مخالفان کرزی از پشت پرده سفر به پاکستان خبر می‌دهند

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۳۶۷۹ آسیا و آفریقا
همزمان با سفر حامد کرزی و جمعی از وزیران دولت افغانستان به پاکستان، مخالفان کرزی که به تقویت روابط با اسلام‌آباد به شدت بدبیین هستند، از برخی توافقات پشت پرده درباره گفتگوهای صلح و شرط و شروط طالبان برای تن دادن به صلح خبر می دهند.
مخالفان کرزی از پشت پرده سفر به پاکستان خبر می‌دهند
دیپلماسی ایرانی: سفرهای حامد کرزی و مقام های بلندپایه افغانستان به پاکستان همواره با حرف و حدیثها و شایعات زیادی همراه بوده است. بی اعتمادی ملت افغانستان به پاکستان تمامی ندارد و به نظر می رسد برای این بی اعتمادی نیز دلایلی کافی و وافی دارند. افغان ها حالا بیش از هر چیز از این موضوع نگران اند که لبخندها و گوشه چشم های اسلام اباد به آنها به دلیل نگرانی از حضور پررنگ هند در معادلات داخلی افغانستان و مناسبات کابل – دهلی نو باشد. بخشی از مردم افغانستان تقریبا از نیات رقابتی و هندستیزانه پاکستان مطمئن اند و بنابراین به کرزی توصیه می کردند در جریان سفر به اسلام آباد احتیاط کند و خوب مراقب اطرافیان و حلقه های انحرافی باشد.

در سفر اخیر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان، برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح، زلمی رسول وزیر امور خارجه، بسم الله محمدی وزیر امور داخله، عبدالرحیم وردک وزیر دفاع، محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب، انورالحق احدی وزیر تجارت، غلام فاروق وردک وزیر معارف، رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی و برخی دیگر کرزی را همراهی کرده اند. می توان گفت این سفر تنها سفر رئیس جمهور نبوده و کابینه افغانستان بوده که به اسلام آباد رفته است.

در چنین شرایطی انتظار می رود دستاوردهای سفر بیش از حد معمول مناسبات دو کشور همسایه باشد. تردیدی نیست که پاکستان چنین حضور پررنگی را در کشورش به عنوان پاسخی به گسترش روابط هند با کابل درنظر می گیرد و تلاش می کند نفوذ خود را در جریانات داخلی افغانستان بیشتر کند. البته پاکستان به یک پیش نیاز احتیاج دارد و آن اعتماد نسبی دولت و ملت افغانستان به آنهاست؛ چیزی که حتی به صورت بالقوه نیز وجود ندارد.

یکی از مسائل مهمی که در این سفر مورد بررسی قرار گرفته، موضوع تداوم گفتگوهای صلح با شورشیان مسلح به کمک پاکستانی هاست. برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح که همراه کرزی به پاکستان سفر کرده، با مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان دیدار داشته و از وی خواسته است تا دولت افغانستان را برای پیشبرد گفتگوهای صلح همراهی کند. مولانا فضل الرحمان نیز از گفتگوهای جدی میان آنها و طالبان خبر داده و گفته که عامل اصلی جنگ در افغانستان حضور نیروهای خارجی در این کشور است. او که از محبوبیت و نفوذ قابل توجهی در میان طالبان برخوردار است، یکی از مخالفان سرسخت حضور نظامیان خارجی در افغانستان به عنوان همسایه پاکستان به شمار می رود. می گویند چنانچه او بخواهد می تواند نقش موثری را در گفتگوهایی که قرار است آغاز شود ایفا کند.

در همین راستا همزمان با سفر حامد کرزی به پاکستان، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در یک گفتگوی تلفنی با نخست وزیر پاکستان بر مبارزه مشترک با افراط گرایی در منطقه تاکید کرده است. این تماس ها بعد از آنکه میان اسلام آباد و واشنگتن به دلیل یورش کماندوهای امریکایی به ابیت آباد و کشتن بن لادن شکرآب شده بود، به این معناست که تنش های چند هفته ای فیمابین طبیعی و غریزی بوده و حالا کم کم عقلانیت جای آن را گرفته و دو کشور ترجیح می دهند بر خط مشی سابق حرکت کنند.

طبق گزارشی که شبکه اطلاع رسانی افغانستان به نقل از یکی از همراهان هیات افغانستانی حاضر در پاکستان منتشر کرده، در گفتگوی تلفنی هیلاری کلینتون با یوسف رضا گیلانی دستورهای لازم به نخست وزیر برای گفتگو با مقام های افغانستانی و هیات طالبان داده شده است. اینطور که این شبکه خبری اعلام کرده، قرار است گزارش این گفتگوها با مقام های امریکایی هماهنگ شود.

اما در حاشیه خبرهای رسانه ای مربوط به سفر هیات عالی رتبه افغانستان به پاکستان، خبری که از سوی برخی رسانه های منتقد حامد کرزی مطرح شده، پیشنهادی است که توسط مولانا فضل الرحمان به نمایندگی از طالبان به نخست وزیر پاکستان منتقل شده و در جلسات پنهانی که رهبران دو کشور داشته اند روی آن بحث و تبادل نظر شده است.

گفته شده است که رهبر جمعیت علمای پاکستان خواسته های رسمی طالبان را به نخست وزیر این کشور منتقل کرده و گوشه ای از آن را نیز در نشستی که با برهان الدین ربانی داشته مطرح کرده است. طبق این گزارش های غیررسمی که صحت و سقم آنها را زمان مشخص می کند، طالبان خواسته اند علاوه بر خروج فوری تمام نظامیان خارجی از افغانستان، قانون اساسی کشور نیز به گونه ای که مطالبات آنها را شامل شود، تغییر کند و حضور آنان در دولت و پارلمان به انتخابات واگذار شود.

رسانه های منتقد کرزی و مخالف تقویت روابط اسلام آباد – کابل چنین نتیجه گیری کرده اند که این خبر، تکمیل کننده صحبت های قبلی غلام فاورق وردک و عبدالرحیم وردک وزاری معارف و دفاع کشور است که قبلا بر عدم استراتژی یا برنامه کاری مدون در کشور تاکید کرده بودند. درواقع از ظواهر امر اینگونه به نظر می رسد که این افراد از قبل در جریان شرایط طالبان برای حضور در دولت فعلی قرار داشته اند و تلاش کرده اند تا حد ممکن زمینه حضور و پذیرش آنها را در آینده کشور فراهم کنند.


نظر شما :