مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۱۹ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۷ کد : ۹۵۹۹ اروپا
اين صفحه تازه که از اين پس جمعه‌ها از نظر خوانندگان مى‌گذرد، نگاهى دارد به برخى رويدادهاى جهان که مهم و غيرمهمش را ما تشخيص داده‌ايم و بر پياز داغش افزوده‌ايم و خواسته‌ايم به يک شکلى ارائه‌اش بدهيم که حتما بخوانيد و با ما بر سر اهميتش هم راى شويد.
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

دیپلماسی ایرانی: اين صفحه تازه که از اين پس جمعه‌ها از نظر خوانندگان مى‌گذرد، نگاهى دارد به برخى رويدادهاى جهان که مهم و غيرمهمش را ما تشخيص داده‌ايم و بر پياز داغش افزوده‌ايم و خواسته‌ايم به يک شکلى ارائه‌اش بدهيم که حتما بخوانيد و با ما بر سر اهميتش هم راى شويد.

انتخاب درست القاعده

القاعده در تازه‌ترين انتخاب خود براى برهم زدن نظم موجود بر نام کريستيانو رونالدو فوتباليست مشهور پرتغالى انگشت گذاشته است. رونالدو بازيکن ثروتمند تيم بزرگ رئال مادريد است که مى‌توان از هر جهت او را انتخابى مناسب براى ربوده شدن قلمداد کرد؛ زيبا، خوش اندام، گريزپا، ثروتمند و تا دلتان بخواهد مغرور. هم او و هم رئال مادريد نماد ولخرجى و تجمل‌گرايى در فوتبال امروز به حساب مى‌آيند. القاعده گفته است براى اينکه جام جهانی 2022 قطر به يک رويداد اسلامى ‌تمام عيار تبديل شود دست به هر کارى مى‌زند از جمله دزديدن رونالدو. (البته ربط وثيق ميان اين دو را نفهميديم) القاعده فیفا را تهدید کرده که قهرمان جام جهانی 2022 باید حتما یک کشور مسلمان باشد. اين گروه تروريستى فکر کرده است جام جهانى مثل انتخابات برگزار مى‌شود و مى‌توان هر نتيجه اى را از آن بيرون کشيد.

در وب سایت این گروه افراطی به مسئولان فیفا هشدار داده شده است که باید نگران برگزاری این تورنمنت باشند چون خشم آنها را پیش رو خواهند داشت. ابو خوبیب خراسانی از رهبران گروه القاعده در پیامی‌عنوان کرده که جام جهانی 2022 باید به سود مسلمان‌ها در جنگ با مسیحیت و یهود تمام شود. روى همين اصل آنها می‌خواهند از دزديدن کریس رونالدو برای رسیدن به خواسته‌هایشان بهره ببرند و او را در برنامههایشان مشارکت دهند. احتمالا او را مى‌دزدند و به فيفا تلفن مى‌زنند و خواسته‌شان را که قهرمانى يک تيم مسلمان است طلب مى‌کنند و اعلام مى‌کنند که اگر تا غروب برآورده نشود مثلا پاى راست رونالدو را مى‌برند و تا شب آن يکى پايش را قطع مى‌کنند و همين جور ادامه مى‌دهند تا صبح.

بانک سوخت هسته‌ای و اعتراض ايران

آسوشیتد پرس جمعه گذشته خبر داد، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی‌  تشکیل ذخایر سوخت هسته‌ای مخصوص خود را که با هدف کمک به کشورهای "هسته‌ای صلح آمیز" در موارد استثنایی دنبال می‌کند، تأیید کرد.

ریانووستی در اين باره نوشت، پیشتر در سال جاری روسیه در چارچوب توافق با این آژانس ذخیره ضمانت اورانیوم کم غلظت را در آنگارسک تشکیل داد. ولی وجود ذخایر سوخت در اختیار مستقیم آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ در صورت لزوم استفاده از آن «به معنی يک اقدام بی طرفانه بزرگ است».

