خودکفایی در قطعات موشکی/ فکری هم برای هواپیماها بکنید

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۶۰۴۹ اخبار اصلی
معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در یک مصاحبه استثنایی و افتخارآمیز از پیشرفت‌های جدید این قرارگاه در تولید رادارها، سامانه‌های کشف و شناسایی، شنود و سامانه‌های پدافندی و انواع و اقسام تجهیزات نظامی خبر داده است.
خودکفایی در قطعات موشکی/ فکری هم برای هواپیماها بکنید

دیپلماسی ایرانی: پیش از خواندن بخش هایی از اظهارات سرهنگ محمدحسین شمخالی، تیترهایی از سخنان ایشان را که گویای سطح خودکفایی و فعالیت های افتخارآمیز معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی قرارگاه مزبور است، با هم مرور می کنیم: "آمادگی صدور قطعات و تجهیزات به برخی کشورها را داریم"، "تا یک سال‌ونیم آینده تمام سامانه‌های ما از تکنولوژی‌های قدیمی تهی می‌شوند"، "از رادارهایی استفاده می‌کنیم که هیچ پرنده‌ای از چشم ما پنهان نماند"، "در تولید سامانه‌های راداری حرف اول را در خاورمیانه می‌زنیم"، "تحویل ندادن S300 تبدیل به نعمتی برای ما شد" و...

بدون شک هیچ جنبنده این آب و خاک را نمی توان یافت که از شنیدن این اخبار - آن هم در یک مصاحبه و با یک مقام مسئول – باد غرور به غبغب نیندازد و به احترام فعالان صنایع نظامی کشور کلاه از سر برندارد. اما این نیز گفتنی است، در روزهایی که مشکلات دولت و مجلس در زمینه های آب و خاک و محیط زیست، ترافیک، راهداری، نگهداری ببرهای روسی، مقابله با بحران های آب بازی و خزبازی، ممیزی اشعار نظامی گنجوی و ده ها ریز و درشت دیگر چشم ها را خیره کرده است، مواجه شدن با این حجم دستاورد و افتخارهای صنعت نظامی که تا حد صادرات و اول شدن در خاورمیانه و ... پیش رفته، کمی و فقط کمی احساس های متنقاض در شنونده به وجود می آورد.

طی روزهای گذشته خبردار شدیم که سرانجام در مورد یکی از نقض عهدهای روسیه، دست به شکایت شده ایم و عدم واگذاری موشک اس 300 را تحت پیگرد قانونی قرار داده ایم. البته روس ها چندبار گفته اند که پول پرداخت شده ایران دور ریخته نخواهد شد و اگرچه بازپس نیز داده نخواهد شد اما تلاش می شود با موشک ها یا محصولات جایگزین، جبران شده و معادل آن مبلغ به ایران عودت داده شود.

حالا سرهنگ محمدحسین شمخالی در گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده، چندین خبر خوش موشکی و پدافندی داده و عدم واگذاری اس 300 ها را نیز به فال نیک گرفته و آن را مثل تحریم های غرب نوعی نعمت و توفیق اجباری خوانده است. شمخالی گفته، وضعیت ایران از نظر استفاده از بسیاری از سامانه‌های پیشرفته بویژه رادارها در منطقه خاورمیانه بی نظیر یا کم نظیر است، بطوری که ایران در هیچ کدام از زمینه‌های پدافندی نیازی به کشورهای سازنده ندارد و ضمنا آمادگی صادرات برخی تجهیزات را به سایر کشورها دارد و می تواند نیازمندی های آنها را برطرف کند.

وی درباره اهداف معاونت جهاد خودکفایی که از دو سال پیش در قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء تشکیل شده، گفته است: "بخش اول اهداف ما، اهداف کوتاه مدت از جمله نهضت قطعه‌سازی است. به دلیل تحریم، برخی قطعات به ما داده نمی‌شود و به همین خاطر ما مجبوریم بخش‌هایی از سامانه را کلا حذف و با استفاده از امکانات داخل کشور قطعاتی را تامین و جایگزین آن‌ها کنیم تا بتوانیم نیاز روز خود را برطرف سازیم و آمادگی دفاعی لازم را داشته باشیم. آماده به رزم نگه داشتن سامانه‌های موجود، قطع وابستگی به کشورهای سازنده سامانه‌ها و بهینه‌سازی بومی سامانه‌ها برای استفاده در جنگ‌های نوین نیز از جمله اهداف کوتاه مدت بخش تحقیقاتی این قرارگاه است."

شمخالی به بهره گیری از فناوری‌های روز در سامانه‌های تولیدی اشاره و تاکید کرده است: "در همین راستا اخلال‌گرها، سیستم‌های جنگال (جنگ الکترونیک) را تقویت خواهیم کرد و امروز وضعیت سیستم‌های شبیه‌ساز خود را نیز به حد مطلوبی رسانده‌ایم. برای آموزش افسران کنترل شکاری دو راه داریم؛ راه اول اینکه از هواپیمای حقیقی استفاده کنیم و این کار خطراتی به همراه دارد و هزینه‌های بسیار سنگینی را تحمیل می‌کند، ولی راه دوم، استفاده از شبیه‌ساز است. با استفاده از شبیه‌سازها صحنه نبرد را به گونه‌ای طراحی و به رادار منتقل می‌کنیم که افسر عملیات بتواند تمرین مناسبی انجام دهد."

