نشست آتی اوپک هم جنجالی می‌شود

۲۱ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۷۷۹۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: نشست تابستان اعضای اوپک که با ریاست دوره‌ای ایران برگزار شد جدا از اختلافاتی که در حوزه سیاستگذاری نفت بین تهران و متحدانش از یک سو و ریاض و متحدان عربی‌اش از سوی دیگر به تصویر کشید، یک پیامد دیگر نیز به همراه داشت و آن علنی شدن رقابت و شاید دلزدگی دیرینی بود که در روابط ایران و عربستان وجود دارد.

نشست پیشین اوپک دقیقا چند ماه پس از وقوع بهار عرب در کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار شد و در آنجا بود که عربستان و ایران تحت فشار تحولات ناشی از بهار عرب رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. ایران که از دخالت ریاض در امور بحرین ناراضی بود و عربستان نیز که تهران را به دخالت در امور کشور های منطقه شامل بحرین متهم می‌کرد، پای میز مذاکره برای تعیین شرایط بازار نفت نشستند و کار به یارگیری در بین اعضای اوپک رسید تا آنچه تهران می‌خواهد محقق شود. تهران نمی‌خواست تولید افزایش و قیمت‌ها کاهش یابد و سرانجام نیز نفوذ ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک کارساز شد.

اکنون در حالی نشست بعدی اوپک کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد که روابط تهران و ریاض نه تنها بهبود نیافته، بلکه موضوع اتهام ترور سفیر عربستان در واشینگتن هم به آن افزوده شده است. اوایل پاییز سال جاری آمریکا به سپاه قدس ایران اتهام زد که در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن دست داشته است. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرد اما مقامات ریاض نیز همصدا با مقامات کاخ سفید اعلام کردند که تهران باید در این مورد پاسخگو باشد.

رستم قاسمی،‌ وزیر نفت کنونی ایران که در نشست قبلی اوپک هنوز به این سمت منصوب نشده بود،‌ در آستانه این نشست اعلام کرده که کشور‌ها ی عضو این کارتل نفتی باید سطح تولید خود را به دوران قبل از بحران لیبی کاهش دهد و به این ترتیب پیش بینی می‌شود که نشست آتی اوپک نیز جنجال ساز شود. زیرا عربستان و متحدان عربش با توجه به روابط خوب خود با مصرف کنندگان بزرگ نفت مانند ایالات متحده، به دنبال افزایش قیمت‌ها و کاهش تولید نیستند. اما ایران و کشور‌هایی مانند ونزوئلا که جبهه ضد امپریالیستی را تشکیل می دهند و از سوی دیگر اقتصاد وابسته به درآمد نفتی دارند درصدد افزایش قیمت‌ها و کاهش تولید هستند.

برخی کارشناسان بر این باورند که باوجود اینکه وزیر نفت ایران رسما اعلام کرده در نشست 14 دسامبر موضوع کاهش تولید مطرح می‌شود اما کشور‌های عربی با این درخواست موافقت نمی‌کنند چرا که هم اکنون نیز بهای هر بشکه نفت حدود 100 دلار است.

 

نظر شما :