نگاه تهران و کابل به الزامات همکاری

۲۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۱۴۲۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: پیرمحمد ملازهی
گفتاری از پیر محمد ملازهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل افغانستان و پاکستان برای دیپلماسی ایرانی
نگاه تهران و کابل به الزامات همکاری
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه  از سفر محمود احمدی نژاد به افغانستان خبر داد. وی در این ارتباط گفت: "برای سفر رييس‌جمهور از ابتدا دو تاريخ اعلام شده بود. بعضی از اخبارروز دوشنبه و برخی ديگر به چهارشنبه اشاره داشت اما سفر احمدی ‌نژاد به افغانستانروز چهارشنبه(نوزدهم اسفند ماه) انجام خواهد شد."
 
گفتاری از پیر محمد ملازهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل افغانستان و پاکستان:
 
پس از پیروزی حامد کرزای در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور ایران اولین مقام بود که پیروزی او را تبریک گفت. سفر آقای احمدی نژاد به افغانستان را نیز باید اولین سفر یک مقام بلند پایه ایران پس از انتخابات افغانستان به این کشور ببینیم.
 
در عین حال مناسبات ایران و افغانستان از نوع استراتژیک است و این دو کشور صرف از نظر این که چه کسی و چه نوع دولتی تصدی امور را در دست دارد به دلیل حوزه فرهنگی، دین و تاریخ مشترک مناسبات دیریه و منافع مشترکی دارند.
 
مسائل امنیتی همچون طول مرزهای مشترک و مبارزه دو کشور با مواد مخدر (منشاء مواد مخدر افغانستان است و مسیر ترانزیتی مواد مخدر ایران) در کنار مسائل فرهنگی و سیاسی مشترک ایران و افغانستان را ناچار به همکاری موثر می‌کند.
 
در عین حال ایران در اجلاسی که در توکیو برای بازسازی افغانستان برگزار شده بود مبلغی حدود پانصد میلیون دلار برای برای فرایند بازسازی این کشور طی پنج سال متعهد شد و اکنون از جمله کشورهایی است که با هماهنگی دولت آقای کرزای طرح‌های عمرانی فراوانی را در استان‌های هم جوار مانند هرات و زابل انجام داده است.
 
در سفر آقای احمدی نژاد به کابل توسعه مناسبات میان دو کشور در کلیه ابعاد مورد توجه خواهد بود. در بعد اقتصادی ایران و افغانستان زمینه‌های گسترده‌ای برای همکاری دارند چراکه افغانستان کشوری محصور در خشکی است و ایران امکانات خوبی را در بندر چابهار دارد که بر اساس همکاری های برنامه ریزی شده قبلی امنکان استفاده از این امکانات را برای افغانستان فراهم کرده است. همچنین طرح هایی برای امتداد خطوط راه آهن از چابهار به زابل و سپس افغانستان در دست بررسی است.
 
همه این زمینه‌ها ایجاب می‌کند که هماهنگی‌هایی میان دو کشور پس از آغاز به کار آقای کرزای صورت گیرد و به نظر می‌رسد که سفر آقای احمدی نژاد در همین ارتباط باشد. بررسی اجلاس سران ایران و افغانستان و پاکستان نیز می‌تواند یکی از محورهای این سفر باشد اما با توجه به مشکلاتی که میان افغانستان و پاکستان وجود دارد شاید هماهنگی میان این سه کشور در سطح سران و برای بحث پیرامون اوضاع افغانستان زمان بر خواهد بود و پیش بینی می‌شود که اگر قرار بر هماهنگی میان این سه کشور باشد، این هماهنگی در چارچوب اکو انجام خواهد گرفت.
پیرمحمد ملازهی

نویسنده خبر


نظر شما :