هاآرتص: از پس موشک‌های پیشرفته شهاب بر نمی‌آییم

۱۶ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۷۶۶۳ اخبار اصلی
پس از نصب سپر آهنی در جنوب اسرائیل در ماه نوامبر گذشته، مقامات اسرائیلی افتخار کردند که توانستند در بعدهای امنیتی و سیاسی به اهداف خود برسند و دیگر موشک‌های مقاومت که با موشک‌های ابتدایی‌شان جنوب اسرائیل را موشک‌باران می‌کردند، نمی‌توانند مزاحمتی برای آنها ایجاد کنند.
هاآرتص: از پس موشک‌های پیشرفته شهاب بر نمی‌آییم
دیپلماسی ایرانی: پس از نصب سپر آهنی در جنوب اسرائیل در ماه نوامبر گذشته، مقامات اسرائیلی افتخار کردند که توانستند در بعدهای امنیتی و سیاسی به اهداف خود برسند و دیگر موشک‌های مقاومت که با موشک‌های ابتدایی‌شان جنوب اسرائیل را موشک‌باران می‌کردند، نمی‌توانند مزاحمتی برای آنها ایجاد کنند. موشک‌هایی که عمدتا در نوار غزه ساخته می‌شوند و فلسطینیان بدون کمک خارجی خود به ساخت آن مبادرت می‌ورزند. اما این خوشی زیاد دوام نیاورد. درگیری‌های اخیری که میان دو طرف صورت گرفت، ثابت کرد که اسرائیلی‌ها چندان هم نمی‌توانند امیدی به مثمر ثمر بودن سپر آهنی داشته باشند. دولت اسرائیل که مبالغ هنگفتی برای ساخت و استقرار این سپر صرف کرده است اکنون می‌بیند که پول‌هایش را دور ریخته است. سپر آهنی هیچ کاری برای مردم اسرائیل نمی‌تواند انجام دهد. مقام‌های اسرائیلی هفته گذشته اعتراف کردند که توان مقابله با موشک‌های مردم فلسطین را ندارند. تلاویو حرکت جهاد اسلامی را متهم کرد که از موشک‌های گراد علیه اسرائیل استفاده کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، یوسی میلمان، تحلیلگر مسائل استراتژیک و امنیتی که فعالیت تنگاتنگی با موساد دارد در تحلیلی در این باره در روزنامه هاآرتص نوشته است: از 30 موشکی که هفته گذشته از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد سپر آهنین تنها توانست جلوی اصابت چهار یا پنج موشک را بگیرد.

وی همچنین می‌نویسد: این نشان می‌دهد که تا چه اندازه سپر آهنین ضعیف عمل کرده است. ما سپرها را در شهر رحوفوت نصب کرده بودیم در حالی که این سپر موشک‌هایی که به اسدود اصابت کردند را نتوانست مهار کند. سپر آهنین به دلیل نامناسب بودن وضعیت هوا نتوانسته موشک‌های شلیک شده را ردیابی کند. مضافا بر آن موشک‌های گرادی که شلیک شدند از استحکامات خوبی برخوردار بودند و پرتاب آنها نیز به کمک سامانیه‌هایی با تکنولوژی پیشرفته‌ صورت گرفته است. بنابر این رادارها و دستگاه‌های ردیابی نمی‌توانند عملکرد لازم را داشته باشند و انتشار سپر آهنی نیز نمی‌تواند مطالبات را بر آورده کند. این نشان می‌دهد که ما فقط خاک در چشم مردم اسرائیل ریخته‌ایم. 30 موشک به اسرائیل شلیک شده و سپر آهنین که این همه برای آن تبلیغ شده تنها چهار تا پنج تای آنها را توانسته است مهار کند. این نشان می‌دهد که تنها 15 درصد نیازهای امنیتی اسرائیل توسط سپر آهنین تامین می‌شود. تناقض‌های بسیاری میان آن‌چه وزارت امنیت اسرائیل و مجموعه تولیدات صنعت نظامی رافائیل و مدیر آن یوسی دروکر، می‌گویند، مشاهده می‌شود. آنها صحبت از تامین امنیت کامل می‌زدند در حالی که این سامانه کمتر از 15 درصد امنیت لازم برای مردم اسرائیل را تامین می‌کند.

میلمن در ادامه می‌افزاید: ما خیال کرده‌ایم که فلسطینیان حماس و جهاد اسلامی افراد بی‌دست و پا ساده‌ای هستند که می‌توانیم به راحتی آنها را به انقیاد خود در آوریم در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. آنها از مهندسان ایرانی که از خبرگی بسیاری در ساخت موشک‌های پیشرفته برخوردارند، کمک می‌گیرند و آنها نیز به طور کامل توانسته‌اند مشکلات فنی سپر آهنین را کشف کنند و موشک‌هایی بسازند که بتوانند از این نقاط ضعف بهره ببرند.

میلمن در ادامه مهندسان صنایع نظامی اسرائیل را به دروغ پراکنی و توهم متهم می‌کند و می‌نویسد: مهندسان سامانه‌های موشکی موسوم به تمیر می‌گویند که توانسته‌اند در مدت زمان کم سامانه دفاعی پیشرفته‌ای بسازند، آنها با بزرگ‌نمایی در امکانات سپر دفاعی آهنین توقعات را بالا بردند در حالی که این سپر فقط به درد مناطق هم‌مرز با غزه مثل موشافیم نهایتا سدیروت می‌خورد و در دیگر شهرهایی که کمی از این فاصله دورتر هستند کارایی ندارد. بنابر این نمی‌توان چندان به امکانات سپر دفاع موشکی دل خوش کرد. چرا که این سپر تنها می‌تواند بخش بسیار کوچکی از امنیت اسرائیل را تامین کند. حالا پرسشی که مطرح می‌شود این است که در حالی که این سپر از پس موشک‌های گراد بر نمی‌آید اسرائیل چگونه می‌تواند در برابر موشک‌های پیشرفته‌تری چون شهاب‌های ایرانی که بسیار از موشک‌های حیتس دو و سه ساخت اسرائیل که تلاویو این همه به آنها می‌بالد، پیشرفته‌تر هستند، بر آید؟  

 

نظر شما :