نگاه نیویورک تایمز به پیشنهاد فریدون عباسی

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۶۰۴۷ اخبار اصلی
به نظر نمی‌رسد که پیشنهاد عباسی با توجه به تاکیدی که در خصوص ادامه غنی‌سازی در آن وجود دارد، برای غرب چندان جذاب باشد. همانگونه که پیشنهاد اخیر روسیه نیز برای ایالات متحده و اروپا راضی کننده نبود
نگاه نیویورک تایمز به پیشنهاد فریدون عباسی
دیپلماسی ایرانی: پس از دو سال سکوت ایران در مورد ارائه پیشنهادی به منظور برون رفت از بن بست هسته‌ای با غرب ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشنهاد داد تا در مقابل لغو تحریم‌ها، بازرسان بین‌المللی به مدت 5 سال به طور کامل بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نظارت داشته باشند. فریدون عباسی، ارائه دهنده این راهکار فردی است که سال گذشته از یک سوء قصد نجات یافت و از سال 2007 نیز به اتهام دخالت در فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای در فهرست تحریم‌های مسافرتی و بلوکه اموال سازمان ملل قرار گرفته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشت: مشخص نیست که هدف عباسی از به کار بردن واژه نظارت کامل پس از سال‌هایی که ایران از ارائه مدارک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده، چه بوده است. این در حالی است که تهران اجازه مصاحبه با مهمترین دانشمندان هسته‌ای‌اش را نیز نداده و محدودیت‌هایی برای مقصد‌های سفری بازرسان ایجاد کرده است. به هر ترتیب پس از سال 2009 که تهران برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای تمایل نشان داده بود، این نخستین باری است که یک پیشنهاد را روی میز مذاکره می‌گذارد. اما این پیشنهاد در حالی ارائه می‌شود که عباسی بر ادامه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم تاکید دارد. فعالیت‌های غنی سازی همان بخش مورد تردید فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است که غرب هدف از آن را دستیابی به سلاح هسته ای عنوان می‌کند.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بارها بر سر پافشاری تهران بر ادامه این فعالیت ها، مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را بی نتیجه رها کرده‌اند. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که پیشنهاد عباسی با توجه به تاکیدی که در خصوص ادامه غنی‌سازی در آن وجود دارد، برای غرب چندان جذاب باشد. همانگونه که پیشنهاد اخیر روسیه نیز برای ایالات متحده و اروپا راضی کننده نبود. چرا که در طرح گام به گام روسیه که به موجب آن تهران در مقابل پاسخ به سئوالات آژانس از مشوق لغو تدریجی تحریم‌ها بهره‌مند می‌شد نیز سخنی از لزوم تعلیق غنی‌سازی به میان نیامده بود. نیویورک تایمز می‌نوسید: پیشنهاد عباشی همچنین در شرایطی مطرح شده است که اخیرا ایران روند انتقال بخش قابل توجهی از فعالیت‌های هسته‌ای به تاسیسات زیرزمینی نزدیک قم را آغاز کرده است. این اقدامی است که می‌تواند انگیزه برخی سیاستگذاران در تل‌آویو که سودای اقدام نظامی علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی سر می‌دهند را تقویت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: عباسی در بهمن ماه گذشته به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد اما پیش از آن نیز برای سرویس‌های جاسوسی آمریکا،‌اروپا و اسرائیل فرد شناخته شده‌ای بود. وی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیلات تکمیلی خود را انجام داده و آژانس‌های جاسوسی ادعا می‌کنند که عباسی به طور نزدیک  با  محسن فخریزاده که در تحقیقات مرکزی تولید سلاح فعال است، کار می‌کند. گفتنی است عباسی از جمله مقامات ایرانی است که به طور صریح اعلام کرده تهران دیگر در خصوص طرح تبادل سوخت هسته‌ای که در سال 2009 به ایران پیشنهاد شده بود، مذاکره نمی‌کند.

در بخش پایانی گزارش نیویورک تایمز این ادعا مطرح شده که تا کنون تهران با طرح‌ عملیاتی آژانس در مورد ارائه مدارک یا اجازه به بازرسان برای بازرسی‌های کامل موافقت کرده است اما در زمان اجرا، این طرح‌ها معلق مانده‌اند. از سوی دیگر تهران به سئوالات مطرح از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ماهیت تسلیحاتی فعالیت‌های هسته‌ای ‌اش پاسخ نداده است و با توجه به این رویه معمول در ایران می‌توان به دلیل تردید‌ها در مورد آنچه عباسی آن را نظارت کامل توصیف کرده، پی برد.

در صورتی که نظارت کامل به معنی دسترسی بازرسان به همه سایت‌های هسته‌ای، گفت و گو با دانشمندان هسته‌ای در ارتباط با فعالیت‌های نظامی و بررسی مدارک باشد در این صورت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ایجاد شده است. اما یکی از مقامات جاسوسی آمریکا می گوید فهرستی از تونل‌ها در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد که بازرسی از آنها سال‌ها به طول می‌انجامد.
 

نظر شما :