بحران مالی آمریکا مسئله ایران را به حاشیه برده است

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۵۲۷۹ سرخط اخبار
روزنامه اسراییلی هاآرتص در گزارشی می نویسد که بحران کسری بودجه و سقوط بازارهای مالی آمریکا و اروپا ، بحث حمله احتمالی به ایران را به حاشیه رانده است.

به گزارش عصر ایران این روزنامه می نویسد :‌" ایهود باراک ( وزیر دفاع اسراییل ) هفته گذشته به هنگام دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن این پیام را دریافت کرد : وقتی با مقامات آمریکایی درباره مسایل منطقه ( خاورمیانه) بحث می کردیم متوجه می شدیم که بیشتر دلمشغولی آنها روی بحران های نگران کننده اقتصاد آمریکا است .

هاآرتص در ادامه می نویسد :‌" وقتی باید بین دو موضوع هسته ای و کسری بودجه یکی را انتخاب کنی ، اقتصاد در اولویت قرارمی گیرد و امنیت می تواند ( تا اطلاع ثانوی) صبر کند.

این گزارش می افزاید : " دست اوباما با بحران اقتصادی و بحران رهبری اش "بند است" ، و از این رو وی با شرایط کنونی هیچ گاه به سمت برخورد نظامی با ایران پیش نخواهد رفت.

هاآرتص می نویسد :‌" برای دولت آمریکا موضوع عراق ، افغانستان و القاعده از اهمیت بیشتری در مقایسه با ایران برخوردار است و بحران ایران در بهترین حالت با بحران هایی چون لیبی ، کره شمالی ، یمن‌ و سومالی قابل مقایسه است.

مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا موضوع بحران کسری بودجه را یکی از مهم ترین تهدیدات امنیتی کشورش دانسته است.

هاآرتص در ادامه چنین نتیجه می گیرد که با شرایط موجود به نظر می رسد اولویت امنیتی آمریکا در قبال ایران بازداشتن این کشور از " استفاده از سلاح هسته ای" باشد و این مساله نیز با توجه به اینکه حکومت ایران هنوز به این نوع سلاح دست نیافته در حال حاضر موضوعیت ندارد.

این روزنامه اسراییلی در پایان می نویسد با شرایط کنونی تنها واکنش ایالات متحده در قبال افزایش تلفات نیروهای نظامی اش در عراق در اثر حملات شبه نظامیان تجهیز شده از سوی ایران می تواند حملات موشکی به صحاری ایران باشد و این دقیقا همان انتظاری نیست که باراک و نتانیاهو از دولت آمریکا در قبال جلوگیری ایران از دست یابی به سلاح هسته ای حتی با استفاده از ابزار حمله نظامی دارند.


نظر شما :