بحران بدهی یونان را به ایران متمایل کرد

۲۱ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۴ کد : ۱۷۷۷۷ اخبار اصلی
در روزگاری که آمریکا و متحدان غربی اش در اروپا به دنبال افزایش فشارها بر ایران بر سر فعالیت های هسته ای هستند،یونان به عنوان عضوی از اروپا نگاه خود را به منابع نفت و گاز ایران دوخته است
بحران بدهی یونان را به ایران متمایل کرد
دیپلماسی ایرانی : بحران بدهی در اروپا که دامنگیر یونان نیز شده است، یک حاشیه نیز به همراه داشته و آن متمایل شدن آتن به سوی ایران است. در شرایطی که آمریکا و متحدانش در اروپا به دنبال افزایش فشار ها بر ایران بر سر فعالیت های هسته ای مورد نگرانی جمهوری اسلامی هستند، یونان به عنوان عضوی از اروپا نگاه خود را به منابع نفت و گاز ایران دوخته است.
گزارش ها حاکی از آن است که دیگر تامین کنندگان نفت یونان اخیرا از عقد قرارداد با این کشور سرباز زده و بانک ها نیز از تامین مالی قراردادهای نفتی برای یونان سر باز می زنند ، چرا که این احتمال وجود دارد که آتن نتواند بدهی های خود را بپردازد. 
 
کارشناسان می گویند چرخش یونان به سمت منابع انرژی ایران ؛ غرب را نگران کرده و واشینگتن و بروکسل از آتن می خواهند از این تجارت صرفنظر کند. اما تحلیلگران انرژی پیش بینی کرده اند که بحران بدهی در اروپا می تواند موضوع خرید نفت این کشور ها از فروشندگان نفت را تحت تاثیر قرار داده و در بعضی موارد آن را مختل کند. 
به گزارش رویترز، بانک ها از ارائه تسهیلات بانکی به یونان برای خرید نفت سر باز می زنند و این در شرایطی است که این مانع تراشی بانک ها موجب توقف خرید نفت یونان از کشور هایی مانند روسیه، آذربایجان و قزاقستان در ماه های اخیر شده است. 
 
یک تاجر نفتی در این زمینه خاطرنشان کرده است که یونان به طور روشن به نفت ایران وابسته شده زیرا در این شرایط منابع دیگر از فروش نفت به آتن خودداری می کنند. این در حالی است که یونان هیچگونه تولید داخلی نفت نداشته و 46 درصد از منابع نفت مورد نیاز خود را از روسیه و 16 درصد را از ایران تامین می کرده است. عربستان سعودی و قزاقستان نیز هر کدام سهم 10 درصدی در صادرات نفت به یونان دارند و لیبی با 9 درصد و عراق با 7 درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند. 
 
هرچند برخی پالایشگاه های یونان موضوع مشکل در خرید نفت را تکذیب می کنند اما رویترز به نقل از تاجران نفت در یونان مدعی شده که اغلب آنها در این مورد مشکل دارند. از سوی دیگر برآورد ها نیز حاکی از آن است که تولید روزانه 4 پالایشگاه یونان از 400 هزار بشکه به 330 هزار بشکه در ماه اخیر کاهش یافته است. هرچند که مدیر یکی از بزرگترین پالایشگاه های یونان می گوید اهداف این پالایشگاه روی افزایش ظرفیت تولید متمرکز بوده و در همین جهت نیز پیشرفت های خوبی داشته است. 
اما اطلاعات به دست آمده توسط رویترز نشان می دهد که 4 محموله نفتی که در ماه های اکتبر و نوامبر به یونان رسیده همه متعلق به ایران بوده است. این در حالی است که ایران تنها کشوری است که هم اکنون بر مبنای گشایش اعتبار اقدام به فروش نفت می کند و این موضوع نیز مشکلاتی را برای خریداران نفت در یونان پدید آورده است.
 
باید گفت که با وجود اینکه واردات نفت از ایران به آمریکا شامل قانون تحریم ها می شود اما این موضوع در اروپا و آسیا هنوز قانونی است. با این حال مقامات اتحادیه اروپا به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای مورد نگرانی ایران اخیرا اعلام کرده اند که احتمالا قانون تحریم نفت ایران را ظرف هفته های آتی در اتحادیه اروپا به اجرا در می آورند. 
این در حالی است که با توجه به اینکه چین یکی از مشتریان سرسخت نفت ایران است، آمریکا و متحدانش همواره برای راضی کردن این کشور به حمایت از تحریم ها علیه ایران دچار مشکل بوده اند. چین تاکید دارد که فعالیت هایش در بخش انرژی ایران قانونی بوده و واردات نفت از ایران نیز شامل قانون تحریم ها نمی شود. از سوی دیگر با توجه به اقتصاد رو به پیشرفت نیاز ویژه ای با منابع نفت و گاز دارد و به همین دلیل به سختی به فشار های کاخ سفید برای تحریم بیشتر ایران تن می دهد. 
 
اکنون با مطرح شدن نام یونان به عنوان یکی از مشتریان نفتی ایران که ناگزیر از فشار بد هی ها به بازار نفت ایران روی آورده ، چالشی در سیاست اتحادیه اروپا علیه ایران ایجاد شده که تاکید دارد باید جمهوری اسلامی را برای متوقف ساختن فعالیت های هسته ای تحت فشار قرار دارد. آمریکا بار ها اعلام کرده است که ایران از درآمد نفت برای پیشبرد فعالیت های هسته ای استفاده می کند و به همین دلیل باید از دستیابی دولت به دلار های نفتی جلوگیری کرد. اما در حال حاضر علاوه بر چین در آسیا، یونان در اروپا نیز دلار های نفتی را به سوی ایران سرازیر می کند. 
 
علاوه بر این رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده که نفت ایران به توجه به اینکه نسبت به نفت روسیه ارزانتر است ، منافعی را برای تاجران نفتی به همراه دارد اما به هر ترتیب این موضوع از حساسیت سیاسی برخوردار است. نکته دیگر اینکه گفته می شود ایران بخشی از منابع نفتی را در دریای سرخ ذخیره کرده تا برای فروش سریع به کشور های این منطقه در دسترس باشد. این محموله های نفتی در 4 تانکر نفتی در دریای سرخ نگهداری می شوند. این در حالی است که کشتی ها و زیر دریایی های ایران نیز اخیرا حضور پررنگی در دریای سرخ داشته و مقامات تهران تاکید کرده اند که به دنبال افزایش نفوذ خود در این منطقه هستند. 
 
 

نظر شما :