ايران و اردن هر دو مى‌خواهند ميزبان رهبران هم باشند

۱۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۹۸۴۶ اخبار اصلی
دفتر شبکه العالم که سال گذشته در اردن به دلايل نامعلوم و ...
ايران و اردن هر دو مى‌خواهند ميزبان رهبران هم باشند

ديپلماسى ايرانى: پس از سفر اسفنديار رحيم مشايى، رئيس دفتر رئيس جمهورى و مشاور وى در امور خاورميانه به اردن و دعوت از ملک عبدالله، پادشاه اين کشور براى سفر به ايران، ظاهرا روابط دو کشور رو به بهبودى نهاده است.

در همين رابطه روزنامه القدس العربى چاپ لندن گزارش داد که دفتر شبکه العالم که سال گذشته در اردن به دلايل نامعلوم و در يک سياست يک‌جانبه از سوى دولت اين کشور بسته شده بود، به زودى در اين کشور بازگشايى خواهد شد و مجددا کار خود را در امان از سر خواهد گرفت.

بنا به گزارش اين روزنامه، دولت اردن در دستورى که به وزارت اطلاع رسانى داده از آن خواسته است که براى بهودى روابط امان و تهران در بعد رسانه‌اى فعاليت تازه‌اى را آغاز کند و تاکيد کرده که بايد "بهبودى فضاى رسانه‌اى" عبارتى که در نامه دولت بر آن تاکيد شده، فورا حاصل شود.

اين حرکت نشان مى‌دهد که روابط ايران و اردن به سمت بهبودى گام برداشته و امان پس از سال‌ها رويگردانى از ايران و کاهش روابط ميان دو کشور که حتى به قطعى پروازهاى مستقيم از پايتخت‌هاى دو کشور انجاميد، مجددا به سمت بهبودى رابطه با ايران گام برداشته است تا بدانجا که براى عادى شدن روابط عجله به خرج مى‌دهد.

دولت اردن اعلام کرده است که پس از ديدار مشايى از امان طرف اردنى متوجه شده که در برخى پرونده‌هاى منطقه‌اى اردن و ايران با يکديگر هم‌نظرند و امکان بهبودى روابط وجود دارد.

از سويى ايران و اردن زمانى به سمت بهبودى رابطه گام برداشتند که ايران پذيرفت به نفع امير على بن الحسين براى رسيدن به منصب نائب رئيسى اتحاديه فوتبال آسيا کنار بکشد. در همين رابطه هنگامى که امير على بن الحسين به تهران سفر کرد با استقبال خوب ايرانى‌ها مواجه شد تا آنجا که توانست با بسيارى از مقامات عالى‌رتبه از جمله نمايندگان شوراى اسلامى ايران ديدار و گفت‌وگو کند.

امان زمانى تصميم گرفت که روابط خود با تهران را بهبود بخشد که ديد طرف ايرانى نيز نسبت به بهبودى رابطه با آن تمايل دارد. اصرار تهران به بهبودى روابط با امان زمانى نمايان شد که سفير ايران در اردن نزد ناصر اللوزى، رئيس دفتر ديوان پادشاهى اردن آمد و با او مذاکرات مفصلى را درباره بهبودى روابط انجام داد. دو طرف پرسش‌هايى را از يکديگر پرسيدند و در نهايت اللوزى به سفير ايران اطلاع داد که اردن از سفر محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران به امان در هر زمان مناسبى که دو طرف بر آن توافق داشته باشند استقبال مى‌کند کما اين که هيچ مخالفتى با سفر پادشاه به ايران نيز ندارد.

البته پس از آن افراد تصميم‌گير در اردن به سفير ايران اطلاع دادند که برنامه‌هاى پادشاه تا ماه مارس پر است و تا آن زمان ملک عبدالله نمى‌تواند به ايران سفر کند اما پس از آن براى سفر به تهران مشکلى ندارد. به گفته آنها قرار است به زودى دميترى مدودوف، رئيس جمهورى روسيه به اردن سفر کند و پس از آن آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به عمان خواهد آمد. بدين ترتيب ايران فهميد که طرف اردنى بر اصل انجام سفر پادشاه به ايران مشکلى ندارد ولى بايد بر سر زمان آن با اردنى‌ها بحث کند.

يکى از مقام‌هاى نزديک به دفتر پادشاه اردن به روزنامه القدس العربى گفته است: ما باب همکارى با ايرانى‌ها را گشوده‌ايم ولى نمى‌خواهيم در اين زمينه عجله کنيم، نبايد در سطح روابط جهش‌هاى ناگهانى داشته باشيم، ما ترجيح مى‌دهيم که تعاملمان با ايران در موضعى کاملا آرام با حفظ فاصله‌ها صورت بگيرد.

در همين رابطه گفته مى‌شود به زودى يکى از مقام‌هاى ارشد ايرانى سفرى به اردن خواهد داشت و درباره گشايش روابط با اين کشور مذاکرات مفصلى را در زمينه‌هاى سياسى و اقتصادى انجام خواهد داد. همچنين پيش‌بينى مى‌شود که اين سفر بتواند زمينه‌هاى سفر پادشاه اردن به ايران را بيش از پيش فراهم کند. گفته مى‌شود پادشاه اردن براى انجام اين سفر از سوى طرف‌هاى داخلى اردن بسيار تحت فشار است و سفر اين مقام عالى‌رتبه ايرانى به امان مى‌تواند پادشاه را از اين فشارها رها کند.

اخيرا ويکى‌ليکس اسنادى را منتشر کرد که نشان مى‌داد اردن از انجام حمله نظامى به ايران بسيار نگران است و از طرف‌هاى غربى مى‌خواهد که پرونده هسته‌اى ايران را از راه‌هاى ديپلماتيک حل و فصل کند. اين موضوع باعث شده تا ايران در روابطش با اردن تجديد نظر کند و از اظهارات ضد اردنى خود دست بردارد و براى عادى سازى روابط ميان دو کشور تلاش‌هاى تازه‌اى را آغاز کند. به اعتقاد برخى تحليلگران ايران بيش از اردن تمايل به عادى‌سازى روابط دو جانبه است.     


نظر شما :