اين بانک تامين سوخت هسته‌اى کشورهايى را که برنامه هسته‌اى دارند را تضمين مى‌کند تا اين کشورها خود دست به توليد اين سوخت نزنند. اين سوخت براى توليد برق به کار گرفته مى‌شود. اين طرح که مورد حمايت آژانس و آمريکاست از سوى شوراى حکام تصويب شد و هدف از اين طرح جلوگيرى از تلاش ساير کشورها براى ايجاد مراکز غنى سازى و تهيه سوخت است و از قزاقستان و روسيه به عنوان ميزبان‌هاى احتمالى اين بانک سوخت هسته‌اى نام مى‌برند. على اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى ‌در سخنرانى خود در شوراى حکام ضمن مخالفت با پيشنهاد آمريکا و برخى کشورهاى غربى در زمينه تاسيس بانک سوخت هسته‌اى گفت: با توجه به اينکه اين پيشنهاد مورد توافق همه کشورهاى عضو قرار نگرفته، بيشتر انحصار فناورى و دانش و آپارتايد هسته‌اى تلقى شده و در تعارض کامل با حقوق غيرقابل انکار کشورها براساس ان.پي.تى و اساسنامه آژانس به شمار مى‌آيد و قابل پذيرش نيست.

توافق کرهجنوبى و آمريکا در مسير تجارت آزاد

يکى از اخبار مهم اين هفته، توافق‌هاى اقتصادى کره جنوبى و ايالات متحده و پيمان‌هاى آنها در راستاى اعمال تجارت آزاد ميان دو کشور بود. لى ميونگ باک ـ رييس جمهور کره جنوبى ـ در اين خصوص گفت که اين قرارداد مزاياى اقتصادى عظيمى‌ براى دو کشور دربر خواهد داشت. باراک اوباما هم گفت: در صورت اجراى اين قرارداد، صادرات آمريکا به کره جنوبى بين 10 تا 11 ميليارد دلار در سال افزايش خواهد يافت و 70 هزار فرصت شغلى براى شهروندان آمريکا ايجاد خواهد کرد.

بر اساس اين قرارداد که بزرگترين قرارداد تجارى آمريکا با متحدانش در 16 سال گذشته محسوب مى‌شود، دو طرف موافقت کردهاند تا پنج سال آينده 95 درصد از تعرفههاى گمرکى خود را حذف کنند يا کاهش دهند. نمايندگان آمريکا و کره طى هفته گذشته مذاکرات فشردهاى را براى حل اختلافهاى باقى مانده انجام داده بودند و آخرين موانع را در خصوص نحوه صادرات خودرو و گوشت گاو از آمريکا به کره جنوبى برطرف کردند. سئول موافقت کرده است به هر شرکت خودروسازى آمريکايى اجازه فروش سالانه 25 هزار دستگاه خودرو را در کره بدهد و آنها را از ضوابط ايمنى سخت خود مستثنى کند. کره همچنين تعرفه گمرکى براى خودروهاى آمريکايى را از هشت به چهار درصد کاهش مىدهد. آمريکا نيز قبول کرده است در مدت پنج سال تعرفه گمرکى خود را براى خودروهاى کره جنوبى حذف کند. کره جنوبى همچنين تعرفه گمرکى 40 درصدى براى واردات گوشت گاو از آمريکا را حذف مىکند.

ویکی لیکس و کابوس‌هاى حامد کرزى

سرانجام آقاى آسانگ دستگير شد ولى اين مساله موجب نشد تا روند انتشار اسناد در سايت ويکى ليکس متوقف شود. برپایه اسناد تازهای که ویکی لیکس روز یکشنبه منتشر کرد، با وجودی که واشنگتن در سال ۲۰۰۷ به یمن اطلاع داد، یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین که در نزدیکی یمن سقوط کرده، متعلق به آمریکا است، عبدالله صالح تصمیم می‌گیرد، اعلام کند این هواپیما متعلق به ایران است که به دست ارتش یمن سرنگون شده است. حالا روسياهى مانده است به زغال.

