وزرای خارجه امارات و بلغارستان با متکی گفتگو کردند

۰۷ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۵ کد : ۹۷۹۸ سرخط اخبار
وزرای خارجه امارات و بلغارستان با متکی گفتگو کردند

شیخ عبدالله بن زائد وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و نیکلای ملادنوف وزیر امور خارجه بلغارستان با منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق کشورمان تماس تلفنی گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزرای امور خارجه امارات و بلغارستان در تماس های جداگانه با وزیر امور خارجه سابق کشورمان، ارتباط و همکاری با وی را در جهت منافع فیمابین مغتنم و ارزشمند نامیدند و ابراز امیدواری کردند در فرصت ها و مناسبت هایی بتوانند از نقطه نظرات وی پیرامون مناسبات کشورهایشان با جمهوری اسلامی ایران و تحولات منطقه ای و بین المللی بهره جویند.

منوچهر متکی نیز ضمن قدردانی از تماس تلفنی آنان و تاکید بر تداوم دوستی ها اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای برای روابط با کشور بلغارستان و امارات متحده عربی قائل است و مطمئنا مناسبات دوستانه کنونی در دوره وزیر امور خارجه جدید نیز تداوم خواهد یافت.

ديدار وزراى افغانی و تاجيکی با احمدی نژاد

رييس جمهورى اسلامى ايران تقويت وحدت، همدلى و گسترش همکارى‌هاى ايران، افغانستان و تاجيکستان را موجب آبادانى و پيشرفت سه کشور دانست و گفت : به ميزانى که ارتباطات سه کشور گسترش مى‌يابد به همان نسبت مقتدر و پيشرفته شده و آسيب پذيرى مان کاهش خواهد يافت.
به گزارش ايسنا، دکتر محمود احمدى نژاد در ديدار وزراى انرژى و آب افغانستان و تاجيکستان با قدردانى از همکارى و هماهنگى هاى مثبت و سازنده وزراى سه کشور در جهت خدمت به مردم اظهار داشت: امروز سه کشور در فضايى‌ برادرانه و متعهدانه به دنبال خدمت به ملت ها و کشورهاى خود برآمده‌اند و بى‌ترديد اين همکارى‌ها موجب پيشرفت ، رفاه و امنيت سه ملت است .
رييس جمهور با تاکيد بر اين‌که ايران، افغانستان و تاجيکستان سه ملت و کشورى هستند که روابط آنها به طور ويژه از اعماق تاريخ به هم پيوند خورده است ،‌گفت : سه کشور به مانند اعضاى يک پيکر هستند که در غم و شادى شريک يکديگرند.
احمدى نژاد خاطر نشان کرد : ايران ، افغانستان و تاجيکستان داراى فرهنگ ، دين ، زبان و منافع مشترک هستند و امروز شرايطى فراهم آمده است که مى توانند از امکانات يکديگر براى پيشرفت ، آبادانى و رفاه کشور و ملت هاى خود استفاده کنند .
رييس جمهور گفت : سه کشور علاوه بر تقويت روابط تاريخى ، فرهنگى و اعتقادى بايد در حوزه هاى اجتماعى ، اقتصادى و زيربنايى نيز همکارى‌هاى خود را به نفع ملت‌هاى خود تقويت کنند تا روابط برادرانه و مستحکم سه کشور هر چه بيشتر تثبيت و ماندگار شود.
احمدى نژاد با بيان اين‌که سه کشور در زمينه‌هاى گوناگون فرصت‌هاى فراوانى براى ارتقاء سطح همکارى‌ دارند، اظهار داشت : هر سه کشور از امکانات و توانمندى‌هاى ويژه‌اى برخوردارند که اگر در کنار هم قرار بگيرد، موجبات پيشرفت هر سه کشور را فراهم خواهد کرد.
رييس جمهور افزايش همکارى در زمينه آب و انرژى را از اهميت ويژه اى در روابط و مناسبات سه کشور دانست و گفت : ايران آمادگى دارد امکانات و تجربيات خود را در زمينه شيوه استفاده از آب در اختيار افغانستان و تاجيکستان قرار دهد و بى‌ترديد برنامه ريزى دقيق و تنظيم مناسب تفاهمات، آسايش و رفاه سه ملت را فراهم خواهد آورد.
احمدى‌نژاد خاطرنشان کرد: جمهورى اسلامى ايران پيشرفت و امنيت تاجيکستان و افغانستان را پيشرفت و امنيت خود مى داند .
رييس جمهور اضافه کرد: آنچه تاريخ و آينده سه کشور را رقم مى زند تلاش هايى است که امروز از روى برادرى و تعهد بين سه کشور در حال انجام است ، اينگونه تلاش‌ها ماندگار بوده و امنيت ، صلح ، دوستى و آبادانى منطقه را به ارمغان مى‌آورد.
در اين ديدار محمد اسماعيل خان وزير انرژى و آب افغانستان پيشرفت هاى ايران را در بخش هاى مختلف، افتخار امت اسلامى دانست و گفت : اين‌که ايران تجربيات خود را که با هزينه هاى سنگينى به دست آورده به آسانى در اختيار کشورهاى نيازمند قرار مى دهد اقدام ارزشمندى است که بايد همه ملت ها و کشورها از آن الگو گرفته و قدر آن را بدانند .
شير على گل ، وزير انرژى و صنايع تاجيکستان نيز در اين ديدار با اشاره به همکارى هاى مناسب تهران و دوشنبه گفت : مردم تاجيکستان هيچ گاه حمايت هاى ايران را فراموش نخواهند کرد .

