زودتر از ضرب الاجل اوباما از افغانستان خارج شویم

۲۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۱۴ کد : ۱۳۶۹۶ آسیا و آفریقا
در روزی که اعلام شد یکی از دستاوردهای مهم سفر حامد کرزی به پاکستان، توافق وزیران کشور افغانستان و پاکستان برای تشکیل یک نیروی عملیاتی مشترک در مرزها بود، یکی از نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان امریکا برای ریاست جمهوری سال آینده اعلام کرد که نیروهای امریکایی باید زودتر از موعد مقرر از افغانستان خارج شوند.
زودتر از ضرب الاجل اوباما از افغانستان خارج شویم
دیپلماسی ایرانی: وضعیت تصمیم گیری ها در افغانستان کمی سردرگم و نامشخص نشان می دهد. افغانستان به توافق امنیتی با کشوری دست می زند که سیمای مشروعی نزد مردم افغانستان ندارد. بخشی از کارشناسان حوزه نظامی و امنیت افغاستان اعتراف می کنند که کشورشان هنوز آمادگی در اختیار گرفتن کلیه مسئولیت های امنیتی و پلیس را ندارد، یکی از نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان امریکا وعده خروج پیش از موعد سربازان کشورش را از افغانستان می دهد، دبیرکل ناتو اعلام می کند که نیروهای این سازمان تا پایان جنگ با تروریسم در افغانستان خواهند بود و...

به نظر می رسد رئیس جمهور کرزی نیز به ناتوانی پلیس و ارتش مستقل کشورش در شرایط کنونی معترف است و سعی می کند اتکا به یک قدرت خارجی را حفظ کند و تفاهمنامه امنیتی با امریکا را به مرحله اجرا برساند. گفته می شود در جریان سفر اخیر او به اسلام اباد و توافقاتی که میان دو دولت شکل گرفته، فشارهای ایالات متحده بی تاثیر نبوده است. به نوعی می توان گفت پاکستان چه دوست داشته باشد که افغانستان به امنیتی پایدار دست پیدا کند و چه نفعش در ناامنی و تضعیف افغانستان باشد، ناچار است پس از رسوایی حضور خطرناک ترین تروریست جهان در خاک کشورش، تمکین بیشتری به امریکایی ها داشته باشد و رفتار صلح خواهانه و ضد تروریستی شفاف تری از خود نشان دهد.

توافق درباره تشکیل یک قوای عملیاتی مشترک میان افغانستان و پاکستان پس از آن صورت گرفت که حامد کرزی اوضاع امنیتی در مرز دو کشور را نامطلوب توصیف کرد و از پاکستان خواست در این زمینه با این کشور همکاری جدی تری داشته باشد. همین مسئله موجب شد وزارت های داخله افغانستان و پاکستان روی ایجاد قوای عملیاتی مشترک توافق کنند. انتظار می رود نخستین گام ها برای ایجاد این نیرو طی سه هفته آینده برداشته شود.

در چنین وضعیت نامشخص و هر دم متغیر تصمیم گیری های کشورهای دخیل در سرنوشت افغانستان، جان هانتسمن که از او به عنوان یکی از نامزدهای حزب جمهوری خواه امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نام می برند، در سخنانی که جنبه تبلیغاتی و وعده انتخاباتی دارد، اعلام کرده که می خواهد سربازان امریکایی را زودتر از ضرب الاجل بارک اوباما از افغانستان خارج کند.

بر اساس برنامه ریزی اعلام شده از سوی بارک اوباما، نخستین مرحله خروج سربازهای امریکایی از افغانستان در ماه آینده آغاز خواهد شد. طبق این برنامه قرار است همه سربازهای درحال جنگ امریکایی تا سال 2014 خاک افغانستان را ترک کنند. اما جان هانتسمن می گوید: به دلیل مشکلات اقتصادی که امریکا با آن مواجه است، سربازهای امریکایی باید زودتر از این موعد از افغانستان خارج شوند.

هانتسمن که زمانی سفیر دولت امریکا در چین بود در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته است: امریکا برای نگه داشتن سربازانش در افغانستان تا ضرب الاجل تعیین شده باراک اوباما، باید یک چهارم یک تریلیون دلار دیگر را به عنوان مخارج درنظر بگیرد. او همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا جنگ امریکا علیه طالبان در افغانستان، به سود منافع ملی امریکاست یا خیر؟ هانتسمن گفته است: «اگر جنگ علیه طالبان ارتباط مستقیم با منافع ملی ما ندارد، اگر استراتژی منطقی برای خروج سربازان ما از افغانستان وجود ندارد و اگر نمی دانیم چه مقدار هزینه دیگر در آینده در افغانستان مصرف خواهیم کرد، فکر می کنم باید در این باره تجدیدنظر کنیم.»

اگرچه این سخنان از جانب یک نماینده جمهوری خواه و کسی که قرار است نامزد ریاست جمهوری از سوی این حزب شود، کمی عجیب و تناقض آمیز به نظر می رسد اما وقتی به اگر و اماهای او دقت کنیم متوجه می شویم که صراحت و قطعیتی در آن وجود ندارد و صرفا یک پیش بینی و تحلیل وضعیت آینده است که هر سیاستمدار و تحلیل گری می تواند آن را ارائه دهد. حتی زمانی که خبرنگار سی ان ان از او پرسید که آیا خواستار خروج همه سربازهای امریکایی از افغانستان پیش از سال 2014 است، هانتسمن پاسخ واضحی نداد و گفت: «باور من این است که مردم امریکا می خواهند هرچه زودتر نیروهایشان از افغانستان خارج شوند. در افغانستان حضور داشته باشیم اما نه با 100 هزار یا 120 هزار سرباز.»

او درحالی این سخنان را بر زبان می آورد که مقام های امریکایی همواره گفته اند، هدف از جنگ امریکا علیه شورشیان افغانستان این است که این کشور جنگ زده، دوباره به مامن تروریست ها و گروه های تندرو اسلامی تبدیل نشود.

البته هانتسمن هنوز بطور رسمی نامزدی خود را از حزب جمهوری خواهان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام نکرده است اما در مصاحبه اش با سی ان ان گفته که تا ده روز آینده تصمیم نهایی خود را اعلام می کند.

 

نظر شما :