امریکا تحریم فلسطین را کلید زد، آلمان خشمگین شد

۱۰ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۶۶۹۶ اخبار اصلی
مواضع صریح مقام معظم رهبری در قبال مساله فلسطین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشته است. ایشان به صراحت اعلام کردند آن‌چه برای ایران مهم است آزادی فلسطین از بحر تا نهر است تا آن‌چه یهودی‌های اسرائیلی‌ آرزوی آن را می‌کنند در حقیقت برای فلسطینیان مسلمان که حق مسلم آنها است، تحقق یابد.
امریکا تحریم فلسطین را کلید زد، آلمان خشمگین شد
دیپلماسی ایرانی: مواضع صریح مقام معظم رهبری در قبال مساله فلسطین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشته است. ایشان به صراحت اعلام کردند آن‌چه برای ایران مهم است آزادی فلسطین از بحر تا نهر است تا آن‌چه یهودی‌های اسرائیلی‌ آرزوی آن را می‌کنند در حقیقت برای فلسطینیان مسلمان که حق مسلم آنها است، تحقق یابد.

به گزارش روزنامه الحیات چاپ لندن، برخی از رسانه‌های منطقه‌ای این گونه برداشت کرده‌اند که بدین ترتیب ایران با تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی مخالف است و خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1948 به پایتختی کل بیت المقدس است. رهبر انقلاب اسلامی ایران و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس هر دو تاکید کردند که با تقسیم فلسطین کاملا مخالفند. مشعل تاکید کرد، تا آزادی کامل فلسطین ملت فلسطین به مقاومت خود ادامه خواهد داد. 

از آن سو در ایالات متحده و در دنیای غرب تکاپو برای پیشنهاد فلسطینی‌ها شدت گرفته است و اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تلاش دارند تا موضوع فلسطین در سازمان ملل به یک راه حل مرضی الطرفین برسد. اما در این میان اتفاقی افتاد که همه را شوکه کرد، در حالی که غربی‌ها تلاش می‌کنند فلسطینی‌ها را در برابر زیاده‌خواهی اسرائیل راضی کنند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که شهرک‌سازی‌های جدیدی در بیت‌ المقدس انجام خواهد شد. هم‌زمان ایالات متحده نیز 200 میلیون دلار از کمک‌های مالی خود به حکومت خودگردان فلسطینی را کم کرد تا تهدیدهای مالی علیه فلسطینیان را عملی کرده باشد.

این در حالی است که اروپایی‌ها توانسته بودند در رایزنی‌های خود فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را راضی کنند که پشت میز مذاکره بنشینند. در همین راستا منابع فلسطینی اعلام کردند که چند روز پیش آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی تماس گرفت و پس از آن با نتانیاهو تلفنی صحبت کرد و از دو طرف خواست که پشت میز مذاکره بازگردند اما تلاش‌های او با اعلام خبر ساخت 1100 واحد مسکونی جدید در شهرک گیلو، در قدس اشغالی همان زمان ناکام ماند. اتفاقی که خشم مرکل را برانگیخت و باعث شد که این خشم را در مکالمه تلفنی‌اش با نتانیاهو نیز بیان کند.

در همین ارتباط، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز از تصمیم اسرائیل برای ساخت خانه‌های جدید در شهرک گیلو ابراز تاسف کرد و گفت: «این گونه رفتارها است که باعث می‌شود فلسطینی‌ها انجام هر گونه مذاکره را رد کنند.»

وی که در پورتو به همراه همتای ایتالیایی‌اش شرکت کرده بود، همچنین گفت: «اروپایی‌ها هدف مشخصی در این رابطه دارند، تشکیل دو کشور مستقل اما از طرفی معتقدیم که تداوم وضعیت فعلی نیز برای همه بسیار خطرناک است از این رو لازم است که همه را برای بازگشت به میز مذاکره ترغیب کنیم.»

آلن ژوپه همچنین گفت: «پیشنهاد نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر دادن اجازه به فلسطینیان به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل همچنان مطرح است ولی در عین حال موضوع مطرح شده در شورای امنیت بر سر عضویت فلسطین در سازمان ملل نیز وجود دارد و هیچ راه فراری برای آن قابل تصور نیست. ما باید قبل از این که دیر شود کاری کنیم. برای همین همه تلاش خود را می‌کنیم که حداقل قبول عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل پذیرفته شود با این شرط که فلسطینی‌ها همچنان اسرائیل و امنیت آن را به رسمیت بشناسند و تعهد دهند که قبل از پایان مذاکرات به سراغ دادگاه جنایت‌های جنگی علیه اسرائیل نمی‌روند.»

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز تاکید کرد، ما به رغم تصمیم اسرائیلی‌ها به ساخت خانه‌های جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین در برابر موضوع فلسطین یک‌پارچه‌ایم و معتقدیم که کارهای اسرائیل هیچ کمکی به از سرگیری مذاکرات صلح نمی‌کند. به رغم همه اینها ما خواهان انجام فوری مذاکرات هستیم و همچنین به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم. 

 

نظر شما :