اختلاف‌های عمیق مخالفان سوری‌ در نشست آنتالیا

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۳۶ کد : ۱۳۳۲۵ اخبار اصلی
اعتراض‌های بسیار و به حقی نسبت به نشست آنتالیا وارد می‌آورند چرا که معترضان معتقدند در این نشست نمایندگان همه جریان‌های مخالف حکومت حضور ندارند.
اختلاف‌های عمیق مخالفان سوری‌ در نشست آنتالیا

دیپلماسی ایرانی: اگر قضیه لیبی را پایان یافته تلقی کنیم، سوریه سخت‌ترین مرحله تحولات عربی است. غرب نمی‌داند با آنچه در سوریه می‌گذرد چگونه برخورد کند در حالی که شاهد است، مهم‌ترین جریان مخالف دمشق، یک جریان اسلام‌گرای افراطی است که می‌تواند کل منطقه را به آشوب بکشد.

در این کش‌مکش، ترکیه نقشی نه چندان مطلوب برای سوری‌ها بازی می‌کند. آنتالیا میزبان بزرگترین نشست مخالفان حکومت سوریه است. نشست امروز از دو ناحیه قابل ارزیابی و در عین حال نگران‌کننده است. از یک سو عوامل داخلی سوریه نگرانند که نشست آنتالیا مجوز دخالت خارجی را بدهد و از جامعه غربی بخواهد که برای پایان دادن بحران این کشور وارد عمل شود و از سوی دیگر بسیاری از مخالفان و عوامل خارجی از این می‌ترسند که مخالفان در این نشست تصمیم بگیرند با دمشق وارد گفتگو شده و بدین ترتیب پیشنهاد حکومت سوریه برای مذاکره برای رسیدن به آشتی ملی را به رسمیت بشناسند. بی‌شک در جبهه دوم جریان‌های افراطی و تندرو چون سلفی‌ها که اصولا با مذاکره میانه چندانی ندارند، بیش از همه نگرانند.

در این میان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران از این نگرانند که با رد مذاکره جریان‌های مخالف حکومت با دولت مرکزی برای رسیدن به آشتی ملی، کشور به سرنوشتی نامعلوم و آینده‌ای مجهول کشیده شود. آنچه باعث می‌شود که به نگرانی‌ها دامن زده شود، بیانیه جمعی از مخالفان دولت است که با صدور بیانیه‌ای موسوم به "بهار دمشق" اعلام کردند که از ادامه تظاهرات در داخل سوریه حمایت می‌کنند و از مردم می‌خواهند که همچنان به حرکت‌های اعتراضی خود ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، در ادامه این بیانیه به نشست امروز مخالفان در آنتالیا نیز اشاره شده و آمده است که بسیاری از رهبران مخالف حکومت اعلام کرده‌اند در این نشست به عنوان یک ناظر شرکت می‌کنند.

انس العبده و کامیران حاجو افرادی هستند که گفته شده به عنوان رهبران بارز جریان‌های مخالف در این نشست شرکت دارند. در این بیانیه همچنین آمده است، منظور ناظر فقط نظاره‌گر نشست نیست و حاضران در آن همگی به اظهار نظر خواهند پرداخت و راهکارهای خود را درباره آینده تحولات سوریه ارائه خواهند داد. به گفته امضاکنندگان بیانیه بهار دمشق نشست آنتالیا دو محور خواهد داشت که یکی درباره بحث سر تشکیل مجلس ملی انتقالی است و دومی درباره چگونگی تدوین قانون اساسی جدید سوریه که برای این کار همگی اعتقاد دارند که باید نمایندگان حقیقی مردم سوریه چه در داخل و چه در خارج بر سر آن تصمیم‌گیری کنند.

در بیانیه بهار دمشق تاکید شده است که سوریه لیبی نیست و به هیچ وجه نمی‌توان این دو کشور را در تمامی زمینه‌ها با یکدیگر مقایسه کرد.

