از منهتن تا بغداد، ماورای خیر و شر

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۸۴۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
محمد آرکون، نویسنده الجزایری الاصل ساکن فرانسه به همراه ژوزف مایلا، پژوهشگر و متخصص جغرافیای سیاسی در فرانسه در کتاب تازه شان - از منهتن تا بغداد - لزوم اهمیت دادن به دقت فکری، چرایی لزوم احترام به دادههای تاریخی دینی را در جوامع مختلف بررسی کرده اند.
از منهتن تا بغداد، ماورای خیر و شر
از منهتن تا بغداد .. ماورای خیر و شر
نویسند: محمد ارکون و ژوزف مایلا
ناشر: انتشارات الساقی، لندن، 208 صفحه
چاپ اول، 2008
 
محمد آرکون، نویسنده الجزایری الاصل ساکن فرانسه و یکی از بزرگترین و مشهورترین نویسندگان و متفکران جهان عرب به همراه ژوزف مایلا، پژوهشگر و متخصص جغرافیای سیاسی در فرانسه کتاب تازه­ای را منتشر کرده­­اند که در آن درباره لزوم اهمیت دادن به دقت فکری، چرایی لزوم احترام به داده­های تاریخی و اینتر پولوجی بویژه نقد فرهنگی و سوء تعبیرهای واقعی دینی را در جوامع مختلف مورد بررسی قرار داده­اند.
 
کتاب مذکور که عنوان از « منهتن تا بغداد ... ماورای خیر و شر » نام دارد، همچنین تلاش می­کند فلسفه جوهری نیروی نظامی و جنگ­ها و مشکلات موجود در آنها را بطور دقیق مورد بررسی قرار دهد.
 
در مقدمه این کتاب که بطور مشترک توسط ارکون و مایلا نوشته شده دو نویسنده مذکور آورده­اند که نباید در عنوان کتاب محصور شد و فکر را در آن محدود کرد. ما نمی­توانیم همانند جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، که با این گفته که صدام حسین باید سقوط کند، آینده سیاست بین­المللی را به تنهایی ترسیم کرد برای آینده سیاسی جهان نسخه تجویز کنیم بدون آن که بسیاری از جوانب احتمالی و نادیده را نسنجیم.
   
کتاب « از منتهن تا بغداد » شامل 12 فصل است که در آن محمد ارکون موضوعات رابطه اسلام با اروپا و غرب، حملات انجام شده به نیویورک و واشنگتن از نگاه شرق و غرب، درگیری نظامی و سیاست امید، حکومت و مدرنیته و خونریزی، تفسیری بر ایدئولوژی و تاریخ، متن و تاویلات آن، از اندیشه داستانی تا اندیشه انتقادی و رابطه میان سیاست زور و اندیشه انتقادی بصورت دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
 
ژوزف مایلا نیز موضوعات عقل سیاسی غربی و وابستگی آن به هسته مرکزی غرب، تلاش غرب برای غنی ساختن تمدن­های دیگر با توجه به ظرفیت­ها و کمبودهای موجود در آن، تبعات حمله به نیویورک و واشنگتن در جریان حادثه 11 سپتامبر و ارتباط آن با مشکلات موجود میان شرق و غرب، روابط پر چالش موجود میان دین و فرهنگ در اسلام و سیاست­های ایالات متحده برای رو در رویی با بنیادگرایی اسلامی و اشتباهات و مشکلات پیش روی آن می­پردازد که در مباحث مربوط به سیاست­های ایالات متحده مایلا انتقادهای مستندی را متوجه سیاست­های آمریکا و کاخ سفید می­کند.
 
وی بسیاری از اندیشه­های حاکم در کاخ سفید را فکرهای نادرستی می­داند که آمریکایی­ها سعی در بزرگنمایی آن حتی برای خود دارند. به گونه­ای که به اعتقاد وی دنیا به سمتی پیش می­رود که بر خلاف شعارهای کاخ سفید که دائما بر گسترش عدل بین­المللی تاکید می­کرد، امروزه دنیا روز به روز از این شعار دور می­شود و هر روز خشونت در جهان بیشتر می­شود.
 
وی در ادامه تلاش می­کند به خوانندگان برساند که القاعده از دنیای اسلام جدا است و نباید آن را اصل دین اسلام دانست.
   
این کتاب پژوهشی، فلسفی، سیاسی با استقبال بسیار روشنفکران و تحلیلگران فرانسوی مواجه شده و از زمان انتشار آن تاکنون دو نشست ویژه با حضور نویسندگان و استادان دانشگاه برای نقد و بررسی این کتاب برگزار شده است.
 
محمد آرکون یکی از مهمترین چهره­های علمی فرهنگی و فرانسه محسوب می­شود. به گونه­ای که دولتمردان فرانسوی برای تصمیم­گیری درباره بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی با وی مشورت می­کنند.
 
الکتاب: من منهاتن إلى بغداد.. ما وراء الخير والشر
المؤلف: محمد أرکون وجوزيف مايلا
الصفحات: 280
الناشر: دار الساقى، لندن
الطبعة: الأولى/2008 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :