مجله هفته/ علاقمندم این فضای آزاد همچنان ادامه پیدا کند

۰۶ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۰ کد : ۱۷۳۸۷ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد در گفتگو با فرید زکریا که از شبکه خبری سی ان ان امریکا به تهران آمده بود گفت: بودجه سازمان انرژی اتمی ایران 250 میلیون دلار است. او البته نگفت که این بودجه برای یک سال است یا مدتی کمتر یا بیشتر.
مجله هفته/ علاقمندم این فضای آزاد همچنان ادامه پیدا کند
دیپلماسی ایرانی: مصاحبه های احمدی نژاد با رسانه های خارجی هم پرشمارترند و هم جذاب تر. البته نه پرشماری و نه جذابیت آنها به پای مصاحبه های داخلی او با صداوسیما نمی رسد که معمولا در صحنه ای ساده اتفاق می افتد و احمدی نژاد روبروی یک شخص – فرقی نمی کند چه شخصی – می نشیند و نطقش را از یکجا شروع می کند و در ساعتی معین تمام می کند.

شکل و شمایل مصاحبه های احمدی نژاد با صداوسیمای جمهوری اسلامی بیشتر با روحیات فرهنگی ایرانیان هماهنگ است و عمدتا حالت خطابه دارد و برای مملکتی که فرهنگ شنیداری یا شفاهی آن زبانزد است متناسب می نماید.

اما احمدی نژاد در اجراهای برون مرزی یا قرار گرفتن مقابل دوربین های خارجی نیز تبحر و شگرد ویژه ای دارد و تاکنون روی هیچ صحنه ای دچار استرس، فراموشی، لکنت یا عصبانیت نشده است.

در اینجا بخش هایی از مصاحبه اخیر او با فرید زکریا که به نظر جالب و خواندنی می رسد، مرور می شود. البته این مصاحبه مخالفان تندوتیزی هم در صداوسیما پیدا کرد و برخی بخش های خبری سیما به حضور فرید زکریا در تهران تاختند و معلوم نشد مشکل آنها در تفاوت های شکلی و روشی مصاحبه های احمدی نژاد با داخلی ها و خارجی ها بوده یا آمدن فرید زکریا به تهران.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: در موضوع هسته‌ای ایران باید به چند نکته توجه داشت؛ ‌اول اینکه امریکا و متحدانش این ادعا را علیه ایران مطرح می کنند، لذا موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود؛‌ دوم اینکه باید توجه داشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت سیطره چه کسانی قرار دارد؟ اگر واقعاً مستقل است، چرا طی ۴۰ سال گذشته حتی یک گزارش از فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا و متحدین آن منتشر نکرده است؟ هر زمان دولت امریکا تصمیم می‌گیرد علیه ملت ایران فشار بیاورد، محتوا و شدت گزارشات آژانس نیز متناسب با آن تغییر می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می‌خواهد تا اثبات کند که در موضوع هسته‌ای منحرف نشده است و این مانند آن است که از کسی بخواهند ثابت کند که بیمار نیست؛ این منطق غلطی است؛ چرا که برای چیزی که وجود دارد می‌توان دلیل آورد. جمهوری اسلامی ایران به صراحت موضع خود را درباره سلاح هسته‌ای اعلام کرده و اعتقاد دارد کسانی که به دنبال بمب اتم هستند و یا آن را ذخیره می‌کنند، عقب‌افتاده سیاسی و نادان اند زیرا دوره بمب اتم به پایان رسیده است.

احمدی‌نژاد با طرح این سؤال که چه دلیلی وجود دارد که ایران همه فشارهای جهانی را برای ساختن نهایتاً چند بمب اتمی که هیچ خاصیت و قابلیت استفاده نداشته و از سوی دیگر توان مقابله با زرادخانه‌های امریکا را نیز ندارد، تحمل کند؟ گفت: بودجه سازمان اتمی ایران ۲۵۰ میلیون دلار است که همه آن در راستای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده می‌شود اما دولت امریکا فقط در یک سال ۸۰ میلیارد دلار برای بازسازی بمب‌های اتمی خود هزینه کرده است. قطعاً ایرانی‌ها باهوش‌تر از این هستند و می‌دانند که با ۲۵۰ میلیون دلار نمی‌توان با تسلیحات هسته‌ای گسترده آمریکا مقابله کرد.

