تمايل عرب‌ها به حضور در مذاکرات هسته‌اى با ايران

۲۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۵ کد : ۹۶۳۰ اقتصاد و انرژی
وزير امور خارجه بحرين گفت: «لازم است کشورهاى منطقه بدانند که در مذاکرات هسته‌اى غربى‌ها با ايران چه مى‌گذرد. آنها حق خود مى‌دانند که در پرونده هسته‌اى ايران نقش داشته باشند و يکى از طرف‌هاى مذاکره کننده با ايران باشند.»
تمايل عرب‌ها به حضور در مذاکرات هسته‌اى با ايران

ديپلماسى ايرانى: در نشست امنيتى منامه در بحرين و پس از آن در نشست شوراى همکارى خليج فارس در ابوظبى پايتخت امارات متحده عربى، کشورهاى عربى از هر فرصتى استفاده کردند تا به غربى‌ها بفهمانند که آنها نيز مى‌خواهند در مذاکرات 1+5 با ايران شرکت داشته باشند. به خصوص اين که هم‌زمان با اين نشست‌ها مذاکرات ايران با 1+5 در ژنو آغاز شده بود و اعراب بيش از پيش جاى خالى خود را در اين مذاکرات احساس مى‌کردند.

شيوه تقاضا براى حضور در مذاکرات هسته‌اى با ايران نيز در نوع خود قابل توجه است. از يک سو، امارات متحده عربى در قامت سخنگوى کشورهاى عربى حاشيه خليج فارس لب به سخن گشود و چند بار تکرار کرد که چرا کشورش در مذاکرات غربى‌ها با ايران حضور ندارد و استدلال مى‌کرد که ايران بيش از هر کشور غربى‌اى به آنها نزديک است، با آنها هم‌مرز است و هر اتفاقى که در ايران بيفتد تاثير مستقيم بر کشورهاى عربى مى‌گذارد. از سوى ديگر ترکى بن فيصل، سرپرست فعلى وزارت امور خارجه عربستان که قرار است به زودى جانشين سعود الفيصل شود، وارد ميدان شد و ايران را به باد انتقاد گرفت که در امور داخلى کشورهاى عربى دخالت مى‌کند و از لبنان تا عراق و فلسطين و يمن و بحرين تکليف تعيين مى‌کند.

حال پس از گذشت نزديک به يک هفته مذاکرات ايران در ژنو با 1+5، شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين از مواضع امارات متحده عربى دفاع کرد و گفت: «کشورهاى حاشيه خليج فارس حق دارند که بدانند مضمون مذاکرات شش کشور بزرگ جهان با ايران بر سر برنامه‌هاى هسته‌اى‌اش چه بوده است.»

وزير امور خارجه بحرين که در منامه ميزبان شيخ محمد الصباح وزير امور خارجه کويت بود، در جمع خبرنگاران گفت: «لازم است کشورهاى منطقه بدانند که در مذاکرات هسته‌اى غربى‌ها با ايران چه مى‌گذرد. آنها حق خود مى‌دانند که در پرونده هسته‌اى ايران نقش داشته باشند و يکى از طرف‌هاى مذاکره کننده با ايران باشند.»

وى تاکيد کرد، اين موضوع به ما مرتبط است و تاثير مستقيم‌ بر امنيت منطقه مى‌گذارد و ما هم از کشورهاى منطقه هستيم از اين رو لازم است که در مذاکره با ايران ما نيز حضور داشته باشيم.

قرار است ايران و نمايندگان 1+5 ادامه مذاکرات بر سر پرونده هسته‌اى را در ماه ژانويه در استانبول در ترکيه پيگرى کنند.

وزير امور خارجه بحرين همچنين تاکيد کرد، آنچه براى ما مهم است اين است که اين مذاکرات به شکست نينجامد چرا که موفقيت‌آميز بودن آن  باعث آرام شدن اوضاع منطقه و رفع نگرانى‌ها از آن خواهد شد.

کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس در بيانيه نشست روز سه‌شنبه خود در ابوظبى از اين که از مذاکره با ايران بر سر برنامه هسته‌اى‌اش دور شده‌اند، ابراز ناخرسندى کرده و اعلام کردند، هر گونه توافقى با ايران بايد بر اساس توجه به منافع کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس باشد. آنها همچنين از جمهورى اسلامى ايران خواستند که در مذاکره با 1+5 به پرسش‌هاى آژانس پاسخ دهد تا بحران پرونده هسته‌اى ايران به سلامت خاتمه يابد.

از سوى ديگر ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل روز يک‌شنبه 12 دسامبر در گفت‌وگو با شبکه خبرى سى‌ان‌ان مدعى شد که ايران را نمى‌توان از دستيابى به سلاح هسته‌اى از راه‌هاى ديپلماتيک يا تحريم‌هاى اثرگذار دور کرد.

وى همچنين گفت: «به اعتقاد من اکنون وقتى براى ديپلماسى باقى نمانده و گمان نمى‌کنم اعمال تحريم‌ها باعث شود تا نظام ايران بر سر پرونده هسته‌اى‌اش دوباره فکر کند. ايالات متحده و اتحاديه اروپا بايد همه گزينه‌ها را روى ميز داشته باشند و حتى در صورت تصميم به حمله نيز آن چنان برنامه‌ريزى قوى داشته باشند که تاسيسات زيرزمينى ايران نيز از بين برود.»

جمهورى اسلامى ايران بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اى‌اش بارها تاکيد کرده و هر گونه وجود برنامه‌هاى سرى نظامى را قويا رد کرده است.

باراک از پاسخ به اين سئوال که در صورت حمله غرب به ايران، اسرائيل چه برنامه‌اى را در دستور کار خود قرار خواهد داد، طفره رفت و گفت: «به نظرم بهتر است از يافتن پاسخى براى اين پرسش اجتناب کنيم.»


نظر شما :