لبنان در وحشت ؛ کارشناسان چه می گویند؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۰۶:۴۵ کد : ۱۸۹۳ اخبار اصلی
لبنان این روزها چهره خونینی به خود گرفته است. این موضوع دستاویزی شد تا پای سخنان کارشناسان خاورمیانه بنشینیم و از آنها بخواهیم درباره آنچه در لبنان می گذرد به ما توضیح دهند.
لبنان در وحشت ؛ کارشناسان چه می گویند؟
دیپلماسی ایرانی برای بررسی وضعیت بغرنج لبنان به سراغ دو کارشناس مطرح این حوزه دکتر نسیم الخوری از لبنان و ماشاالله شمس الواعظین از ایران رفته است.
دکتر نسیم الخوری پژوهشگر سال 2007 لبنان، سردبیر سابق مجله المستقبل و یکی از مقام های عالی رتبه حزب المرده به رهبری سلیم الحص است. وی که دکترای زبان شناسی خود را از دانشگاه سوربون در فرانسه دریافت کرده در ابتدای دهه نود از تدریس در دانشگاه های فرانسه منصرف شد و برای انجام فعالیت های سیاسی به مهینش بازگشت. وی اکنون از کار روزنامه نگاری بازنشسته شده و به کانادا رفته است.
آقای خوری معتقد است که حتی اگر اکنون رفیق حریری نیز زنده بود کاری از دستش برنمی آمد و نمی توانست تاثیری چندانی بر بحران فعلی لبنان بگذارد. آقای خوری می گوید که من بوجود قهرمان و قهرمان سازی چندان اعتقاد ندارم. مشکل لبنان اکنون این نیست که چرا رفیق حریری نیست و اگر رفیق حریری بود اوضاع بهتر می­شد. کما این که اگر به عقب برگردیم می­بینیم که بحران لبنان از زمان خود رفیق حریری آغاز شد. مضافا بر آن چه تضمینی هست که اگر رفیق حریری بود، اختلاف­های کنونی بوجود نمی­آمد.
 
از گذشتگان فعال در صحنه سیاسی لبنان فقط رفیق حریری حذف شد. اما چهره­های دیگر که ماندند. امین جمیل، ولید جنبلاط، سید حسن نصرالله، سلیم الحص، شیخ نعیم قاسم حتی سمیر جعجع و میشل عون همگی کسانی بودند که هم در لبنان قدیم فعال بودند و هم در لبنان جدید. لبنان هم هیچ گاه کشوری نبوده و نیست که قائم به ذات یک نفر باشد. یعنی حول یک نفر بچرخد.
برای مطالعه متن کامل مصاحبه علی موسوی خلخالی با دکتر نسیم الخوری اینجا را کلیک کنید.
اما ماشاالله شمس الواعظین می گوید که افق سیاسی لبنان برای همه گروه ها پس از ایجاد بحران فعلی بسیار مبهم و تاریک است. هیچ کس نمی داند این بحران تا کجا و چگونه حل وفصل خواهد شد. فقط همه در مورد بلند مدت شدن این بحران اظهار نگرانی می کنند.
 این موضوع نشان  از آن دارد پاره ای ازنهادهای رسمی لبنان از توانایی برای ترسیم افق امیدوار کننده برای ملت لبنان ناتوانند و این خطر وجود دارد این نا امیدی تبدیل به یاس مطلق شود و یاس مطلق بستری برای رویارویی های خیابانی.
برای مطالعه متن کامل گفت و گوی حسین صرافی با ماشاالله شمس الواعظین اینجا را کلیک کنید.

نظر شما :