بسام القاضی، روزنامه‌نگار و یکی از فعالان برگزاری نشست آنتالیا در این باره گفت: «کسانی که می‌گویند می‌خواهند به عنوان ناظر در این نشست حاضر شوند کسانی هستند که فکر توطئه در سر دارند. چرا که حاضرند در این نشست شرکت کنند ولی نسبت به نتایج آن خود را غیر مسئول می‌دانند. این فکر تمامی کسانی است که کنفرانس آنتالیا را رقم زده‌اند.»

وی تاکید کرد، به جز احزاب که خود را برادر یا دوست می‌نامند هیچ حزبی به عنوان ناظر در این نشست شرکت نمی‌کند.

خانم دکتر نهله عیسی، معاون رئیس دانشکده رسانه‌های دانشگاه دمشق ضمن محکوم کردن نشست آنتالیا گفت: «کنفرانس آنتالیا محوری از محورهای توطئه داخلی و خارجی برای افزایش ناآرامی‌ها در سوریه با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای انجام مداخلات خارجی است.»

وی این نشست را شکست خورده خواند و گفت: «این نشست به این دلیل شکست خورده است که جریان‌های بارز مخالف حکومت اعلام کرده‌اند در آن شرکت نمی‌کنند چرا که با اصل اندیشه سیاسی گردانندگان آن مخالفند.»

خانم عیسی نسبت به تکرار سناریوی لیبی و عراق برای سوریه هشدار داد و گفت: «غرب هنوز نتوانسته سناریوهایی را که برای عراق و لیبی کشید به نتیجه برساند و قطعا این تجربه‌ای فاجعه‌آمیز در تمامی معیارها و سطوح محسوب می‌شود.»

جدیع دواره، روزنامه‌نگار سوری نیز به انتقادهایی که به نشست آنتالیا وارد می‌آورند، اشاره کرد و گفت: «اعتراض‌های بسیار و به حقی نسبت به نشست آنتالیا وارد می‌آورند چرا که معترضان معتقدند در این نشست نمایندگان همه جریان‌های مخالف حکومت حضور ندارند. عده‌ای نیز نسبت به مکان برگزاری نشست اعتراض دارند و می‌گویند این مسئله شبهات بسیاری را ایجاد کرده و در مسیر اشتباه حرکت می‌کند.»

وی همچنین گفت: «به رغم گذشت بیش از دو ماه از حوادث سوریه هنوز جریان‌های سیاسی و فعال از برگزاری یک نشست ملی جامع ناتوانند و هنوز بسیاری از جریان‌های سیاسی حاضر نشده‌اند از اختلاف‌های عمیق حزبی خود با یکدیگر به نفع منافع ملی کشور بگذرند. از این رو بسیاری از این نگرانند که این اختلاف‌ها باعث شود تا کار به جنگ داخلی کشیده شود و احزاب مخالف برای رسیدن به اهدافشان دست به اسلحه ببرند.»

دواره تاکید می‌کند، آنچه امروز بیش از همه نگران‌کننده است شکست حرکت سیاسی کشور و نابودی افق آینده کشور است و حرکت اعتراضی مردم به دلیل اختلاف‌های شدیدی که میان جریان‌های سیاسی وجود دارد ممکن است به شکست سنگینی بینجامد.

این در حالی است که حزب بعث سوریه اعلام کرده است که ظرف 48 ساعت آینده گفتگوی ملی را با مشارکت همه احزاب و جبهه‌های سیاسی ملی و مستقل کشور برگزار می‌کند.

محمد سعید بخیتان، معاون دبیر کل حزب بعث سوریه ضمن اعلام این خبر همچنین گفت: «به زودی دستور عفو عام در کشور صادر خواهد شد.»     

وی درباره احتمال حضور جریان‌های مخالف در مذاکرات گفتگوی ملی حکومت گفت: «گروه مذاکره‌کننده با جریان‌های مخالف تشکیل شده و قرار است مذاکره با تمامی جریان‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با حفظ ارزش‌های میهنی صورت بگیرد.»



نظر شما :