ديدار باقرى با بشار اسد

على باقرى ـ معاون دبير شوراى عالى امنيت ملى ـ که براى يک سفر 2 روزه در دمشق به سر مى‌برد، امروز صبح با بشار اسد ـ رييس‌جمهور سوريه ـ ديدار و درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌يى و بين المللى با وى گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايسنا، على باقرى با تاکيد بر اين‌که ايران و سوريه استوانه‌هاى محکم مقاومت در منطقه هستند، تصريح کرد: انسجام جريان‌هاى مقاومت در مقابله با سياست‌ها و اقدامات تجاوزکارانه رژيم صهيونيستى همراه با بسيج امکانات و ظرفيت‌هاى سياسى در سطح دولت‌هاى منطقه براى تقويت گفتمان مقاومت در عرصه مناسبات منطقه‌يى و بين‌المللى مهم‌ترين اولويت جمهورى اسلامى ايران در تعامل با کشورهاى منطقه است.

معاون دبير شوراى عالى امنيت ملى با اشاره به شکست‌هاى مستمر و پى در پى طرح‌هاى سازش‌کارانه و انزواى بين‌المللى رژيم صهيونيستى تصريح کرد: امروز نه تنها ملت‌هاى منطقه هوشيارتر از گذشته توطئه‌هاى دشمنان را خنثى کرده و نقشه‌هاى سلطه گرايانه دشمنان را بر نمى‌تابند بلکه دولت‌هاى حامى گفتمان مقاومت در منطقه روز به روز گسترش يافته و اين گفتمان را به رويکرد سياسى برتر در منطقه و جهان تبديل کرده است.

باقرى با اشاره به دستاوردهاى جمهورى اسلامى ايران در عرصه گفت‌وگوها با کشورهاى 1+5 تصريح کرد: رويکرد مقاومت هوشمندانه در عرصه تثبيت حقوق هسته‌يى ملت ايران کارآيى و کارآمدى خود را در برابر تفکر قرون وسطايى انحصار علم و دانش در قرن 21 به اثبات رساند.

باقرى افزود: گفت‌وگو براى همکارى تنها گزينه‌اى است که مى‌تواند دريچه‌اى جديد در عرصه تعاملات منطقه‌يى و بين‌المللى بگشايد.

بشار اسد ـ رييس‌جمهور سوريه ـ نيز با ابراز خوش‌بينى نسبت به روند تحولات در عرصه‌هاى فلسطين و لبنان تصريح کرد: وحدت جريان‌هاى مقاومت فلسطينى در مقابله با سياست‌ها و اقدام‌هاى رژيم اشغال‌گر قدس عامل تعيين کننده صحنه فلسطين است.


نظر شما :