چرا عبدالله صالح به یمن بازگشت؟

اعتماد به نفس یا عشق به قدرت

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۷ کد : ۱۶۵۴۹ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره بازگشت دیکتاتور یمن و طرح شورای همکاری خلیج فارس برای این کشور گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید.
اعتماد به نفس یا عشق به قدرت
دیپلماسی ایرانی: این‌بار نوبت دیکتاتوری همچون عبدالله صالح است تا مردم معترض آن را از اریکه قدرت کنار زنند. اما به نظر می‌رسد سرسختی علی‌عبدالله صالح بیش از اینهاست. شاید بتوان اعتماد به نفس او را در بازگشت به صنعا به حساب پشتیبانی عربستان سعودی در ظاهر و در پشت پرده حمایت امریکا دانست. دیپلماسی ایرانی با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره بازگشت دیکتاتور یمن و طرح شورای همکاری خلیج فارس برای این کشور گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید:

 

موضع‌گیری علی عبدالله صالح پس از بازگشت به صنعا چه بوده است؟

 

بازگشت علی‌عبدالله صالح با اشاره عربستان سعودی و امریکا صورت گرفته است. هدف عربستان در یمن این است که انتقال قدرت در فرایند زمانی طولانی صورت بگیرد تا راس نظام، علی عبدالله صالح کناره‌گیری کند و پیکره نظام او باقی بماند. هدف عربستان و امریکا این است که عبدالله صالح در سال 2013 از طریق برگزاری انتخابات ظاهری و فرمایشی یکی از نزدیکان خودش را به عنوان یکی از جانشینان رییس جمهور کند. همچنین انتخابات پارلمانی که صورت بگیرد، اعضای پارلمان نیز به نوعی وابسته به قبیله الحاشد یمن به پیروزی برسند و افرادی که وابسته به این قبیله و وابستگی طایفه‌ای با علی عبدالله صالح دارند، در انتخابات پارلمانی پیروز شوند.تا در نهایت انتقال قدرت به صورت آرام و بدون آنکه درساختار سیاسی یمن تغییری حاصل شود،انجام پذیرد.

این امر نشان دهنده آن است که سعودی‌ها از هرگونه تغییر اساسی در ساختار سیاسی و داخلی یمن بیمناک هستند، به همین دلیل عربستان با کمک سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طرحی برای انتقال قدرت تصویب کرده وارائه دادند که این طرح با مخالفت جوانان انقلابی یمن مواجه شده و به همین دلیل علی عبدالله صالح باردیگر به یمن بازگشت تا طرح انتقال قدرت شورای همکاری خلیج‌فارس را عملیاتی کند. اما عبدالله صالح پیش شرط گذاشته است که باید انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و شوراهای محلی همزمان انجام شود و او در فرایند زمانی مشخصی قدرت را به فرد منتخب تفویض کند. بنابراین با توجه به آنچه که علی عبدالله صالح انجام داد و در جریان سخنرانی خودش نیز اعلام کرد، به نظر می‌رسد که او دوست ندارد به این زودی از قدرت کناره‌گیری کند.

 

تا چه اندازه تغییر موضع علی عبدالله صالح قبل و پس از بازگشت او به صنعا محسوس است؟

 

علی عبداله صالح در سخنرانی خودش پس از بازگشت به صنعا اعلام کرده که قدرت را به شخص منتخب تفویض کند و بر اساس طرح صلح شورای همکاری خلیج فارس به معاون خود "عبدربه منصور هادی" داده تا آن راعملیاتی کند و با اپوزسیون مذاکره کند. به نظر می‌رسد که عبدالله صالح از نظر مردم یمن فردی است که همچنان دوست دارد در قدرت باقی بماند و مانورهای سیاسی را انجام‌ می‌دهد به هیمن دلیل ما شاهد گسترش تظاهرات درهفته گذشته بودیم که در آن بیش از 120 نفر کشته شدند.این اتفاق نشان می دهد که علی عبدالله صالح تلاش می‌کند تا انقلاب مردم یمن را به شدت افزایش دهد تا بتواند برای مدت زمان بیشتری در یمن حکومت کند و به نوعی عمل کند که اگر در آینده و زمانی‌که از قدرت کناره‌گیری کرد تحت تعقیب قرار نگیرد.  

