طرح پنهان آمریکا برای کنترل ایران در عراق

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۶۰۶۲ اخبار اصلی
با نزدیک شدن ضرب‌الاجل خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، مقامات آمریکایی از تلاش فرماندهان نظامی و ماموران جاسوسی در عراق برای مقابله با نفوذ ایران در این کشور از طریق عملیات مخفی خبر می‌دهند.
طرح پنهان آمریکا برای کنترل ایران در عراق

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن ضرب‌الاجل خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، مقامات آمریکایی از تلاش فرماندهان نظامی و ماموران جاسوسی در عراق برای مقابله با نفوذ ایران در این کشور از طریق عملیات مخفی خبر می‌دهند. این اقدامات با توجه نگرانی‌های دولت اوباما در خصوص تلاش تهران در ماه‌های اخیرا برای گسترش نفوذ خود در عراق و خاورمیانه صورت می‌گیرد. ایالات متحده ادعا می‌کند که ایران به گروه‌های تند‌رو و آشوب‌طلب در عراق اسلحه می‌دهد. این در حالی است که بنا بر باور شماری از تحلیلگران در صورتی که نیرو‌های آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند، نفوذ ایران با اکثریت جمعیت شیعه در این کشور بیشتر خواهد شد. در صورتی که طرح عملیات مخفی توسط کاخ سفید پذیرفته شود، یافته‌های ناشی از این عملیات در بخش دستاورد‌های ریاست‌جمهوری طبقه‌بندی می شوند اما این به معنای شباهت به مجوزی که برای اقدامات مخفی علیه القاعده در سال 2001 صادر شده بود، نیست و طرحی محدودتر خواهد بود.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، چنین گام‌هایی از تلاش آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه حکایت دارد. هرچند که مقامات از ذکر جزئیات مربوط به این طرح خودداری می‌کنند اما گفته می‌شود که این اقدامات شامل نظارت گسترده‌تر بر مرز ایران و عراق و جلوگیری از قاچاق سلاح از ایران به عراق پس از خروج نیرو‌های آمریکایی خواهد بود. به گفته برخی مقامات هرچند که سازمان ملل صادرات تسلیحات عظیم و پیشرفته، موشک و تکنولوژی هسته‌ای را برای ایران ممنوع کرده است اما در قطعنامه های این سازمان صادرات تسلیحات کوچک برای تهران ممنوع نشده و این همان تسلیحاتی است که جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های تندروی عراقی می گذارد. گفتنی است در ماه‌های اخیر نیرو‌ی نظامی آمریکا در عراق تحرکات مختلفی از جمله دستگیری ایرانیانی که به گروه‌های تندرو کمک کرده و اطلاعات گرد‌آوری می‌کنند را علیه نفوذ ایران انجام داده است. 

به گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا از نفوذ فزاینده ایران در عراق، سوریه و بحرین به شدت نگران است و به همین منظور جوامع جاسوسی و نظامی خود را بر آن داشته تا پیشنهاد‌های در خصوص مقابله با نفوذ ایران ارائه کنند. همچنین برخی مقامات آمریکایی اخیرا ادعا کرده‌اند که شواهدی در دست دارند که رساندن اسلحه به دست شورشیان عراق از طریق ایران را تایید می کند. این ادعایی است که در مورد دخالت ایران در بحران سوریه و تامین تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز اسد برای برخورد با معترضان نیز مطرح می‌شود اما تهران آن را تکذیب می‌کند. البته ادعا‌های مشابهی در مورد نفوذ ایران در بحرین اما در مقیاس کوچکتر نیز مطرح می شود که با تکذیبیه جمهوری اسلامی مواجه شده است. وال استریت ژورنال به نقل از آنتونی کوردزمن، تحلیلگر امور دفاعی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل می‌نویسد: رقابت ایران و آمریکا برای نفوذ در عراق بخشی از تلاش دو کشور برای حمایت از منافع خود در خاورمیانه به خصوص پس از بهار عربی محسوب می‌شود.

وی افزود: از نقطه نظر مقامات آمریکایی مهار ایران و روابط استراتژیک واشینگتن با بغداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همین دیدگاه بازی شطرنج پیش رو را دشوار تر کرده است. باید گفت که طرح عملیات مخفی که اخیرا پیشنهاد شده، موضع تندرو‌های دولت اوباما در تیم امنیت ملی را تقویت می‌کند. لئون پانتا، یکی از مقامات سابق سیا که هم اکنون در راس پنتاگون قرار دارد، مقامات بغداد را برای مقابله به تهدید ایران تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر شماری از مقامات تیم امنیتی اوباما ایران را تهدیدی برای آمریکا و متحدان عربش ارزیابی می‌کنند. با این حال آنها قصد دارد از این موضوع اطمینان حاصل کنند که اجرای طرح عملیات مخفی، عکس‌العمل تهران و اقدام متقابل آن را به همراه نخواهد داشت. برخی بر این باورند که در ضمن پیش برد این طرح باید تعاملاتی با نیروی نظامی ایران انجام داد تا تهران اقداماتی که آمریکا برای امنیت خود انجام می‌دهد را علیه منافع خود ارزیابی نکند. با این حال شماری از مقامات این نکته را خاطرنشان می‌کنند که اجرای طرح عملیات پنهانی از آشوب‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق جلوگیری می‌کند. گفتنی است در ماه گذشته میلادی هیچ موردی از کشته شدن نیروهای آمریکایی گزارش نشده و این به واسطه جدی‌تر شدن تلاش‌های نیرو نظامی آمریکا برای حفظ امنیت نیرو‌ها بوده است.

اما در شرایطی که زمانی کوتاه تا خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق باقی مانده است، مقامات عراقی در خصوص اینکه پس از خروج این نیرو‌ها در پیشتر به ایران نزدیک شوند یا آمریکا دچار اختلاف نظر هستند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات عراقی در سفر‌های اخیر خود به ایران از جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند تا به ثبات در عراق کمک کرده و از گروه‌های تندرو حمایت نکند. به گزارش وال استریت ژورنال، پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق که در ماه دسامبر انجام می‌شود،‌ وظیفه کنترل نفوذ ایران بر عهده جاسوسان آمریکایی خواهد بود. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد سیا به زودی از عراق خارج شود و می‌توان طرحی از همکاری بین سیا و مقامات نظامی آمریکا نظیر آنچه در مورد پاکستان اتفاق افتاد را برای عراق پیش بینی کرد.

این همکاری در ماه می انجام شد و نتیجه آن کشته شدن بن لادن در پاکستان بود. گفتنی است نیرو‌های عملیات ویژه از توانایی دستگیری یا کشتن افرادی که سیا توانایی انجام آن را ندارد،‌ برخوردار هستند. به این ترتیب این گروه حتی می‌تواند با وجود ممنوع نبودن صادرات تسلیحات کوچک از طریق ایران به عراق، راه این صادرات را مسدود کند. گفتنی است برخی مقامات کنگره آمریکا پیشنهاد داده‌اند که طرح عملیات مخفی علیه نفوذ ایران در عراق در مورد نفوذ ایران در سوریه یا بحرین نیز اجرا شود.

 

 

 

 

 

نظر شما :