در راستای تقویت جبهه نظامی علیه ایران

امارات 4900 موشک از امریکا می‌خرد

۲۱ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۷۷۸۹ اخبار اصلی
به گزارش روزنامه لبنانی السفیر به نقل از روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال، باراک اوباما در راستای تقویت هم‌پیمانی‌های امریکا علیه ایران اقدام به فروش تسلیحات نظامی به امارات کرده است و به نظر می‌رسد یکی از اهداف آن تبدیل امارات متحده عربی به یک انبار اسلحه علیه ایران باشد.
امارات 4900 موشک از امریکا می‌خرد
دیپلماسی ایرانی: در حالی که جنجال احتمال حمله نظامی به ایران هنوز فروکش نکرده و به رغم این که مقام‌های ارشد امریکایی از جمله لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا حمله به ایران را کاری بسیار خطرناک توصیف کرده بود، اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد اوباما برای تقویت جبهه ضد ایرانی دستور به فروش موشک‌های پیشرفته به امارات متحده عربی داده است.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر به نقل از روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال، باراک اوباما در راستای تقویت هم‌پیمانی‌های امریکا علیه ایران اقدام به فروش تسلیحات نظامی به امارات کرده است و به نظر می‌رسد یکی از اهداف آن تبدیل امارات متحده عربی به یک انبار اسلحه علیه ایران باشد.

بنا به این گزارش پیش‌بینی می‌شود، پرونده فروش این سلاح‌ها به امارات متحده عربی که بالغ بر 4900 موشک هوشمند از نوع جی‌دمز (JDAMs) خواهد بود در کنار سامانه‌های نظامی دیگر در روزهای آینده به کنگره امریکا تحویل داده شود.

به اعتقاد کارشناسان هدف از این کار تقویت جبهه نظامی علیه ایران در کنار تقویت جبهه تحریم‌ها است. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیر به سزایی در اتخاذ این تصمیم داشته و واشنگتن قصد دارد به بهانه این گزارش این دو جبهه را به طور هم‌زمان علیه ایران تقویت کند.

امارات متحده عربی روابط بازرگانی بسیار نزدیکی با ایران دارد اما خاندان آل نهیان که حکومت را در این کشور در اختیار دارند از جمله افراد به شدت مخالف جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر حاکمان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شوند که امریکا تلاش دارد با بهره‌برداری از این دیدگاه آنها ضمن کاهش روابط تجاری امارات با ایران حکام اماراتی را نیز به جمع کشورهای متخاصم با ایران بیفزاید.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچ رفتار خصمانه‌ای را در قبال هیچ کدام از کشورهای منطقه دنبال نمی‌کند و برنامه هسته‌ای‌اش که دستاویز گزارش‌های اخیر آژانس برای فشار بیشتر به ایران شده و کشورهای غربی نیز به همین بهانه فعالیت‌های ضد ایرانی خود را به شدت تقویت کرده‌اند، نیز فقط اهداف صلح‌آمیز دارد.

از سویی با عقب‌نشینی نیروهای نظامی امریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلای و نگرانی‌هایی که واشنگتن از افزایش نفوذ ایران در این کشور دارد، برخی از تحلیلگران بر این باورند که امریکا با فروش اسلحه به امارات قصد دارد تا اندازه‌ای از نگرانی‌های موجود در این رابطه بکاهد. نگرانی‌هایی که در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که به سبب نفوذ ایران در عراق دیگر بغداد را خودی نمی‌دانند، افزایش یافته است.

در حال حاضر ایالات متحده امریکا به سمت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران حرکت کرده است اما چون چین و روسیه رسما اعلام کرده‌اند که با هر گونه افزایش تحریم‌ها علیه ایران به شدت مخالفند، امریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند به گزینه‌های دیگر از جمله یک‌پارچه ساختن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران نیز فکر کنند تا بدین ترتیب به نوعی فشارهای مخالف افزایش فشارها بر ایران در شورای امنیت را کاهش دهند.

در همین راستا از یک ماه پیش پنتاگون همکاری‌های امنیتی خود را با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس افزایش داده است تا رویکرد خصمانه خود را علیه ایران تقویت کنند. یک مسئول نظامی در پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: «آنچه برای ما مهم است این است که کشورهای منطقه خلیج فارس از توانایی‌های لازم یعنی قدرت، امکانات و مصداق علیه ایران برخوردارند و می‌توان با تقویت آنها چنین جبهه‌ای در منطقه خلیج فارس ایجاد کرد.»

چند ماه پیش کنگره ایالات متحده امریکا طرح فروش 60 میلیار دلار تسلیحات به عربستان سعودی که شامل جنگنده‌های پیشرفته اف 15 به همراه ذخایر نظامی دیگر می‌شد را تصویب کرد. اخیرا نیز وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اجازه فروش موشک‌های استینگز و جو جو را به کشور پادشاهی عمان داد. این وزارت‌خانه همچنین اخیرا تصمیم گرفته‌است که سامانه موشکی تدافعی برای مهار موشک‌های کوتاه برد و میان برد ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس نصب کند. به امارات متحده عربی نیز قرار است علاوه بر فروش موشک‌های پیش‌رفته ذکر شده جنگنده‌های اف 16 که قابلیت حمل موشک‌های پیشرفته را دارد، فروخته شود. مسئولان نظامی امریکایی معتقدند با این کار توانایی امارات متحده عربی برای مقابله با توانایی‌های نظامی ایران به شدت افزایش خواهد یافت.

آنتونی کوردیزمن، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در این باره می‌گوید: «فروش جنگنده‌های پیشرفته که توانایی استفاده از موشک‌های هوشمند  جی‌دمز (JDAMs) را دارند می‌تواند برای تقابل با جنگنده‌های کهنه ایرانی بسیار مفید باشد. در عین حال ایران امارات متحده عربی را بسیار جدی می‌گیرد.»

سازنده موشک‌های جی‌دمز شرکت معظم بوئینگ است که عملیات فروش تسلیحاتی آن را دولت امریکا انجام می‌دهد. گفته می‌شود همکاری تسلیحاتی امریکا با امارات پس از مشارکت فعال این کشور در پوشش هوایی حملات ناتو به لیبی حاصل شده است. به گونه‌ای که مسئولان امریکایی می‌گویند که حضور ابوظبی در آن حملات هوایی باعث شده تا به روی این کشور برای عملیات نظامی بیشتر در آینده حساب ویژه‌ای شود.   

 

نظر شما :