البته ويکى ليکس کم کم دارد بى‌مزه مى‌شود. ديگر بعضى اسنادش جذابيت خبرى ندارد و همه سعى مى‌کنند سندهاى تازه منتشر شده را با قبلى‌ها مقايسه کنند و همين موضوع باعث مى‌شود تا بعضى از آنها خنک و لوس جلوه کنند. مثلا اين پایگاه اینترنتی فهرستی مخفی از تاسیسات حساس را در سراسر جهان منتشر کرده است. این تاسیسات مراکزی هستند که آمریکا می‌خواهد از آنها در برابر حملات تروریستی محافظت کند. کجاى اين مطلب شگفت انگيز است؟

اما آن بخش‌هايى که موجب شده تا مثلا خانم هيلارى کلينتون رسما از انگليس عذرخواهى کند، بدجورى دلم آدم را خنک مى‌کند. انتشار سندها وزير امور خارجه آمريکا را واداشت تا ضمن ابراز تاسف از اظهارات اهانت آميز برخى ديپلمات‌هاى کشورش در مورد سياستمداران انگليسى و همچنين عملکرد نيروهاى انگليسى در افغانستان از لندن عذرخواهى کند.

عکس العمل حامد کرزى هم در نوع خود جالب توجه بود. او در واکنش به اسناد ویکی لیکس مبنی بر وجود فساد در دستگاه دولت، با همان لحن خاص خود و در حالى که لب‌هايش را مثل گل شيپورى کرده بود گفت: اسناد ویکی لیکس را باور ندارم.

او که کمى ‌سردرگم و دستپاچه و البته عصبى نشان مى‌داد گفت: نمى‌دانيم با اين مسئله چگونه برخورد کنيم اما من اين اسناد را باور نخواهم کرد.

در يکى از اين اسناد آمده است، يکى از معاونان کرزى 52 ميليون دلار پول نقد را به امارات منتقل کرده است. خب هرکسى جاى کرزى باشد باور نمى‌کند. وى (با چشم‌هاى گرد شده و لب‌هاى شيپورى) گفته است: چگونه امکان دارد که آنها درباره 52 ميليون دلار گزارشى را به رييس جمهور نداده‌اند! به نظر من نبايد اسناد منتشرشده ويکى ليکس را باور کرد.

طفلک کرزى بدجور گيج و ناباور مانده. مثل آدم‌هايى شده که شب خواب‌هاى وحشتناک ديده و نه مى‌تواند ترسش را پنهان کند و نه از کابوسش رها شود. اين جمله‌اش را بخوانيد که در ادامه حرف‌هاى قبلى زده است: نمى‌دانيم با اين مسئله چگونه برخورد کنيم. آيا بايد آنها را باور کنيم و يا آنها را رد کنيم؟ اما من اين اسناد را باور نخواهم کرد.

زيباتر از سند فساد مالى در افغانستان، سندى مربوط به کارل ايکن سفير امريکا در افغانستان است. او کرزى را ضعيف، مبتلا به بيمارى بدگمانى و کسى که خود را بسيار آگاه مى‌داند، دانسته است. شايد حالا بهتر بتوان لحن نگران و روحيه درب و داغان آقاى کرزى را دريافت و با او همدردى کرد.

آمادگى چين براى اجراى سياستهاى پولى ثابت

 حزب کمونيست چين از آمادگى اين کشور براى اجراى سياستهاى پولى ثابت از سال آينده خبر داد.

به گزارش ايسنا، دفتر سياسى کميته مرکزى حزب کمونيست چين در نشستى به بررسى و برنامهريزى امور اقتصادى سال آينده اين کشور پرداخت و در اين نشست تاکيد شد که در سال آينده به موازات ادامه اجراى سياستهاى مالى فعال در کشور، سياستهاى پولى نسبتاَ آزاد کشور نيز ثابت خواهد شد. در نشست ياد شده، دستور کار کشور در سال آتى نيز مطرح شد که از ميان آن مىتوان به ادامه کنترل کلان، گسترش تقاضاى داخلى، ارتقاى سطح درآمد طبقات کم درآمد، مدرنيزه کردن کشاورزى، تداوم تلاش براى کاهش تخليه گازهاى گلخانهاى، افزايش حجم تجارت خارجى، بهسازى ساختار سرمايههاى خارجى و اجراى سياست فعال تر اشتغال زايى اشاره کرد.

