وقتی دیوار برلین عربستان فرو می‌ریزد

۰۴ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۶۵۴۸ اخبار اصلی
دستور ملک عبدالله، پادشاه عربستان مبنی بر اجازه داشتن زنان برای رای دادن و نامزدی در انتخابات مجلس و شوراهای کشور گامی مهم برای اصلاحات لازم در عربستان سعودی به شدت رادیکال و افراطی محسوب می‌شود.
وقتی دیوار برلین عربستان فرو می‌ریزد
دیپلماسی ایرانی: دستور ملک عبدالله، پادشاه عربستان مبنی بر اجازه داشتن زنان برای رای دادن و نامزدی در انتخابات مجلس و شوراهای کشور گامی مهم برای اصلاحات لازم در عربستان سعودی به شدت رادیکال و افراطی محسوب می‌شود. در کشوری که رانندگی زنان در خیابان‌ها جنجال گسترده به پا می‌کند، در صورتی که زنی مورد تجاوز قرار بگیرد چون مردش کنار او نبوده، زن مورد تجاوز قرار گرفته مجازات می‌شود و تازه چند سالی است که به زنان شناسنامه مجزا داده می‌شود، حق رای دادن به زنان و اجازه دادن به آنها برای شرکت در انتخابات مختلف حرکتی مهم و اتفاقی شگرف به حساب می‌آید.  

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست‌آنلاین در یادداشتی به قلم عبدالعزیز الخمیس، روزنامه‌نگار عربستانی به این موضوع پرداخته و با تشبیه تصمیم پادشاه عربستان به مشارکت زنان در انتخابات به سقوط دیوار برلین می‌نویسد: سقوط دیوار "برلین عربستان" باعث شده است تا سنگ بنای حضور زنان این کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی رقم بخورد. تصمیم پادشاه به حضور زنان در انتخابات شوراهای شهر گامی بزرگ در کاهش تبعیض در عربستان سعودی محسوب می‌شود و این امکان را به زن عربستانی می‌دهد که بتواند برای تحقق سیاست‌ها و خواسته‌های مشروعش گامی محکم بر دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: البته این درست است که مجلس شورا و شهرداری‌ها فاقد صلاحیت‌های قانونی است ولی اتخاذ نفس این تصمیم توسط پادشاه مهم است، حداقل آن این است که می‌توانیم بگوییم زن در حال حاضر در گامی برابر با مرد می‌تواند در اداره میهنش فعالیت کند. زن عربستانی بهتر از مرد عربستانی است و امید می‌رود به کمک سیاست‌ها و رسانه‌های غربی بتواند به حقوقی که مطالبه می‌کند و در طول این مدت از همه آنها محروم شده، برسد. بدین ترتیب زنان عربستانی برگه‌ای به دست آورده‌اند که به کمک آن می‌تواند سقف مطالباتش را بالا ببرند و ضمن همراهی با دیگر جریان‌ها و استفاده از این برگ بتواند به نفع خود اصلاحات جدی سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی انجام دهد.

الخمیس سپس تاکید می‌کند، برای هیچ کشوری امکان ندارد که بخواهد به تمدن خود افتخار کند و به فکر شکوفایی آینده خود چه سیاسی چه اقتصادی و چه اجتماعی باشد ولی زنان در آن نقشی نداشته باشند. چرا که اگر نماینده جمعیتی که قشر عظیمی از مردم را تشکیل می‌دهند نقشی در تصمیم‌گیری‌های حکومت نداشته باشند، آن نظام نمی‌تواند توسعه یابد و ثبات خود را تضمین کند. توسعه و شکوفایی با تمسک به تعصب و دگماتیسم امکان‌پذیر نیست. زنان عربستانی اکنون در برابر یک فرصت تاریخی قرار گرفته‌اند تا حضور و مشارکت خود را در جامعه نشان دهند.

وی همچنین می‌نویسد: با افتخار تاکید می‌کنم که زنان کشورم امکان حضور در جامعه را یافته‌اند. آنها دیگر نیمه گم‌شده جامعه عربستان نیستند. دیگر مردان همچون یک نیمه گم شده باقی نمی‌مانند چرا که زنان امکان پر کردن این خلاء را یافته‌اند. جامعه عربستان دیگر مانند یک پرنده یک بال پرواز نخواهد کرد. اگر چه هنوز این بال کم‌جان است ولی می‌تواند به کمک مردم به ویژه مردها جان دوباره‌ای بگیرد.

این روزنامه‌نگار مشهور عربستانی در پایان می‌نویسد: بهشت زیر پای مادران است و اکنون پرونده بررسی حقوق ضایع شده، مساوات و برابری و پرونده مبارزه با فساد نیز در اختیار آنها است. این اتفاق میمون برای جامعه عربستان به ویژه جامعه زنان مبارک باد و به امید این که بتوانند روزی سناریوساز و جزء صحنه‌گردانان عرصه سیاسی عربستانی شوند.

 

نظر شما :