

می توان این حرکت اطلاعاتی ایران را پاسخی به سناریوی ایالات متحده درمورد منصور ارباب سیار و اتهام ساختگی به سپاه قدس دانست که جو روانی عجیبی علیه تهران به راه انداخت و کار را تا طراحی ترور سردار سلیمانی پیش برد و کسی در هیچ جای دنیا نپرسید و اعتراضی نکرد که چگونه پیش از اثبات اتهام، فرد و سازمانی را محکوم می کنند و بیانیه ها و دستورالعمل های متعدد در این باره صادر می کنند.

امریکا حالا بطور حتم متوجه شده است که رویارویی اطلاعاتی با ایران دست کمی از تقابل نظامی ندارد و حتی اگر بخواهد تصمیم به تحریم بانک مرکزی و تحریم های گسترده نفتی علیه ایران بزند، می تواند منتظر پاسخ ایران و پیامدهای قضیه باشد. بی تردید در میانه تحرکات ضد ایرانی اروپا و امریکا برای شروع جنگی اقتصادی با ایران – در تحریم صنایع نفت و بانک مرکزی – چنین عکس العمل هایی از جانب تهران که حکم ارسال پیام های خاص سیاسی را دارد، بدیهی به نظر می رسد.

 

نظر شما :