جاسوسه روس به تور افتاد

افتخار اولین مورد کشف و دستگيرى جاسوس‌های روسيه در پارلمان انگليس پس از پايان جنگ سرد، به خانم کاتیا زاتولی وتر 25 ساله رسید. جاسوس‌ها این روزها فوق العاده جوان هستند. یادمان نرفته که سارکوزی در اعتراض به دستگیری جاسوس زن فرانسوی در ایران گفته بود که آخر کی می‌آید جاسوس 20 – 22 ساله استخدام کند؟

حالا بخوانيد که کاتیای روسی با این سن و سال در پی اسرار زرادخانه هسته‌ای انگلیس بوده. فکرش را بکنید. سرويس اطلاعات داخلى انگليس (MI5) گفته که این خانم محترم براى مايک‌هانکوک، يک نماينده ليبرال دموکرات عضو کميته منتخب امور دفاعى در مجلس عوام انگليس کار مى‌کرده و به طور مخفيانه براى سرويس‌هاى اطلاعاتى روسيه فعاليت مى‌کرده است. انگلیسی‌ها تصمیم به اخراج کاتیا گرفتند.

دو روز بعد از اعلام این خبر، روزنامه دیلی تلگراف جزییات بیشتری از این ماجرا به دست آورد. این روزنامه نوشت: سرویس اطلاعات داخلی انگلیس (MI 5) فعالیت‌های زاتولی وتر را بیش از شش ماه زیرنظر داشت و در نهایت تصمیم گرفت وی را به اتهام جاسوسی بازداشت کند. اتهام این جاسوس روسی جمع آوری اطلاعات حساس دولتی بوده است. به این صورت که در یکی از موارد دفتر مایک‌هانکوک (نماینده مجلس عوام انگلیس) خواستار دریافت اطلاعاتی در زمینه زرادخانه هسته‌ای انگلیس و مقرهای بین المللی زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور می‌شود.

تقدیر رییس جمهور روسیه از فیلمساز ضد استالین

دیمیتری مدودف با اعطای نشان دوستی روسیه به آندری وایدا فیلمساز لهستانی، نسبت به کشته شدگان کاتین لهستان به دست عمال استالین ادای احترام کرد.

اعطای این نشان به خاطر تجلیل از پنج دهه دستاورد سینمایی آندری وایدا بود. رییس جمهور روسیه روز دوشنبه با حضور در مراسمی‌ که در ورشو پایتخت لهستان برگزار شده درباره این فیلمساز 84 ساله گفت: این نشان برای تقدیر از نقش موثر آندری وایدا در سینمای لهستان و جهان به او اعطا می‌شود.

وایدا نیز پس از دریافت نشان دوستی روسیه گفت: "من مطمئنم که اعطای این نشان از سوی مدودف چیزی بیش از یک ژست سیاسی است." به هر حال باید پذیرفت که این حرکت با توجه به نقش آفرینی‌های تازه روسیه در جهان و گرایش خزنده مدودف به سمت غرب یک ژست سیاسی درخور توجه شمرده می‌شود.

وایدا در سال 2007 فیلم "کاتین" را با موضوع قتل عام هزاران لهستانی در جنگلی به همین نام در غرب روسیه ساخت. در این فاجعه انسانی 22 هزار نظامی‌اسیر به دست نیروهای پلیس مخفی استالین به قتل رسیدند. این قتل عام در سال 1940 و در پی توافق روسیه و آلمان برای حمله به لهستان در سال 1939 روی داد. پدر وایدا نیز یکی از قربانیان کاتین بوده است. استالین آلمان‌ها را متهم به قتل عام کاتین کرده بود. در نهایت در سال 1990 میخاییل گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق مسئولیت کشور خود را در این حادثه به عهده گرفت.

