بازی اشتباه باکو با ایران

۲۶ آذر ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۲۱۸ اخبار اصلی
تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که شبکه اطلاعاتی این کشور ۱۵ نفر را به جرم ارسال اطلاعات به ایران دستگیر کرده است. ارائه این گزارش که می تواند روابط خوب ایران و آذربایجان را تیره کند بازی اشتباهی است که باکو با ایران انجام داده است.
بازی اشتباه باکو با ایران
تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که شبکه اطلاعاتی این کشور 15 نفر را به جرم ارسال اطلاعات از فعالیت های آمریکا، بریتانیا و اسراییل در کشور آذربایجان به ایران، دستگیر کرده است.
 
یک روز پس از اعلام محکومیت این پانزده نفر مرتضی صفاری، مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه ایران با احضار عباسعلی حسن اف، سفیر جمهوری آذربایجان رد ایران اتهامات مطرح شده در رساته ها و سازمان های دولتی جمهوری آذربایجان را واهی و بی پایه قلمداد کرد و خواهان عذرخواهی مقامان ذیربط شد.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت که یک دادگاه جنایی جمهوری آذربایجان روز دوشنبه اعضای گروه "سعید" را به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی به زندان محکوم کرده است. 
 
وزارت امنیت ملی آذربایجان جرم این افراد را که رهبری آنها را سعید داداش بیلی برعهده داشته است تشکیل یک گروه جنایتکار، خیانت به کشور، مقدمه چینی برای کنترل قدرت از طریق زور و مالکیت غیر قانونی سلاح و مواد مخدر اعلام کرده است.  
 
تلویزیون دولتی آذربایجان هدف این گروه را استقرار رژیمی مبنی بر قوانین شرع در این کشور دانست.
در همین راستا محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ارائه چنین مطالبی را خلاف واقع خواند و گفت که در تلویزیون آذربایجان ادعاهای واهی علیه ایران مطرح شده است و تبلیغات گسترده ای به اجرا گذاشته اند. وی اعلام کرد که دست های بیگانه ای در کارند تا روابط خوب ایران و آذربایجان را خدشه دار کنند.
 
آقای حسینی در خصوص پرونده این 15 نفر گفت که به جمهوری آذربایجان اعلام کردیم که اگر مدارک مستندی در این زمینه دارند با ما ارائه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین متذکر شد که اراده دو کشور بر حفظ روابط استوار است و نباید در این خصوص خللی ایجاد شود.
 
گفته می شود که این گروه در ماه ژانویه سال 2007 در باکو دستگیر شده اند و ابتدا به اتهام کودتا و اقدام مسلحانه و قاچاق مواد مخدر و تلاش برای در اختیار گرفتن حکومت آذربایجان مورد بازجویی قرار گرفتند. اما طی 11 ماه گذشته با تمام تلاش سیستم امنیتی و قضایی کشور آذربایجان هیچ گونه مدرکی علیه آنها به اثبات نرسید و نهایتا اتهام آنها ارائه اطلاعاتی به ایران اعلام شد.
 
همچنین اعلام شده است که دو تن از اعضای ایت گروه به طور مداوم از سازمانهای اطلاعاتی ایران دیدن می کردند و از آنها نقشه، تجهیرات و مبلع 10 هزار دلار پول دریافت کرده اند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وکیل مدافع سعید داداش بیلی این اتهام ها را رد کرد و آنها را بی پایه خواند. وی به 14 سال زندان محکوم شده است و این درحالی است که سایر اعضای این گروه بین 2 تا 14 سال به زندان محکوم شده اند.
 
بدین ترتیب رهبر این گروه باید 14 سال زندان را به خاطر ادعای ارائه اطلاعات به ایران برای براندازی حکومت آذربایجان تحمل کند اما به نظر می رسد که مجازات چنین جرمی باید بیش از آن چیزی باشد که دادگاه های جمهوری آذربایجان برای این افراد در نظر گرفته است.
 
ایران و جمهوری آذربایجان از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و اعلام استقلال آذربایجان روابطی خوب را پایه گذاری کرده اند و به عنوان دو همسایه همواره تبادلات اقتصادی و سیاسی خوبی را با یکدیگر داشته اند.
اکنون با توجه به این نکته که سناریوی نوشته شده غلط های فراوانی دارد باید دید که چه کسانی از تیرگی روابط ایران و آذربایجان سود خواهند برد؟
 
احتمال اینکه جمهوری آذربایجان از ارائه چنین گزارش هایی اهداف خود را دنبال کند وجود دارد. یکی از مسائلی که این روزها بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان مطرح است، مسئله دریای خزر است. شاید جمهوری آذربایجان درصدد است تا با این راه کارها بتواند فشار بیشتری به ایران وارد و سهم بیشتری از دریای خزر را پای میز مذاکره از آن خود کند.
ادعای اینکه این افراد 10 هزار دلار از سازمان های ایرانی برای ارائه اطلاعات پول دریافت کرده اند نیز جای بسی تامل دارد چرا حتی در صورتی که این ادعا درست باشد تقسیم این پول بین 15 نفر از اعضای این گروه درواقع حتی هزینه های سفر آنها به ایران را نیز پوشش نداده است.
 
هنوز جمهوری آذربایجان پاسخ دقیقی با ایران ارائه نداده است و هنوز مشخص نیست که هدف اصلی از ارائه چنین گزارشی چه می تواند باشد. اما این نکته را دوستان آذری ما نباید فراموش کنند که فضاسازی برای مذاکره  به جنگ و دشمنی بین دو همسایه نمی ارزد.
 
احتمال وجود گزینه دیگری هم وجود دارد. از آنجا که ایران و ارمنستان رابطه ای خوب و حسنه با یکدیگر دارند بعید نیست آذربایجان از این رابطه دل خوشی ندارد و درصدد است تا با ارائه چنین گزارشی بخواهد نارضایتی خود را از روابط ایران و ارمنستان ابراز کند.

نظر شما :