جنگ روانی انگلیس علیه ایران

۱۹ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۱ کد : ۹۸۶۴ اخبار اصلی
رسانه های انگلیسی در مسیر جنگ تبلیغاتی و روانی علیه ایران قرار ...
جنگ روانی انگلیس علیه ایران

ديپلماسى ايرانى: خلف الهبتور از ستون نویس های گلف نیوز در تازه ترین مطلب برای این رسانه به بررسی موضع گیری احتمالی بریتانیا در قبال ایران پرداخته و می نویسد:

چهارشنبه بود که در حال ورق زدن روزنامه های انگلیسی به مطلب جالب توجهی در دیلی تلگراف برخورد کردم: بریتانیا به دنبال برنامه ریزی برای تخلیه منطقه خلیج فارس از نیروهای خود در صورت جنگ با ایران است!

با مطالعه بیشتر این مطلب متوجه شدم که محور این بحث خروج نیروهای انگلیسی از امارات متحده عربی است و نه کل کشورهای حاضر در حوزه خلیج فارس. در این مطلب به نقل از یک دیپلمات گمنام ادعا شده بود که در صورت حمله به ایران، بریتانیا اتباع خود اعم از نیروهای امنیتی تا شهروندان غیرنظامی را از منطقه خلیج فارس بیرون خواهد کشید.

بر اساس این برنامه به محض آغاز جنگ در ایران، انگلیس اتباع خود را از مرز عمان از امارات متحده عربی و خلیج فارس خارج خواهد کرد. در این نوشته همچنین تاکید شده  که بریتانیا از احتمال انتقام گیری ایران از منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه در صورت هدف قرار گفتن به شدت واهمه دارد. بسیاری از تحلیل گران بین المللی هشدار می دهند که در صورت حمله اسرائیل یا آمریکا به ایران، دولتمردان این کشور اهداف ایالات متحده در منطقه را هدف قرار می دهند.

در ادامه ادعاهای دیلی تلگراف تاکید شده بود که بریتانیا طرح هایی را مطرح کرده که بر اساس آن همکاری های نظامی میان این کشور و متحدان آن در منطقه برای مقابله با ایران بررسی شده است. امارات متحده عربی از نخستین کشورهای عربی بود که با تحریم های غرب علیه تهران همراه شد. دیلی تلگراف در این گزارش ادعا می کند که امارات در زمره کشورهایی است که لندن بر روی انعقاد اتحاد نظامی با آن علیه ایران بسیار حساب می کند. آنچه جای تعجب دارد این است که امارات متحده عربی به نسبت دیگر کشورهای عربی بسیار کمتر از ایران و برنامه هسته ای این کشور گلایه می کند. چرا بریتانیا باید برای حمله به ایران از امارات مایه بگذارد؟

اگر بخواهیم اندکی بی تعارف صحبت کنیم باید تاکید کنم که اگر قرار باشد غرب و ایران با هم وارد جنگ نظامی شوند، موشک های دوربرد ایران ابتدا اسرائیل را به عنوان دشمن و متحد استراتژیک ایالات متحده هدف قرار می دهند و پس از آن به سراغ پایگاه های نظامی غرب مستقر در کشورهای عربی می رود. شاید بهتر بود نویسنده این یادداشت در دیلی تلگراف به چگونگی تخلیه تل آویو از شهروندان و اتباع انگلیسی می پرداخت.

این نخستین بار نیست که انگلیسی ها برای فراری دادن اتباع خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس از عمان به عنوان کانالی برای انتقال آنها یاد می کنند. در جریان جنگ نخست خلیج فارس در سال 1991 هم ژنرال های انگلیسی مستقر در امارات همین پیشنهاد را دادند. البته در آن زمان هیچ تبعه انگلیسی از ترس پا به فرار نگذاشت چرا که صدام حسین از پایگاه های امریکا در منطقه محافظت کرد. با این اوصاف هدف از نگارش این مطلب چیست؟

نخستین برداشت این است که رسانه های انگلیسی در مسیر جنگ تبلیغاتی و روانی علیه ایران قرار گرفته اند. هدف از این جنگ هم وادار کردن ایران به کنار نهادن برنامه هسته ای و تعامل با غرب است. دیلی تلگراف که هم گرایش های محافظه کارانه دارد و هم به اسرائیل نزدیک است، مسئولیت این جنگ روانی را بر عهده می گیرد تا شاید سخنانش در دل ایرانی ها تاثیری کند.

نام امارات متحده عربی نیز از این رو قید می شود که ایران با این کشور ارتباط اقتصادی بسیار نزدیکی دارد. 2011 از راه رسیده است و پیش بینی های اقتصادی حاکی از رونق بازار در امارات متحده عربی است. در این فضا نام امارات هدف قرار می گیرد تا شاید ایرانی ها به دلیل تحریم و البته هدفمندی یارانه ها، اندکی از اعمال فشار بیشتر بترسند.


( ۲ )

نظر شما :