وی تاکید کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامات خود صداقت دارد، چرا گزارش روشنی از فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن منتشر نکرده و مشخص نمی‌کند که چه اتفاقی در فوکوشیما رخ داده است؟ آیا واقعاً مواد ۳.۵% موجب این خسارات شد؟ قطعاً این مواد چنین تبعاتی ندارد. البته گزارش هایی در این باره به مدیرکل آژانس اتمی ارسال شده ولی ایشان در جهت سرپوش گذاشتن به این موضوع حرکت می‌کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری و وجود زندانی سیاسی در ایران نیز گفت: در ایران هیچ کس تحت عنوان زندانی سیاسی وجود ندارد و کسانی هم که بعضاً پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، هیچ کدام با شکایت دولت نبوده است. دستگاه قضایی در ایران مستقل از دولت بوده و تحت تأثیر دولت هم نیست و چه بسا بعضی مواقع قوه قضاییه با نظریات رییس قوه مجریه نیز مخالف باشد. در ایران قانون حاکم است و قوه قضاییه نیز بر اساس آن عمل می‌کند، هر کس هم از قانون تخلف کند باید پاسخگو باشد؛ البته بنده از شرایطی که وجود دارد خوشحال نیستم و دوست ندارم هیچ کس با محدودیت مواجه بوده و زندانی باشد؛ بدون تردید در امریکا هم چنین نیست که کاندیدای ریاست جمهوری مصونیت قضایی داشته باشد و به‌طور مثال اگر آقای الگور به عنوان رقیب آقای اوباما نیز از قانون تخلف کند و مرتکب جرم شود، قاضی و پلیس با او برخورد خواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤال فرید زکریا مبنی بر اینکه شما در جهان به عنوان شخصیتی پاک‌دست و ساده‌زیست شهره هستید، اما اخیراً اتهام فساد مالی به برخی از نزدیکان شما در دولت وارد شده است،‌ گفت: هیچ کدام از اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالتی ندارند و هیچ اتهامی متوجه مجموعه دولت و نزدیکان بنده نیست و همگان خواهند دید که پس از رسیدگی به این موضوع از سوی دستگاه قضایی، هیچ اتهامی به دولت وارد نخواهد بود. متأسفانه عده‌ای در کشور مدتی است که هر اتفاقی را به همکاران بنده نسبت می‌دهند و بنده نیز تاکنون هیچ تصمیمی برای پاسخگویی و شکایت نگرفته ام چرا که علاقمند هستم این فضای آزاد همچنان ادامه پیدا کند و اطمینان دارم که این عده نمی‌توانند هیچ اتهامی را در مراجع قضایی علیه دولت به اثبات برسانند. اتهاماتی مانند فساد مالی علیه دولت پیش از آنکه موضوعی قضایی باشد، بیشتر اقدامی سیاسی و ژورنالیستی است.

وی درباره اعتراضات در سوریه نیز گفت: نباید ناتو و هیچ کس دیگری هم از بیرون در امور داخلی کشورها دخالت کنند. به همه دولت‌ها و ملت‌ها توصیه می‌کنیم که با احترام و تفاهم مسائل خود را حل و فصل کنند و در مقابل هم، بعضی کشورهای منطقه نباید به این کشور اسلحه بفرستند و دولت‌های اروپایی نیز باید از اعمال فشار و تحریک خودداری کنند. ایران تلاش دارد بین دولت و معترضان سوریه تفاهم و گفتگو ایجاد کرده و آنها را به تلاش برای تفاهم تشویق کند، اما شرط تفاهم این است که هیچ کس در امور سوریه دخالت نکند.

 

نظر شما :