اعضاى دائم شوراى امنيت درباره ايران بیانیه دادند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۸۸۹ اخبار اصلی
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای بر لزوم مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته ای تهران تاکید کردند.
اعضاى دائم شوراى امنيت درباره ايران بیانیه دادند
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای بر لزوم مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته ای تهران تاکید کرده اند.
 
پنچ عضو دائم شوراى امنيت سازمان ملل که در کنار آلمان در قالب گروه 1+5 طرف اصلى ايران براى بررسى برنامه هسته اى ايران و راهکارهاى حل و فصل اين موضوع به شمار مى روند، هفته گذشته و در خاتمه نشست خود در لندن نيز با اعلام اين خبر که مشوق هاى تازه اى براى ارائه به ايران در نظر داشته و تنها از اين کشور مى خواهند که در طول مذاکرات غنى سازى اورانيوم را متوقف سازد، جديت خود از ادامه مکذاکرات با ايران را نشان داده بودند.
 
اين گروه از ابتداى مذاکراتشان با ايران بارها بر لزوم مذاکره تاکيد کرده بودند و به نظر مى رسد که در شرايط کنونى خاورميانه و پافشارى ايران بر ادامه مسير در پيش گرفته شده قبلى ( ادامه غنى سازى و توسعه نصب سانترفيوژها) اکنون بيش از هر زمان ديگرى، مذاکره را راهکار اصلى و نهايى دانسته و اراده جدى خود را براى پيگيرى اين راهکار به اشکال مختلف به نمايش مى گذارند.
 
تازه ترين اعلام از سوى طرف هاى ايران در موضوع هسته اى، بيانيه مشترک پنج عضو دائم شوراى امنيت سازمان ملل در خاتمه نشست دو هفته ‌ای ‪ ۱۰۶کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته ‌ای (ان.پی.تی) بود که در آن اعلام کردند قصد دارند بن‌ بست موجود برسر برنامه هسته ‌ای ایران را مبتکرانه و از طریق مذاکره حل‌ وفصل کنند.همچنین اعلام کردند که صادقانه از بسته تجدید نظرشده مشوقهای اقتصادی برای ایران حمایت می‌ کنند.
 
اما اين بيانيه تنها شامل نکات مثبت يعنى تاکيد بر ادامه مذاکرات و کارساز بودن مسير گفت و گو براى حل موضوع مورد بحث نبود، در بخش ديگير از اين بيانيه مشترک ، بر اساس موضوع نشست(نشست دو هفته ‌ای ‪ ۱۰۶کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته ‌ای) ، فعاليت هاى هسته اى ايران ريسکى جدى در زمينه اشاعه هسته‌اى خوانده شد اعضا خواستار تقويت معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌يى (ان .پي. تى) شدند.
 
جان دونکان، نماينده انگليس در سازمان ملل روز جمعه بيستم ارديبهشت ماه، به نمايندگى از پنج عضو دايمشوراى امنيت سازمان ملل ( آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) گفت "اشاعه تسليحاتهسته‌اى تهديدى براى امنيت و صلح بين المللى به حساب مى آيد، مااز ايران مى‌خواهيم با اجراى سريع و کامل قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل والزامات آژانس بين المللى انرژى اتمى به نگرانى‌هاى جامعه بين المللى پاسخ دهد. ريسکبرنامه هسته‌اى ايران در زمينه اشاعه هسته‌يى هم‌چنان يک نگرانى جدى براى ماست."
 
بر اين اساس به نظر نمى رسد که اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل متحد که در کنار آلمان چهارچوب گروه1+5 را تشکيل مى دهند، چندان با ديد مثبت، جديت خود براى مذاکره با ايران را در دستور کار قرار داده باشند، در واقع جبر شرايط که با عدم تمايل ايران براى ايجاد تحول در رويکردهاى دنبال شده، نمود بيشترى يافته است؛ اين گروه را به جهتى سوق داده که مذاکره جدى را پيگيرى کنند تا شايد در درون مذاکرات به تفاهم دست يابند.
 
 بسته 1+5 در راه است
در حالى اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل از باز کردن بن‌ بست موجود در برنامه هسته ‌ای ایران بصورت مبتکرانه و از طریق مذاکره، سخن مى گويند که هنوز بسته در برگيرنده مشوق هاى جديد آنها براى ارائه به ايران کامل نشده است.
 
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز جزئیات بسته پیشنهادی که قرار است از سوی کشورهای گروه موسوم به 1+5 به ایران ارائه شود، کامل و آماده تحویل نشده است و در روزهای آینده، بسته تازه ‌ای به ایران تحویل داده می‌ شود.
 
از سوى ديگر گفته شده است که ايالات متحده آمريکا بعنوان يکى از اعضاى گروه 1+5 ، در ارائه بسته مشوق هاى جديد به ايران شرکت نخواهد داشت. مک کورمک درباره احتمال همراهی مدیران سیاسی کشورهای 1+5 در زمان تحویل بسته پیشنهادی به ایران، گفت که آمریکا همراه این گروه نخواهد بود و قبلا شرایط مذاکره با ایرانیان را مشخص کرده است.
 
به نظر مى رسد با وجود اينکه ایالات متحده از گفتگو برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز در خصوص برنامه هسته ای ایران حمايت کرده است، بواسطه اينکه آغاز این گفتگوها را به قبول قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تعلیق غنی سازی اورانیوم مشروط ساخته ، در چهارچوب هیات اعزامی 1+ 5 به ايران، نماينده اى نداشته باشد .
 
انتظار مى‌رود بسته مشوق هاى جديد 1+5 از سوى ديپلمات‌هاى‌هاى بلند پايه انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين ارائه شود و در صورتيکه اين ديپلمات ها براى عرضه بسته خود به تهران بيايند، مذاکره مستقيم نمايندگان اين گروه -البته بدون حضور آمريکا- با مقامات ايرانى مى تواند راهگشاى تحولى تازه در موضوع هسته اى ايران باشد.

نظر شما :