 

اگر این کشتار در یمن با حضور عبدالله صالح ادامه پیداکند، آیا ممکن است شورای امنیت برای جلوگیری از ادامه کشتار وارد عمل شود؟

 

خیر، شورای امنیت سازمان ملل،امریکا و غرب بر اساس نقشه راه شورای همکاری خلیج فارس و عربستان حرکت می‌کنند. به دلیل آنکه منافع امریکا دربقای حکومت عبدالله صالح است، امریکایی‌ها اجازه نخواهند که شورای امنیت دخالت کند. علی عبدالله صالح هم تلاش می‌کند که هزینه انقلاب مردم یمن را افزایش دهد تا مردم خسته شده و به خانه‌های خود بازگردند و خودش همچنان در راس قدرت قرار داشته باشد. اما علی عبدالله صالح مایل است از طریق برگزاری انتخابات فرمایشی فرزند خود را به نام احمد علی عبدالله صالح که درگارد جمهوری است در راس قدرت بگذارد و افراد وابسته به قبیله‌اش نیز در همچنان در بدنه نظام باقی بمانند. علی عبدالله صالح فردی ماجراجو و قدرت‌طلب است که به این سادگی از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.

 

موضع امریکا در قبال یمن با دیگر کشورها متفاوت است، منافع امریکا در یمن چیست؟

 

امریکایی‌ها نسبت به انقلاب‌های منطقه و عربی نگاه‌ دوگانه‌ای دارند. هرگاه منافع امریکا اقتضا کند از یک انقلاب حمایت می‌کنند،به عنوان مثال در سوریه به دلیل آنکه نظام سوریه نظامی ضدصهیونسیتی است از حرکت مردم سوریه پشتیبانی می‌کند و تمامی امکانات خود برای سرنگونی دولت بشاراسد بکار می‌گیرد. در بحرین نیز به دلیل آنکه خلیفه وابستگی زیادی به امریکا و غرب دارند، امریکایی‌ها عربستان سعودی را تشویق کردند تا از طریق اعزام دو گردان کماندو مردم بحرین را سرکوب کنند. دریمن به دلیل آنکه علی عبدالله صالح تنها شخصیتی است که می‌تواند در برابر القاعده در یمن ایستادگی کرده و آنها را سرکوب کند، امریکایی‌ها تصور می‌کنند که بقای عبدالله صالح برقدرت به کاهش نفوذ القاعده در عدن و زنگبار و شهرهای جنوبی یمن منجر خواهد شد. در نهایت امریکایی‌ها بیشتر به دنبال منافع خود هستند و از حاکمیت علی عبدالله صالح که د رحقیقت به نفع عربستان هم است، پشتیبانی می‌کنند.

 

آیا با بازگشت عبدالله صالح طرح شورای همکاری خلیج فارس شکست خورده و یا پیروز شده است؟

 

طرح شورای همکاری خلیج فارس از سوی انقلابیون رد شده است.بدین معنا که مردم یمن و اپوزسیون یمن اعلام کردند که عبدالله صالح باید از قدرت کناره‌گیری کند و قانون اساسی بازنگری شود. همچنین باید انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شود و هیچ یک از اطرافیان عبدالله صالح درانتخابات شرکت نکنند. در حالیکه در طرح شورای همکاری خلیج فارس  علی عبدالله صالح تا سال 2013 همچنان رییس جمهور باقی خواهد ماند و پس از آن از طریق برگزاری انتخاباتی زیر نظر شورای همکاری خلیج فارس انتقال قدرت از عبدالله صالح به فرد منتخب صورت خواهد گرفت. این امر نشان می‌دهد که شورای همکاری خلیج فارس تلاش می‌کند که اوضاع یمن را همچنان در حالت فعلی نگه دارد و عبدالله صالح پس از کناره‌گیری از قدرت تحت تعقیب انقلابیون قرار نگیرد و مصونیت خودش را حفظ کند.

 

نظر شما :