کتابخانه - آرشیو

نگاهی به نظام بین‌الملل و خیزش چین
به بهانه انتشار کتاب آمریکا و جهان در مخاطره ما

نگاهی به نظام بین‌الملل و خیزش چین

احسان صادقی چیمه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مساله‌ حائز اهمیت در اینجا این است که چین با توجه به اینکه به مدل خاص توسعه‌ای که برای خود در پیش گرفت، توانست خود را به‌عنوان یک الگوی بدیل توسعه در مقابل الگوهای رایج لیبرالیستی و غربی قرار دهد. این مساله برای غرب و به‌خصوص آمریکا باعث نگرانی شده است چرا که این الگو با توجه به تلاش چین برای انباشت قدرت و استفاده از ابزارهای مختلف این توانایی را در اختیار دارد تا الگوی مورد نظر خود را توسعه دهد. 

ادامه مطلب
نگاهی به کنشگری بین المللی روسیه
به بهانه انتشار کتاب آمریکا و جهان در مخاطره ما

نگاهی به کنشگری بین المللی روسیه

حسین عسگریان به بهانه انتشار کتاب "آمریکا و جهان در مخاطره ما" در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به اعتقاد کیگن پوتین هیچگاه علاقه ای به ادغام روسیه در نظم جهانی لیبرال نداشته و از نظر وی سوریه و کریمه چیزهای بی اهمیتی در مقایسه با فروپاشی غرب لیبرال هستند.

ادامه مطلب
ایران و مساله پایداری+دانلود کتاب
پایداری ملی و سیستم های حکمرانی

ایران و مساله پایداری+دانلود کتاب

محسن رنانی در یادداشتی می نویسد: ی از بهترین این گزارش‌ها که در این ایام دیده‌ام، گزارشی است که مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۷ با عنوان «پایداری ملی و سیستم‌های حکمرانی» منتشر کرده است. امروز که مطالعه این گزارش را تمام کردم، تصمیم گرفتم آن را برای ایرانیان علاقه‌مند به مساله توسعه ملی، معرفی کنم. وضعیت امروز ایران را از نظر پایداری یا همان توانایی ماندگاری سیستم، که پیش شرط توسعه است، به شیوه‌های مختلفی می‌توان تحلیل کرد. اما تحلیل این شرایط در یک چارچوب تحلیلی جمع‌وجور و شفاف و همه فهم، کار دشواری است. به نظرم این گزارش، خیلی ساده، روشن و بی‌پرده، لوازم پایداری و ریشه‌های بحران‌های کنونی ایران را تحلیل کرده است. این که بتوانیم وضعیت کلی نظام سیاسی‌- اجتماعی ایران و ریشه‌های آن را در قالب یک یا چند مفهوم شفاف و ساده به تصویر بکشیم هنری است که در این گزارش به خوبی مشاهده می‌شود.

ادامه مطلب
۵۰ واقعیت که جهان را باید تغییر دهند
معرفی کتاب

۵۰ واقعیت که جهان را باید تغییر دهند

کتاب در بعضی جاها، از واقعیت‌هایی چنان دردناک پرده برمی‌دارد که باعث تاثر شدید می‌شود، اما در کنار همین‌ها، به امکانِ عمل و وجود امید هم اشاره می‌‌کند. نویسنده در آخر کتاب مراکز مشخصی را برای آستین‌بالازنی معرفی می‌کند. مترجم هم در پیوست در یک فهرست بعضی از معضلاتِ دیگری را که در کتاب ناگفته‌ مانده‌ اند و بعضی از راه‌های جهانیِ اقدام را هم مطرح می‌کند.

ادامه مطلب