توافق فتح و حماس

اگرچه رسیدن به توافقات بنیادین و راهگشا از سوی جنبش‌هاى فتح و حماس دور از ذهن به نظر می‌رسد اما دست کم این دو جنبش می‌توانند بر سر اموری چون زمان و مکان برگزارى یک دیدار به توافق برسند. البته این توافق هم آن قدر به دشواری صورت گرفته که خبرش را می‌توان با آب و تاب و دریافت کلی مژدگانی تعریف کرد. ديدار جديد آشتى ملى به منظور بررسى پرونده امنيتى انجام می‌شود.

ديدار قبلى جنبش‌هاى فتح و حماس درباره مساله امنيتى و تشکيل کميته عالى مشترک برای نظارت بر روند بازسازى سرويس‌هاى امنيتى فلسطين، بی نتیجه بود و حالا باید به انتظار همنشینی تازه نشست. گفته می‌شود تماس‌ها و ديدارهاى متعددى در غزه و کرانه باخترى و دمشق با رهبران هر دو جنبش صورت گرفته و سفرها رفته‌اند و خون دل‌ها خورده‌اند تا ديدار ديگرى ميان طرفين ترتيب داده شود.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانى فلسطين، دو طرف قول داده‌اند در این دیدار از بازگشت به نقطه صفر خوددارى کنند. مکان و زمان برگزارى نشست جنبش‌هاى فتح و حماس به زودی اعلام می‌شود. ورود برای عموم...

 تک مهره‌هاى الوفد و اخوان المسلمين در پارلمان مصر

انتخابات پارلمانى مصر همان طور که پيش بينى مى‌شد پيش رفت. حتى صداى کشورهاى غيردموکراتيک هم بلند شد و از روند برگزارى انتخابات و ردصلاحيت‌هاى گسترده مخالفان دولت از سوى جريان حاکم دست به انتقاد زدند. با اين احتساب کار براى محمد البرادعى و مجموع مخالفان حاکميت مصر که در تلاش براى برگرداندن اوضاع در انتخابات رياست جمهورى اين کشور هستند دشوار و تا اندازه‌اى مايوس کننده شده است.

اطلاق "نمايشى" براى حضور انگشت شمار مخالفان دولت در انتخابات اخير اطلاق مناسبى است. نگاه جهان به انتخابات مصر ديگر آن قدر منفى است که موفقيت سه چهار نفر از نامزدهاى حزب الوفد و اخوان المسلمين را در پارلمان نوعى بازى و نمايش از سوى حاکميت بنامند.

نتايج اوليه انتخابات نشان داد که چهار تن از نامزدهاى معارض التجمع و يک نامزد حزب الجيل و يک نامزد حزب السلام و برخى نامزدهاى حزب حاکم ملى نيز در دور دوم به پيروزى دست يافته‌اند. اما آيا اين چند نفر براى خوشنامى‌ ‌انتخابات و نيز اميدوارى مخالفان براى انتخابات رياست جمهورى پيش روى مصر کافى است؟

تجزیه سودان حتمی‌ است

وزیر خارجه مصر با اشاره به اوضاع کنونی سودان و عدم ایفای تلاش موثر برای وحدت در سودان، تجزیه اين کشور را حتمی‌ دانست.

خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز از قول احمد ابوالغیط نوشت: به نظر می‌رسد تقسیم سودان حتمی‌ است زیرا مسئولان شمال و جنوب این کشور تلاش قابل ذکری برای وحدت انجام نمی‌دهند.

حقيقت اين است که از زمان امضای توافقنامه نواشا تلاش واقعى از سوی طرفین برای وحدت صورت نگرفته و همه نشانه‌ها حکایت از جدایی شمال و جنوب دارد.

ابوالغیط تاکید کرده است: مصر با مقامات شمال و جنوب برای سوق دادن آنها به وحدت رایزنی‌های زیادی کرده و از طرفین خواسته است که قبل از همه پرسی همه مشکلات خود را حل و فصل کنند.


نظر شما :