وی همچنین به اهداف بلند مدت تحقیقاتی در قرارگاه پدافند هوایی ارتش اشاره کرده و افزوده است: "ما به برخی از اهداف بلند مدت خود دست پیدا کرده‌ایم و ظرف یکسال تا یک سال و نیم آینده نیز باید به برخی دیگر از این اهداف دست پیدا کنیم. بر اساس اهداف درازمدت خود، انواع رادارها با باندهای فرکانسی مختلف را مورد استفاده قرار خواهیم داد تا بتوانیم هر نوع اهداف پرنده از جمله هواپیماها، هواپیماهای پنهان‌کار، پرنده‌های بدون سرنشین، موشک‌های بالستیک و کروز را کشف و شناسایی کنیم. البته در حال حاضر نیز بسیاری از این اهداف را کشف و شناسایی می‌کنیم، ولی به زودی از رادارهایی استفاده خواهیم کرد که هیچ پرنده‌ای از چشم ما پنهان نماند."

او می گوید هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند راداری بهتر از ما ارائه دهد و در سطح جهان نیز جزو 10 کشور اول جهان هستیم که در تولید سامانه‌های راداری و کشف و شنود فعالیت می‌کنیم. همچنین با کمک بخش صنعت و برخی دانشگاه‌های معتبر کشور در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که قابلیت مانور و تحرک‌پذیری بسیار بالاتری از S300 دارد و به یاری خداوند در آینده تقدیم ملت عزیزمان خواهیم کرد.

به گفته معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی ارتش، همین که S300 را به ما تحویل ندادند تبدیل به نعمتی برای ما شد و توانستیم روی پای خود بایستیم. هم فرماندهی و هم کارکنان قرارگاه پدافند هوایی ارتش معتقدند اگر سامانه‌ای را که قرار است از خارج بخریم خودمان طراحی و تولید کنیم و حتی مجبور شویم دو برابر وقت و هزینه خرید سامانه را صرف کنیم و به 60 یا 70 درصد قابلیت نمونه خارجی دست پیدا کنیم، باز هم برای ما بهتر است چرا که در این صورت آن سامانه بومی خواهد بود و ما روی پای خود خواهیم ایستاد.

او درباره مشخصات این سامانه در دست طراحی گفته است: مشخصات فنی سامانه‌ای که در حال طراحی آن هستیم قطعا بالاتر از S300 است و با برآوردی که انجام داده‌ایم هم در ارتفاع بالا و هم در ارتفاع کم برای انواع اهداف – حتی اهدافی که در ماموریت S300 نبود – قابل استفاده خواهد بود. تهدیداتی که ما با آن‌ها مواجه هستیم با روس‌ها متفاوت است و ما این سامانه را بر اساس تهدیدات خود تعریف کرده‌ایم.

سامانه هایی برای شنود و سامانه هایی  مختص حفاظت از مراکز هسته‌ای کشور از دیگر ابتکاراتی است که سرهنگ شمخالی به آنها اشاره و در زمره محصولات معاونت خودکفایی عنوان کرده است. شاید ابتدایی ترین پرسشی که بعد از مواجهه با این حجم فعالیت ها و خودکفایی های علمی و نظامی به ذهن می آید، این باشد که با این میزان نخبگی و دانش صنعتی چگونه است که همچنان حسرت تولید یک خودرو ایمن داخلی در دل ایرانی ها باقی مانده است. و پرسش مهم تر اینکه با وجود تولید رادارگریزها و انواع سامانه های تعقیب کننده پرندگان در آسمان، چرا برای تولید قطعات موردنیاز هواپیماهای ایران که بواسطه تحریم های بین المللی در اختیارمان قرار نمی گیرد اقدامی صورت نمی گیرد و قدمی در راستای تامین این قطعات ضروری که لازمه ایمنی و حفظ جان شهروندان است، برداشته نمی شود؟ اگر دانش سازمان ها و گروه های جهاد خودکفایی این معاونت و سایر دستگاه های مربوطه به حدی رسیده است که حتی می توانند قطعات و سازه های نظامی مورد نیاز سایر کشورها را تولید و صادر کنند، چه دلیل یا مانعی وجود دارد که علم و دانش مربوطه در اختیار مهندسان خودروساز یا صنایع هواپیمایی و واحد تعمیرات آن قرار نمی گیرد؟ امید است اخبار خوش سرهنگ شمخالی و سایر مسئولان نظامی کشورمان به زودی تعمیم پیدا کند و سایر حوزه های ضروری و موردنیاز کشور را نیز دربر بگیرد. 

( ۲ )

نظر شما :