جانشين تونى بلر چگونه سياستمدارى است؟

۰۵ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۱۷ کد : ۱۱۸ اخبار اصلی
آغاز مبارزه تبليغاتى گوردون براون براى نخست وزيرى آينده بريتانيا
جانشين تونى بلر چگونه سياستمدارى است؟

گوردون براون، وزير خزانه‌دارى بريتانيا مبارزه تبليغاتى خود را براى جانشينى تونى بلر به عنوان رهبر حزب کارگر و بنابراين (از آن جا که حزب کارگر در مجلس بريتانيا صاحب اکثريت است) نخست‌وزير آينده بريتانيا پس از پايين آمدن تونى بلر از پله‌هاى قدرت در روز 27 ژوئن، آغاز کرده است. براون که از حمايت رسمى بلر براى جانشينى‌اش برخوردار است، وعده داده است تا کابينه‌اى مبتنى بر استعداد و شايستگى افراد تشکيل دهد و برنامه‌هاى مدرنيزاسيون و اصلاحات دولت بلر را با قدرت ادامه دهد. در زير نگاهى داريم به مهم‌ترين برنامه‌ها و سياست‌هاى آقاى براون در حوزه‌هاى مختلف.

 

عراق

براون آشکارا از جنگ عراق حمايت کرده و مسئوليت تصميم به آغاز جنگ به عنوان يکى از اعضاى کابينه بلر را قبول کرده است. با اين حال او به شدت مشتاق است تا هر چه زودتر به درگيرى نيروهاى بريتانيايى در عراق ــ که احتمالاً مهم‌ترين دليل عدم محبوبيت دولت فعلى بريتانيا است ــ خاتمه دهد. او متعهد شده است تا در کوتاه‌ترين زمان ممکن، تعداد نيروهاى انگليسى حاضر در خاک عراق را کاهش دهد.

يکى از راه‌هاى پيش‌روى آقاى براون براى تحفقق اين قضيه، پشتيبانى از درخواست حزب دمکرات آمريکا برا خروج سريع‌تر نيروهاى ائتلافى از عراق و اميدوارى به پيروزى اين حزب در انتخابات رياست‌جمهورى سال 2008 آمريکا است. براون در مورد افغانستان نيز مشکلات مشابهى دارد. او هنگام اعلام رسمى نامزدى خود براى رياست حزب کارگر، گفت از اشتباهاتى که در عراق روى داده است درس خواهد گرفت و اکنون وقت آن است که انرژى بيشترى صرف آشتى ملى و توسعه اقتصادى در عراق شود.

 

ايالات متحده آمريکا

بلر طى دوران نخست‌وزيرى خود به خاطر حمايت بى‌قيد و شرطش از دولت جرج بوش به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. براون به احتمال زياد رابطه معتدل‌ترى با کاخ سفيد خواهد داشت، اما مسلماً موجب سرخوردگى کسانى خواهد شد که فکر مى‌کنند بريتانيا بايد بيشتر از اين‌ها ضدبوش باشد. براون بارها گفته است که ضديت با آمريکا يک اشتباه است. براون ماه گذشته براى نخستين بار در واشنگتن با پرزيدنت بوش ديدار کرد که به گفته يکى از همراهان براون، «ديدار خوبى» بوده است.

 

امنيت

براون از لايحه دولت بريتانيا براى بازداشت مظنونان به عمليات تروريستى به مدت بيش از 28 روز بدون تفهيم اتهام حمايت کرده بود که البته اين لايحه در پارلمان رد شد. براون همچنين از جذب «ذهن‌ها و قلب‌ها» براى کاهش تهديدهاى تروريستى داخلى سخن گفته است. او همچنين هنگام اعلام نامزدى خود براى رهبرى حزب کارگر، از ايجاد تعادل ميان مبارزه با تهديدهاى امنيتى و حفاظت از آزادى‌هاى مدنى سخن گفته است.

 

اقتصاد

براون از سال 1997 وزير خزانه‌دارى بريتانيا بوده است و به همين خاطر بازار بريتانيا ترس چندانى از نخست‌وزيرى او ندارد، چون به احتمال زياد سياست‌هاى اقتصادى بريتانيا طى دوره نخست‌وزيرى احتمالى براون تغييرى نخواهد کرد. او متعهد شده است که روند رشد هزينه‌هاى عمومى را طى دهه آتى متوقف کند و بر اساس قانون بودجه‌اى که به عنوان وزير خزانه‌دارى تقديم پارلمان بريتانيا کرده است، از سال آينده ماليات شرکت‌هاى بزرگ و ماليات بر درآمد را کاهش خواهد داد.

 

اروپا

پيش‌بينى‌ مى‌شود براون رابطه و رويکرد بهترى از بلر نسبت به اتحاديه اروپا داشته باشد. هر چند او با پيوستن بريتانيا به نظام پول واحد اروپا (يورو) مخالفت کرد، اما او در عين حال مى‌داند که بسيارى از مسائل کليدى، از جمله مبارزه با انتشار کربن و گرمايش زمين، محتاج يک راه‌حل اروپايى هستند. پيروزى نيکولا سارکوزى در انتخابات رياست جمهورى فرانسه و صدراعظمى آنگلا مرکل در آلمان، راه را براى اصلاحات ساختارى در اتحاديه اروپا باز مى‌کند و اين همان چيزى است که براون به شدت حامى آن است.


نظر شما :