ماجرای اس 300 ادامه دارد

۱۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۶۶۹۹ اخبار اصلی
موضوع موشک‌های اس 300 برای ایران به آن دسته موضوعاتی تبدیل شده که با وجود این‌که وجود خارجی ندارد اما همچنان بحث و جدل در مورد آن ادامه دارد.
ماجرای اس 300 ادامه دارد

دیپلماسی ایرانی: موضوع موشک‌های اس 300 برای ایران به آن دسته موضوعاتی تبدیل شده که با وجود این‌که وجود خارجی ندارد اما همچنان بحث و جدل در مورد آن ادامه دارد. از سال 2007 که قرارداد فروش موشک‌های اس 300 به ایران بین مسکو و تهران امضاء شد، بنا بود که این موشک‌ها در آینده‌ای نه چندان دور به جمهوری اسلامی تحویل داده شوند. اما مخالفت آمریکا با اجرای این قرار داد موضوعی نبود که کرملین‌نشینان بتوانند با توجه به منافعی که در همکاری با ایالات متحده دارند، ‌آن را نادیده بگیرند. به این ترتیب زمان تحویل موشک‌ها به ایران از آینده‌ای نزدیک به ماه‌ها و ماه‌ها بعد موکول شد تا اینکه شورای امنیت بهانه لازم را به دست روس‌ها داد.

شورای امنیت در قطعنامه‌ ای که علیه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران به تصویب رسانده تاکید کرده است که فروش کالا و محصولاتی که می‌توانند در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران نقش داشته باشند به جمهوری اسلامی ممنوع است. به این ترتیب مدودف، رئیس جمهور روسیه اندکی پس از تصویب این قطعنامه در سال گذشته اعلام کرد که موضوع فروش موشک‌های اس 300 به ایران منتفی است. اما به وجود این اظهار نظر صریح باز هم ایران برای خرید این موشک‌ها تلاش کرد و حتی اعلام کرد که از طرف روسی به دلیل خودداری از اجرای این قرارداد به دادگاهی بین‌المللی شکایت خواهد کرد. اما هیچ کدام از این تهدید‌ها موثر واقع نشد و روس‌ها در کمال خونسردی اعلام کردند که وجه پرداختی از سوی ایران به عنوان پیش پرداخت را به تهران باز می‌گردانند.

به گفته مقامات روسی در قراردادی که بین تهران و مسکو امضا شده بود این نکته به صراحت خاطرنشان شده بود که در صورت عملیاتی نشدن قرار داد به هر دلیلی از جمله مخالفت قطعنامه‌های شورای امنیت، قرارداد لغو و پیش پرداخت بازگردانده خواهد شد.

این در حالی است که دقیقا همین بند در مورد ایران اتفاق افتاد و اخیرا مبلغ 167 میلیون دلاری پیش پرداخت ایران بازگردانده شد. اما وزارت دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرده است که این مبلغ به عنوان پیش پرداخت بابت خرید 5 فروند موشک اس 300 بوده که دریافت شده است. اما روس‌ها باید به دلیل لغو این قرار داد 800 میلیون دلار به ایران بپردازند. احمد وحیدی،‌ وزیر دفاع ایران تاکید کرده است که با وجود دریافت مبلغ پیش پرداخت اما ایران همچنان از روسیه شاکی است و این شکایت را در دادگاهی بین المللی مطرح می‌کند.

این در حالی است که سفیر ایران در روسیه نیز اخیرا از شکایت تهران از مسکو در دادگاهی بین‌المللی خبر داده بود اما به نام این دادگاه و جزئیات بیشتر اشاره نکرده بود. به این ترتیب در شرایطی که به گمان روس‌ها و طبق بند‌های مندرج در قرارداد با بازگرداندن مبلغ پیش پرداخت به ایران و قبول آن از سوی جمهوری اسلامی تیر خلاص به معامله اس 300 زده شده است اما طرف ایرانی همچنان برای دنبال کردن این موضوع اصرار دارد.


نظر شما :