فهرست شرکت‌هاى نفتى که ايران را تحريم کردند

۱۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۹۸۴۲ اخبار اصلی
پايگاه خبرى ميدل ايست آن لاين، فهرست برخى شرکت‌هاى غربي...
فهرست شرکت‌هاى نفتى که ايران را تحريم کردند
 ديپلماسى ايرانى: حلقه تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران روز به روز تنگ‌تر مى‌شود. غرب مدعى‌ است که اين تحريم‌ها را به دليل آنچه نگرانى از انحراف برنامه‌هاى هسته‌اى ايران به سمت اهداف نظامى مى‌نامد، وضع کرده در حالى که ايران بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه‌هاى هسته‌اى‌اش تاکيد کرده است.

در اين ميان پايگاه خبرى ميدل ايست آن لاين، فهرست برخى شرکت‌هاى غربى را که در طول سال 2010 به جمع شرکت‌هاى تحريمى پيوسته و از سرمايه‌گذارى در ايران امتناع مى‌کنند را منتشر کرده است.

تازه‌ترين آنها بانک مرکزى هند است که از 27 دسامبر محدوديت‌هايى را براى سرمايه‌گذارى در ايران اعمال کرده و به طرف ايرانى ابلاغ کرده است که معاملات ايران بايد در خارج از چارچوب مراودات آسيايى صورت بگيرد.

هفته گذشته رويترز اعلام کرده بود که بانک مرکزى هند از پرداخت پول‌ نفتى که از ايران وارد کرده، امتناع مى‌کند.

در ادامه نام شرکت‌ها به ترتيب زير آمده است:

شرکت بريتانيايى چاه‌هاى گازى روم در درياى شمال، اين شرکت که 50 درصد آن را شرکت نفت ايران در اختيار دارد، به دليل تحريم‌هاى وضع شده شوراى امنيت عليه ايران به گفته شرکت بي.پى دفاتر آن در لندن تعطيل شدند.

شرکت اکتشاف دراگون اويل؛ مقر اين شرکت در امارات متحده عربى است. شرکت دراگون اويل از ماه ژوئن 2010 تبادل نفت خام با ايران را متوقف کرد.

شرکت توتال فرانسه؛ اين شرکت داد و ستد توليدهاى نفتى با ايران را با وضع تحريم‌هاى اتحاديه اروپا متوقف کرد.

رويال داچ شل؛ مديران اين شرکت معظم نفتى اعلام کردند که اين شرکت کار سوخت‌رسانى به هواپيماهاى شرکت هوايى ايران اير را متوقف کرده است.

شرکت اينى ايتاليا؛ اين شرکت اعلام کرد، پس از پايان زمان قراردادهايش ايران را ترک خواهد کرد.

تايسن کروپ؛ بزرگترين شرکت فولادسازى آلمان است که اعلام کرده که از 23 اکتبر 2010 هيچ قرارداد جديدى را با ايران امضا نکرده و قراردادهايش با ايران نيز به زودى پايان مى‌يابد.

شرکت ترکى توبراس؛ اين شرکت که در توليد محصولات پتروشيمى و بنزين فعال است به وزارت امور خارجه امريکا اطلاع داده است که در ماه اوت قراردادش با ايران خاتمه يافته و ديگر بنزينى به ايران صادر نمى‌کند.

بيتريش پتروليوم؛ يکى از مهمترين شرکت‌هاى نفتى بريتانيا است که از ماه ژوئيه انجام خدمات سوخت‌رسانى به شرکت هواپيمايى ايران اير در فرودگاه هامبورگ در آلمان را متوقف کرده است.

شرکت لويدز؛ در 9 ژوئيه اعلام کرد که به نفت‌کش‌هايى که براى حمل نفت به سمت ايران در حرکت باشند سوخت‌ نخواهد داد.

شرکت اسپانيايى رپسول؛ در 28 ژوئن اعلام کرد که قرارداد خود را با شرکت رويال داچ شل براى استخراج نفت در يکى از چاه‌هاى نفتى پارس جنوبى فسخ کرده و ايران را ترک مى‌کند.

شرکت پتروناس مالزى؛ اين شرکت در 15 آوريل اعلام کرد که به دليل اعمال تحريم‌هاى بين‌المللى عليه تهران صادرات بنزين به ايران را متوقف کرده است.

ديوان محاسبات وابسته به دولت امريکا؛ در ماه سپتامبر گذشته 16 شرکت را که در فاصله اول ژانويه 2009 تا 30 ژوئن 2010 به ايران توليدات نفتى را فروختند جريمه کرد. در ميان آنها پنج شرکت بيشتر از همه با ايران در ارتباط بودند که شامل شرکت نفت ملى امارات موسوم به اينوک، ليونگ تريدينگ سنگاپور، چاينا اويل، يونيبيک و شوهاى چنرونگ چين مى‌شدند.

به رغم وجود همه اين فشارها و تحريم‌ها روسيه نخستين راکتور هسته‌اى توليد برق بوشهر را راه‌اندازى کرد و ايران نيز از 21 اوت تامين سوخت آن را آغاز کرد.

در همين رابطه شرکت ريو تينتو که مخازن استخراج اورانيوم در کشور آفريقايى ناميبيا را بر عهده دارد در 29 اکتبر اعلام کرد که به رغم وجود تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران اين کشور مى‌تواند سهم خود را در اين شرکت همچنان داشته باشد و مى‌تواند به سرمايه‌گذارى خود در ناميبيا ادامه دهد. اين شرکت از معدود شرکت‌هاى مهم استراتژيک است که همچنان به مراودات خود با ايران ادامه مى‌دهد.

همچنين وزارت امور خارجه پاکستان در 10 ژوئن اعلام کرد، تحريم‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران بر سر پرونده هسته‌اى اين کشور هيچ تاثيرى بر پروژه احداث لوله صادرات گاز ايران به پاکستان که ارزش آن به بيش از 6/7 ميليارد دلار مى‌رسد، نخواهد داشت.


نظر شما :