مجله هفته/ سیاستمداران و اینترنت

۱۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۳۳۹۶ اروپا
اینترنت پدیده ای است که خواه ناخواه تاثیر زیادی بر عرصه سیاست گذاشته و با توجه به خصلت جهان شمولش هر نقطه از دنیا و هر جور سیاستمداری را تحت الشعاع خود قرار داده است.
مجله هفته/ سیاستمداران و اینترنت
دیپلماسی ایرانی: در هفته ای که گذشت خبرهایی منتشر شد که بطور مستقیم به ارتباط میان سیاستمداران و اینترنت اختصاص داشت. تصمیماتی که سیاستمداران در قبال این پدیده عالمگیر گرفته و می گیرند بطور حتم بر آینده بسیاری از تحولات و اتفاقات تاثیرگذار خواهد بود. در این بخش سه نمونه از تصمیم گیری ها و رخدادهای میان حوزه ای بین سیاستمداران و اینترنت را که در هفته گذشته خبرساز شد مرور و بازخوانی می کنیم.

 

جریمه مبارک به دلیل قطع اینترنت مصر

 

حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر و تنی چند از سران ارشد رژیم سابق این کشور، به دلیل قطع کردن عمدی سرویس‌های اینترنتی محاکمه شدند. علاوه بر مبارک، احمد نظیف نخست‌وزیر، طارق کامل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حبیب العادلی وزیر سابق این کشور نیز در ردیف متهمان این پرونده قرار داشتند.

بر همین اساس حسنی مبارک به دلیل آسیب زدن به اقتصاد کشور از طریق قطع خدمات اینترنت و شبکه تلفن همراه به همراه دو وزیر سابق این کشور به پرداخت 90 میلیون دلار محکوم شد. یک مقام قضایی در مصر دلیل این جریمه را جبران خسارت‌های مادی و اقتصادی دانست که در پی تصمیم دولت سابق مصر برای قطع خدمات اینترنت و شبکه تلفن همراه در روزهای انقلاب مردمی، به کشور وارد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام قضایی تصریح کرد که دادگاه حسنی مبارک را به پرداخت 33.5 میلیون دلار، احمد نظیف را به پرداخت 6.7 میلیون دلار و حبیب العادلی را به پرداخت 50.3 میلیون دلار محکوم کرد که جمعا 540 میلیون جنیه مصری (90 میلیون دلار) می‌شود.

بر اساس این گزارش، سه شرکت فودافون، موبینیل و اتصالات نیز متهم شده‌اند که مفاد قرارداد سرویس‌دهی خود را نقض کرده‌اند و در همان زمان که شهروندان مصری به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داشتند، آنها را از این سرویس‌ها محروم کرده‌اند. این شرکت‌ها همچنین به نقض اصل ۴۵ قانون اساسی مصر متهم شده‌اند.

محمد عبدالعال یکی از وکلای این پرونده از دادگاه خواست غرامت به دست آمده را به ایجاد نهادی با کارکرد پیشرفت آموزش و پژوهش‌های علمی در کشور اختصاص دهد.

طبق قانون مصر تمام ایمیل‌ها، تلگراف‌ها و تماس‌های تلفنی مردم محرمانه محسوب شده و مصادره یا کنترل آن جز با حکم قضایی و وفق مقررات، آن هم به مدت محدود امکان‌پذیر نیست.

 

وحشت اسرائیل از اینترنت فسلطینی ها

 

روزنامه هاآرتص با انتشار گزارشی، از وحشت مقامات اسرائیلی از روند رو به رشد استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بین کاربران مخالف این رژیم خبر داده است.

چندی پیش باراک اوباما در سخنانی از اسرائیل خواست به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد. کشورهای بسیاری از این سخنان رئیس‌جمهور امریکا استقبال کرده‌اند اما اسرائیل با آن مخالفت کرده است.

حالا هر چه به زمان به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی نزدیک‌تر می‌شویم بر شمار آن دسته از کاربران فعال اینترنتی که موافق این موضوع هستند افزوده می‌شود. این افراد در سایت‌های فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب عبارات و ویدئوهایی در حمایت از این اقدام منتشر می‌کنند و تسریع در روند شکل‌گیری دولتی فلسطینی را خواستار هستند.

شواهد نشان می‌دهد که اسرائیل در حال ورود به وضعیت جدیدی است که به نظر می‌رسد شرایط را برای این کشور دشوارتر خواهد کرد. یگال پالمور سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در این باره گفته است: ما منتظر وقوع هر نوع حادثه‌ای در ماه سپتامبر هستیم اما نمی‌دانیم این حادثه دقیقاً چیست.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل در حال کسب آمادگی لازم برای رصد دائمی وبلاگ‌ها، تالارهای گفتگوی اینترنتی و سایت‌های توییتر و فیس‌بوک است.

 

تعهدات اینترنتی گروه هشت

 

نشست گروه هشت یا هشت کشور صنعتی جهان درباره اینترنت و مسائل مربوط با آن با حضور دو گروه متفاوت از افراد سرشناس جهان متشکل از سیاستمداران و مدیران بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور فرانسه برگزار شد.

این نشست با حضور سیاستمدارانی چون دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برگزار شد در حالی که در سویی دیگر مدیران بزرگ ترین شرکت های فناوری ارتباطات و اطلاعات از قبیل مارک زاکربرگ بنیانگذار شبکه اجتماعی فیس بوک و اریک اشمیت مدیر اجرایی شرکت گوگل حضور داشتند.

در این نشست زاکربرگ 27 ساله با رئیس اتحادیه اروپا هرمان ون رومپوی، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا و استفان هارپر نخست وزیر کانادا گفتگو کرد. آنچه حضور زاکربرگ را در این نشست جالب توجه همگان کرد این بود که وی از یک دانشجوی ساده از دانشگاه هاروارد با ایده ای بزرگ به یکی از قدرتمندترین افراد جهان تبدیل شده است.

زاکربرگ در این نشست از اینترنت به عنوان نیرویی قدرتمند نام برد که به انسان ها مجال ابراز عقیده داده است. وی در گفتگویی با اریک اشمیت مدیر گوگل، موضوعاتی از قبیل متعادل سازی آزادی شبکه با در نظر گرفتن محافظت از حریم خصوصی و حقوق معنوی کاربران را مورد بررسی قرر داد.

در پیش نویسی که از ابلاغیه نهایی این نشست در ارتباط با اینترنت تهیه شد، گروه هشت تعهد داد آزادی، شفافیت و رقابت عادلانه در صنعت آنلاین را حفظ کند. در پیش نویس این جلسه دو روزه که در پاریس برگزار شد همچنین اعلام شد که گروه هشت به حقوق بشر و آزادی احترام خواهد گذاشت. در این نشست همچنین کشورهای گروه هشت تعهد دادند تا برنامه ای علیه تعدی به حقوق معنوی و حریم خصوصی و اطلاعات کاربران تعهد را ارائه کنند.

 

نظر شما :