کتابخانه - آرشیو

اسلام و تروریسم، از نمایش تا واقعیت
نگاهی به کتاب "عصر سی ان ان و هالیوود (منافع ملی، ارتباطات فراملی)"، نوشته دکتر محمد مهدی سِمَتی

اسلام و تروریسم، از نمایش تا واقعیت

کتاب "عصر سی ان ان و هالیوود (منافع ملی، ارتباطات فراملی)" در شش فصل و شش مقاله به بررسی جایگاه رسانه های ایالات متحده در دست یابی به اهداف سیاسی و فراملی آمریکا می‌پردازد. به عبارت دیگر در کتاب حاضر نویسنده تلاش کرده است با الهام از نظریات بودریار، لاکان و ادوارد سعید نقش رسانه های آمریکا اعم از روزنامه و تلویزیون و نیز سینما (هالیوود) را در تعریف و تعیین منافع و هویت سازی ملی نشان دهد و در عین حال با نگاهی کلی تر مقالات این کتاب به بررسی نقشی می پردازند که رسانه ها در زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر ملتی ایفا می کنند.

ادامه مطلب
تحولات راهبردی مهم در خاورمیانه
تگاهی کلان تر به تحولات منطقه

تحولات راهبردی مهم در خاورمیانه

مساله خاورمیانه صرفا اقتصادی نیست بلکه در اصل استراتژی است که با روابط منطقه ای و بین المللی خاورمیانه گره خورده؛ این بدین معناست که تحولات مذکور چگونه در توازن موجود میان قدرت ها تاثیرگذار است؟ همچنین این تحولات چه امتیازهایی را در مذاکرات و چانه زنی ها به این قدرت ها می دهد؟ و از طرفی دیگر خلاصه تحولات در منطقه شرق دریای مدیترانه گام به گام به ترسیم مرزهای دریایی با قبرص نزدیک تر می شود و در ادامه نیز تکلیف مرزهای مصر با اسرائیل و همچنین فلسطین مشخص خواهد شد.

ادامه مطلب
شایسته دموکراسی هستیم؟‍!
نگاهی به کتاب "جنبش های اسلامی معاصر (اسلام و دموکراسی)"، نوشته جان اسپوزیتو و جان وال

شایسته دموکراسی هستیم؟‍!

امروزه احیاگری اسلامی و میل به دموکراتیک سازی در جهان اسلام در یک بستر جهانی پویا مجال ظهور یافته است. بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان تمایل مشترکی از خود به نمایش می‌گذارند و احیاگری اسلامی و میل به دموکراتیک سازی از مهم‌ترین مقولات دوران معاصر است.

ادامه مطلب
ایدئولوژی یا بُت های زندگی بشر
نگاهی به کتاب "ایدئولوژی های مدرن سیاسی"، نوشته اندرو وینسنت

ایدئولوژی یا بُت های زندگی بشر

کتاب "ایدئولوژی های مدرن سیاسی" در ۱۰ فصل سعی دارد برخی از ایدئولوژی های مهم سیاسی چون لیبرالیسم، محافظه کاری، سوسیالیسم، آنارشیسم، فاشیسم، فمنیسم، اکولوژیسم و ناسیونالیسم را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد.

ادامه مطلب