تلاش صالحی برای جدا کردن چین از حلقه فشار بر ایران

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۸ کد : ۱۳۱۴۶ اخبار اصلی
جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین، بر این باور است که ایران و چین دو کشور دوست هستند که انجام این سفرها در بعد روابط مشترک برای گسترش همکاری‌ها و حل مشکلات موجود لازم است.
تلاش صالحی برای جدا کردن چین از حلقه فشار بر ایران
دیپلماسی ایرانی: علی اکبر صالحی پس از سفرهایی که به کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشت راهی چین شد و با همتای چینی خود در پکن دیدار کرد. چین به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5، امروزه سعی دارد با اقتصاد ابرقدرت‌ها در سطح بین‌المللی رقابت کند. این کشور همواره یکی از کشورهای دوست ایران بوده و این سفر که پس از مدت طولانی انجام شده نیز دستاوردهای خوبی برای دو کشور داشته است. جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین، بر این باور است که ایران و چین دو کشور دوست هستند که انجام این سفرها در بعد روابط مشترک برای گسترش همکاری‌ها و حل مشکلات موجود لازم است.

 

اهداف سفر آقای صالحی به چین چه بوده است؟

 

اهمیت روابط ایران و چین طبعا می طلبد که مقامات دو کشور به طور مستمر درحال تبادل نظر و مشورت و همچنین جستحوی راه‌هایی برای گسترش همکاری‌ها و حل مشکلات موجود در روابط دو جانبه باشند. به این دلیل طبیعتا پس از مدت نسبتا زیادی که سفری بین دو کشور در سطح مقامات بالا انجام نشده بود، انجام این سفر به ویژه با توجه به تغییر وزیر خارجه نیاز بود تا تبادل نظرات با توجه به تحولات جدید در سطح منطقه و بین المللی انجام شوند.

 

آیا تحولات اخیر در خاورمیانه هم موضوع مورد بحث در دیدار مقامات دو کشور بوده است؟

 

تحولات خاورمیانه به گونه‌ای است که برای ما بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل لازم است که ما نظر کشورهای مختلف را در باب این تحولات بدانیم. یکی از کشورهایی که در خاورمیانه حضور و نقش زیادی دارد، چین است. بنابر این به عقیده من بر همین اساس این سفر اهمیت دارد و سفرهای دیگری نیز باید به این کشور انجام شود.

 

به نظر می‌رسد مقام‌های ایرانی درباره پرونده هسته‌ای ایران یا فشار دیگر کشورها بر ایران نیز در این سفر رایزنی‌هایی داشتند؟

 

بله در این سطح به دو نکته باید توجه داشت: اولین نکته‌ حائز اهمیت این است که در حال حاضر تلاش‌های جدیدی برای فشار بیشتر بر ایران وجود دارد که طبعا ایران تلاش می کند با تبادل نظر با تعدادی از دولت‌ها آنها را متقاعد کند که در این مسیر قرار نگیرند و برای فشار بر ایران هر نوع تحمیلی را از طرف کشورهای دیگر رد کنند. دومین نکته که این نیز بسیار اهمیت دارد مربوط به پرونده هسته‌ای ایران است. مسلما با توجه به حضور چین در گروه 1+5 باید تبادل نظری با دولت چین درباره پرونده ایران می‌شد تا اینکه ما نظرات خود را اعلام کرده و نظر دولت چین را نیز بدانیم تا اگر قرار است مذاکراتی در آینده انجام و یا تصمیماتی علیه ما گرفته شود، درجریان باشیم و سعی کنیم که از تصمیماتی که بر ضد ما گرفته خواهد شد، جلوگیری کنیم.

 

فعالیت‌ها و سفرهای اخیر آقای صالحی را به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و سپس به چین و اندونزی چگونه ارزیابی‌می‌کنید، آیا موفق بوده است؟

 

نکته بسیار مهم این است که وزارت خارجه و وزیر خارجه دستگاه مجری سیاست خارجی هستند، از این رو باید ببینید که دولت در مسائل منطقه یا در کل روابط خارجی چه برنامه‌ها و دیدگاهی داشته است. بنابراین تنها وزیر یا وزارت خارجه نقش تعیین‌کننده‌ای نخواهد داشت و این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

نکته دیگر این است که با توجه به این امر که وزیر خارجه تا به حال در کادر وزارت خارجه نبوده است، طبیعتا در چند ماه اول افت کاری داشته که باید دید در ماه‌های آینده چه اتفاق‌هایی خواهد افتاد.

 

سفر به اندونزی آقای صالحی نیز بیشتر مرتبط با اجلاس وزرای کشورهای عدم تعهد بوده است؟

 

بله این سفر کاملا مرتبط با این اجلاس است ولی به طور قطع آن جلسه موقعیت خوبی است تا با تعداد قابل توجهی از وزرای خارجه کشورها و همچنین مقامات اندونزی تبادل نظر شود. به عنوان نتیجه‌گیری باید اضافه کنم آنچه در روابط ایران و چین مهم است، این است که ما و کشور چین در همه زمینه‌ها حرف برای گفتن داریم و بنابراین طبیعی است که این سفرها به طور منظم انجام شود.

 

نظر شما :