مجله هفته/ قرار بعدی در قرارگاه ماهواره

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۶۹۷۶ اخبار اصلی
پس از آنکه اعلام شد برخی نمایندگان مجلس امضاهای خود را برای طرح نظارت بر صداوسیما پس گرفته اند، خبر رسید که عزت الله ضرغامی به عنوان رئیس قرارگاه ماهواره منصوب شده و این قرارگاه تازه تاسیس قرار است راهکارهای تازه ای برای مقابله با شبکه های ماهواره ای پیدا کند.
مجله هفته/ قرار بعدی در قرارگاه ماهواره
دیپلماسی ایرانی: طی هفته های گذشته خبرهایی مبنی بر راه اندازی چند شبکه ماهواری ای تازه تاسیس از سوی جمهوری اسلامی شنیده شده است. با وجودی که شبکه های مختص فیلم و سریال و برنامه های سرگرم کننده که با حمایت صداوسیمای ایران فعالیت می کنند، هر روز بر تعدادشان افزوده می شود ولی این مسئله موجب نشده است تا نگرانی های مسئولان درباره فعالیت شبکه های فارسی زبان خارج از کشور چون فارسی وان، من و تو، بی بی سی فارسی و... برطرف شود.

برنامه ریزی هایی که در شبکه های ماهواره ای دولتی یا مورد حمایت نظام انجام شده است، بیشتر مناسب ایرانیان خارج از کشور یا مخاطبان مسلمان منطقه طراحی شده است تا تاثیرگذاری فرهنگی و مقابله با هجمه های فرهنگی را در دستور کار قرار دهد.

از سوی دیگر با افزایش میزان استفاده از دیش و رسیور ماهواره در ایران، مسئولان امنیتی کشور درصدد جمع آوری دیش ها برآمدند و علاوه بر ارسال پارازیت های مقطعی برای قطع برنامه های این شبکه ها، طرح های حضور بر بام های منازل و مجتمع های مسکونی را نیز با در سر داشتن احکام قضایی در پیش گرفتند.

حالا با وجودی که گفته می شود این طرح ها کماکان ادامه پیدا خواهد کرد و با نصب دیش ماهواره به عنوان اقدامی غیرقانونی برخورد خواهد شد، قرار است قرارگاهی با حضور روسا و مسئولان چند نهاد کشور تشکیل شود تا راه حل دیگری به راه حل های پیشین افزوده شود.

البته پیش از این برخی نمایندگان مجلس و اغلب کارشناسان رسانه و امور فرهنگی بر این اعتقاد بودند که ضعف تولیدات داخلی و افت کیفی برنامه ها و نیز داوری های یکجانبه و سمت گیری های سیاسی و پروپاگاندای صداوسیما سبب گریز مردم از تلویزیون شده و آنها را به سمت جاذبه های شبکه های ماهواره ای سوق داده است. بر همین اساس انتقاداتی از روند برنامه سازی و سیاستگذاری در صداوسیما صورت گرفت و بخشی از نمایندگان مجلس نیز از تهیه طرحی برای اداره و نظارت بر این سازمان خبر دادند.

اما چند روز پیش اعلام شد که این نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته و طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما مسترد شده است. تقریبا همزمان با این اتفاق مبارک برای صداوسیما، اعلام شد که قرارگاهی به نام ماهواره برای رصد و برنامه ریزی در زمینه مقابله با این پدیده آغاز به کار کرده است.

اعضای این قرارگاه از افراد حقیقی و حقوقی، نمایندگان سران سه قوه و فعالان کمیته رصد و فناوری تشکیل شده است . عزت الله ضرغامی، ریاست آن و غلام رضایی معاون وی نیز دبیر قرارگاه ماهواره هستند . گفته شده است که این قرارگاه تاکنون جلسات متعددی را در همین راستا برگزار کرده است ولی معلوم نیست که طرح های پیشین که تا حالا مورد استفاده قرار گرفته نیز محصول همین جلسات بوده است یا خیر. با این حال اخبار رسمی حکایت از آن دارد که ظرف شش ماه آینده تصمیمات نهایی و اجرایی این گروه در مورد چگونگی برخورد با تهاجم فرهنگی ماهواره مشخص می شود.

ظاهرا قرار است به پیشنهاد رییس دولت، پنج نفر از نخبگان حوزه و دانشگاه به افراد حقیقی این قرارگاه اضافه شوند. مهرداد بذرپاش، صفارهرندی، میرباقری (معاون سابق صداوسیما)، سرافراز و حجت الاسلام پناهیان دیگر اعضای قرارگاه ماهواره هستند.

در همین روزها خبر رسیده است که پارازیت هایی در برنامه‌های شبکه ایرانی العالم ایجاد اختلال کرده است. جالب اینجاست که اغلب این برنامه ها به موضوع بحرین اختصاص داشته است. روابط عمومی العالم در اطلاعیه ای اعلام کرد: شبکه العالم از آغاز خیزش مردمی در بحرین در سکوت سایر رسانه های خبری بین المللی و منطقه ‌یی در هنگام سرکوب شدید اعتراضات مردمی به اطلاع رسانی شفاف در این زمینه اهتمام ورزیده است، در برنامه های مختلف خود به ویژه در برنامه "الملف بحرینی"، به صورت خاص و هر روز تحولات بحرین، مطالبات مردمی و نقض حقوق بشر در این کشور را با حضور کارشناسان بررسی می کند که در هفته های اخیر در هنگام پخش این برنامه، از طریق ارسال امواج پارازایت در پخش آن اختلال ایجاد می شود.

شبکه ایرانی العالم که زیرنظر سازمان صداوسیما فعالیت می کند، ارسال پارازیت و ایجاد اختلال در پخش برنامه های خود را برخلاف اصل اطلاع رسانی آزاد و مانع آگاهی افکار عمومی جهانی دانسته است.

 

نظر شما :