برگزاری دومین کنفرانس منع اشاعه با موضوع اسرائیل

۲۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۹ کد : ۱۳۶۳۴ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: با گذشت بیش از یک سال از برگزاری نخستین اجلاس خلع سلاح  و منع اشاعه در ایران با شعار انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ کس، دومین دور از این اجلاس از فردا آغاز به کار می‌کند. دور اول این نشست در سال گذشته با فاصله اندکی از نشست امنیتی واشینگتن برگزار شد که در آن شماری از کشور‌ها شرکت‌ داشتند.

اما با وجود زمزمه‌هایی در خصوص حضور نمایندگان عالی‌رتبه از 60 کشور جهان، تعداد محدود‌تری از کشور‌ها در نشست هسته‌ای ایران شرکت‌ کردند. محمود احمدی‌نژاد از جمله سخنرانان این کنفرانس بود که در آن به ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و از اسرائیل خواست به پیمان منع اشاعه هسته‌ای ملحق شود. این کنفرانس زمانی در ایران برگزار شد که گمانه‌زنی‌ها در خصوص برخورد قاطع با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تقویت شده بود.

اکنون با گذشت یک سال در حالی که بار دیگر موضوع هسته‌ای ایران و نحوه برخورد با آن داغ شده است، دور دوم کنفرانس منع اشاعه از سوی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود. گفته می‌شود هدف اصلی همایش بررسی چالش‌های موجود درباره‌ خلع سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی است و هدف دیگر همایش ارائه‌ راهکارهایی برای تحقق جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

این در حالی است که بر خلاف سال گذشته موضوع برگزاری این اجلاس در سطح بین‌المللی مطرح نیست. روزنامه اورشلیم پست به نقل از یک مقام ایرانی هدف از برگزاری این کنفرانس را بررسی فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل اعلام کرد. مهدی آخوندزاده، معاون وزیر امور خارجه ایران که ریاست این جلسه را بر عهده دارد، تاکید کرد که هدف از این نشست سیاست هسته ای اسرائیل و موضوع بی تفاوتی تل‌آویو در خصوص رد یا تایید موضوع تسلیحاتی بودن اهداف هسته‌ای اش خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش فشار‌ها بر ایران برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای این نکته را یادآور شد که آمریکا و متحدانش در حالی این فشار‌ها را بر ایران اعمال می‌کنند که از تهدید هسته ای اسرائیل غافل هستند. این در حالی است که روابط ایران و اسرائیل با توجه به تحولات خاورمیانه با وخامت بیشتری روبرو شده است.

هرچند در تل‌آویو دودستگی بر سر استفاده از گزینه نظامی علیه ایران بیشتر شده است اما هنوز هم شماری از مقامات این گزینه را روی میز نگه داشته اند. از سوی دیگر تل‌آویو تهران را به حمایت از فلسطینی‌های مهاجم به اسرائیل در روز نکبت متهم کرده است. در مقابل ورود زیر دریایی‌های ایرانی به آب‌های دریای سرخ در نزدیکی اسرائیل نگرانی‌های تازه‌ای را برای مقامات این کشور پدید آورده است.


نظر شما :