نباید این فرصت طلایی را از دست داد

۰۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۳۰۶۳ اخبار اصلی
سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در روز پنج‌شنبه 19 می درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 که پس از آن در آیپاک نیز آن را تکرار کرد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرصتی تاریخی هم برای ایالات متحده و هم منطقه به وجود آورده که باید از آن نهایت استفاده را برد.
نباید این فرصت طلایی را از دست داد
دیپلماسی ایرانی: سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در روز پنج‌شنبه 19 می درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 که پس از آن در آیپاک نیز آن را تکرار کرد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرصتی تاریخی هم برای ایالات متحده و هم منطقه به وجود آورده که باید از آن نهایت استفاده را برد.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: این فرصتی طلایی در خاورمیانه است که برای هر نسلی به این سادگی تکرار نمی‌شود، فرصتی که ممکن است بتواند پرونده قفل شده و نزاع طولانی پروسه صلح را حل و فصل کند. فرصتی که می‌تواند حقوق ضایع شده فلسطینیان را بستاند و شرایط صلح عادلانه را بر اسرائیلی‌ها تحمیل کند همان طور که در حال حاضر جوانان عربی در حال ستاندن کرامت و آزادی‌شان به رغم ترس‌ها و قلع و قمع‌ها هستند.

وی در ادامه می‌نویسد: نسل جوان در داخل کشورهای عربی از این که حکومت‌ها موضوع صلح فلسطینی را تجاری کردند و آن را به یک ابزار سرکوب و قلع و قمع تبدیل کردند، سر خورده و ناامید شده بودند به ویژه این که می‌دیدند هیچ گامی برای حل بحران فلسطین برداشته نمی‌شود. در حالی که در مقابل می‌دیدند غربی‌ها و امریکایی‌ها از سرکوب حکومت‌های خودکامه و استبدادی حمایت می‌کنند. به هیچ وجه هم خجالت نمی‌کشیدند که سیاست دو گانه حمایت از دموکراسی و حقوق بشر را پیش می‌گرفتند و در حالی که از یک سود شعار اصلاحات  سر می‌دادند از سوی دیگر مردم را سرکوب می‌کردند.

یادداشت‌نویس روزنامه الحیات سپس می‌نویسد: اکنون فرصت طلایی پیش آمده که ممکن است دیگر تکرار نشود، پس باید از آن نهایت استفاده را برد. اکنون که غربی‌ها و ایالات متحده مجبور شده‌اند در پی تحولات خاورمیانه و انقلاب‌های عربی حسن نیت از خود نشان داده باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد. از این رو درست نیست بگوییم اوباما فرقی با دیگر رهبران غرب ندارد، در حالی که رهبران عرب ملت خود را سرکوب می‌کنند و به سلاخ‌خانه کشانده‌اند باراک اوباما از انقلاب‌های مردمی حمایت می‌کند. سیاست امریکا و غرب در قبال تحولات بحرین، سوریه، لیبی، مصر و تونس قابل کتمان نیست. اکنون نیز به این نتیجه رسیده که چاره‌ای جز حمایت از صالح عادلانه و احترام به قوانین بین‌المللی برای پایان دادن به منازعات اسرائیل و فلسطین ندارد. البته این بدان معنا نیست که غرب در برابر تحولات جهان صادقانه برخورد می‌کند، خیر این گونه نیست، ولی مسئله این است که ما باید از این مواضع دو گانه غرب بهره‌برداری کنیم. اکنون که باراک اوباما حرف از پایان درگیری اسرائیل و فلسطین زده است و حمایت خود را به روشنی از انقلاب‌های منطقه‌ای بیان داشته باید نهایت استفاده را از وضعیت جاری ببریم. تا کنون و با توجه به مواضع اوباما و حمایت غرب از تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967، گام مهم برای رسیدن به این هدف برداشته شده است.

نویسنده سپس به اظهارات مقام‌های اسرائیلی علیه گفته‌های اوباما اشاره می‌کند و می‌نویسد: لیکودی‌ها در اسرائیل علیه اظهارات اوباما موضع گرفتند. 72 ساعت پس از اظهارات باراک اوباما، اعضای سازمان ایپک تشکیل جلسه دادند و اعلام کردند به هیچ وجه حاضر به پذیرفتن صلح بر اساس مرزهای 1967 نیستند اما مرزهای نهایی باید بر اساس واقعیت‌های دموگرافی جدید منطقه اتخاذ شود. یعنی هر شهرکی که اسرائیلی‌ها در مناطق مختلف کرانه باختری کاشتند باید جزئی از قرار و مدارهای بین‌المللی محسوب شوند و مواضع دیگر کشورها را حتی اگر از سوی ایالات متحده بیان شود غیر قانونی می‌دانند.

در پایان این یادداشت آمده است: اعضای حزب لیکود بر این باورند که برخوردهای نتانیاهو در امریکا بر اظهارات باراک اوباما اثر گذاشت. بی‌شک ما شاهد دوگانگی در سیاست‌های امریکا در برابر اعراب و اسرائیل هستیم. شاید بتوان از بابتی به اوباما حق داد، به هر حال او می‌خواهد برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری امریکا مجددا نامزد شود و به حمایت یهودی‌های عضو ایپک نیازد دارد. ولی نباید این حقیقت را نادیده گرفت که رفتار ملایمت‌آمیز امریکا با رذالت اسرائیلی که تلاش کردند با ساختن شهرک‌های جعلی حقایق دموگرافیک جدید در کرانه باختری وضع کنند، تغییر کرده و اوباما نیز از حسنی مبارک، بن علی، بشار اسد، قذافی و علی عبدالله صالح خواسته یا قلع و قمع و سرکوب را متوقف کنند یا قدرت را واگذارند. این فرصتی طلایی است که نباید به هیچ وجه از دست داد.

 

نظر شما :