پیشنهاد مقام سابق خزانه داری امریکا به دولت

سفارت ایران را مصادره کنید

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۵۰۹۴ آمریکا
آوی جوریش، مقام سابق خزانه داری آمریکا در گزارشی که اخیرا در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، ادعای مصادره کردن سفارت ایران در واشینگتن را مطرح کرده است. آنچه در پی می‌آید، نسخه ترجمه شده گزارش به چاپ رسیده در این روزنامه آمریکایی است.
سفارت ایران را مصادره کنید

دیپلماسی ایرانی:‌ آوی جوریش، مقام سابق خزانه داری آمریکا در گزارشی که اخیرا در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، ادعای مصادره کردن سفارت ایران در واشینگتن را مطرح کرده است. آنچه در پی می‌آید، نسخه ترجمه شده گزارش به چاپ رسیده در این روزنامه آمریکایی است.

هفته گذشته خزانه داری آمریکا دولت ایران را به کمک به القاعده از طریق انتقال وجوه مربوط به این گروه از طریق پاکستان متهم کرد. هرچند تحریم‌های کنونی فشار زیادی را بر ایران اعمال می‌کند اما کاخ سفید باید اقدامات بیشتری علیه جمهوری اسلامی ‌انجام دهد.

در بهمن ماه دولت اوباما پروژه مسکنی را اعلام کرد که با طور مستقیم منافع ایران در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به بیان بهتر وزارت امور خارجه آمریکا عملیات بازسازی سفارت ایران در واشینگتن واقع در خیابان ماساچوست را آغاز کرده است و این در حالی است که 31 سال از زمانی که آخرین دیپلمات ایرانی در این ساختمان قدم گذاشت می‌گذرد.

هرچند دولت آمریکا تا کنون از اموال ایرانیان در ایالات متحده محافظت کرده است اما اکنون زمان آن رسیده که آمریکا سفارت ایران را مصادره کرده و از ورود شماری از مقامات ایرانی به خاک ایالات متحده جلوگیری کند.

این در حالی است که تهران همچنان مالک قانونی شماری از ساختمان‌ها در واشینگتن است اما نگهبانی از ساختمان سفارت و 3 اقامتگاه متعلق به آن بر عهده وزارت امور خارجه آمریکاست که از طریق اجاره آنها، هزینه نگهداری را تامین می‌کند.

در نوامبر 1979 ایرانیان سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرده و به مدت 444 روز ماجرای گروگانگیری را پدید آوردند. در طول سالیان متمادی سفارت آمریکا در تهران به مدرسه ای متعلق به سپاه پاسداران تبدیل شد و این در شرایطی است که تا کنون واشینگتن حق قانونی برای واشینگتن در خصوص مالکیت این ساختمان را در نظر نگرفته است.

همچنین، مقامات ایرانی به آسانی به آمریکا سفر می‌کنند اما این روند در مورد مقامات آمریکایی ساده نیست. ایران یک هیات دیپلماتیک در سازمان ملل دارد و همچنین از دفتر حافظ منافع در سفارت پاکستان در آمریکا بهره مند است.

از سوی دیگر مقامات ایرانی برای شرکت در اجلاس صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با دریافت ویزای ایالات متحده به این کشور سفر می‌کنند. همچنین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز در طول دوره ریاست جمهوری خود بارها به آمریکا سفر کرده است و هزینه حفاظت از وی در آمریکا از طریق مالیات مردم این کشور تامین شده است. این در حالی است که از سال 1977 تا کنون هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به ایران سفر نکرده و سفر مقامات آمریکایی به ایران نیز بسیار نادر بوده است.

این در شرایطی است که در صورتی که از مقامات امریکایی برای سفر به ایران استقبال شود، جمهوری اسلامی‌باید امنیت آنها را تامین کند اما تهران تمایلی به پرداخت هزینه و انجام این کار ندارد. اما در شرایطی که امریکا تحریم‌هایی را علیه ایران در سراسر جهان اعمال می‌کند، ما نیز باید در داخل مرز‌ها اقداماتی انجام دهیم.

دولت آمریکا باید تمامی ‌اموال متعلق به ایرانیان را ضبط کرده و گروه‌های مخالفت نظام ایران را تقویت کند. به این ترتیب پیام روشنی برای مقامات ایرانی ارسال خواهد شد. طبق قانون بین المللی اضطراری قدرت‌های اقتصادی، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند علیه تهدید غیر معمول اقتصاد، سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده اقدام کند.

همچنین این قانون به وی اختیار می‌دهد اموال افرادی که این تهدید توسط آنها ایجاد می‌شود را توقیف کند. در این مرود می‌توان ایران را گزینه مناسبی توصیف کرد که شامل این قانون می‌شود. چرا که ایران از زمان انقلاب اسلامی‌تا کنون همواره علیه منافع آمریکا در سراسر جهان اقدام کرده است.

این در حالی است که اسالات متحده در گذشته از این قانون در مورد عراق استفاده کرده است. واشینگتن در سال 2003 اموال دولت عراق را مصادره و از بودجه حدود 2 میلیارد دلاری آن برای بازسازی عراق استفاده کرد. همچنین اخیرا آمریکا اموال لیبی در بانک‌های آمریکایی را مصادره کرده و به دنبال راهی برای رساندن این پول به دست معترضان در لیبی است.

به این ترتیب سیاستگذاران آمریکایی باید در مورد تغییر رفتار ایران با جدیت بیشتری عمل کنند. این در حالی است که ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای است و تحریم‌ها تنها به کندتر شدن این روند منجر شده است.

مصادره اموال ایران و ممانعت از ورود مقامات ایرانی به ایالات متحده از طریق صلح آمیز پیام روشنی را برای مقامات ایرانی ارسال می‌کند تا از مصمم بودن ایالات متحده برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی‌اطمینان حاصل کنند.



نظر شما :